
En lag för barn
Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen
Förord 11
Inledning 15
Litteratur 23
1. Barn som åldersgrupp
I går, i dag, i morgon
Natalie Davet & Jeanette Sundhall 25
Introduktion 26
Ålderskategoriseringen barn 28
Barndomens åldersgränser historiskt och kulturellt 29
Regleringen av barn 31
Makt, disciplinering, produktivitet 32
Normativ och queer tidsuppfattning 33
Går det att tala om queer ålder? 35
Juridisk ålder 36
Framväxande begrepp och nya utmaningar – ålder i morgon 41
Barnkroppar och andra kroppar 42
Ålder som transformation och förändring 44
Kontroversiella och riskabla åldersbegrepp 46
Framtidens barn – en avslutande reflektion 47
Noter 50
Litteratur 51
2. Barn som samhällsbyggare
Delaktighetsprocesser och samarbetsformer i Hammarkullen
Sandra Hillén och Barbro Johansson 55
Barnrättskonventionen 56
Barns delaktighet i stadsplanering 57
Forskningens kontext 60
Metoder och material 63
Att förändra en korridor 64
Följeforskning av fördjupad barnkonsekvensanalys 65
Mappa kullen och medborgarförslag 69
Barnperspektiv, barns perspektiv
och barnrättsperspektiv 71
Organisering och kategorisering utifrån ålder 74
Konkret och icke-omstörtande i Korridorsprojektet 78
Vagt och inkluderande i en
fördjupad barnkonsekvensanalys 79
Mångfacetterat och explorativt arbete i Mappa kullen 81
Avslutning 84
Noter 89
Litteratur 91
3. Kultur som demokrati
Om delaktighet i kultur i skolan
Catarina Bengtsson 95
Inledning 96
I: Kultur i skolan: politiska satsningar 97
Kultursyn i skolan: distribuerad och profylaktisk kultur 99
Estetik i skolan: från modest estetik
till estetiska lärprocesser 100
Ungas eget kulturskapande och
estetiska praxis: grundad estetik 103
II: Barns och ungas delaktighet 105
Barns och ungas erfarenheter av kultur i skolan 108
III: Ett kulturprojekt med drama och dans i skolan 110
”När man väl är i det … man är fast … man bara längtar” 117
”Vi får påverka” 119
”Jag förstår bättre vad som händer” 121
Ett kulturprojekt med stark och radikal estetik
– en väg till delaktighet? 122
noter 124
Litteratur 125
Webbmaterial 127
4. Föräldrasamverkan i förskolan
Ett utvecklingsprojekt för deltagande och social inkludering
Tarja Karlsson Häikiö 129
Hållbar utbildning som global rättighet 131
Föräldrasamverkan i förskolan 132
Barns deltagande som potential för samhällsutveckling 135
Ett relationellt och transformativt lärande-perspektiv 137
Utvecklingsprojektet 138
Föräldrastöd – integration av familjer 141
Gemensamma aktiviteter i projektet 143
Utvecklingsprojektet i Sverige 147
Utvecklingsprojektet i Italien 148
Gemensamma resultat
– spridning och påverkan av projektet 150
Avslutande reflektion 152
noter 154
Litteratur 156
5. Bortbytingar
Om andrefierade barn och deras rättigheter
Hannah Bartonek Åhman 159
En läsning av artikel 23 161
Diagnos: bortbyting 165
”Det är inte vårt barn” 167
Bortbytingen som främling och belastning 171
Bortbytingen som föremål för inkludering 177
Slutsatser 180
noter 182
Litteratur 183
6. Den poetiska zonen
Och barnets rätt att till fullo delta i den barnlitterära processen
Johan Alfredsson 185
Litteratur för eller om barn 186
Den barnlitterära diskursen 186
Upprätthållande av maktrelationen 188
Ifrågasättande av maktrelationen 189
Poesi och språkutveckling 192
Den poetiska zonen 193
Poesin som icke-diskursiv 193
Samtidighetens rörelse och ambivalenser 197
Poesins relationella och interaktiva natur 200
Kvalificering, socialisering och subjektifiering 203
Garanti och mätbarhet 204
Det svaga sättet 205
En centrifugal förskjutning 206
noter 208
Litteratur 209
7. Det långa upproret
Om kampen för barns rättigheter i fransk film
Karolina Westling 211
Rousseaus samhällsfördrag och barnsyn 212
Filmer om barns rättigheter för en ung publik 214
Det förbjudna barnupproret 216
Reformpedagogen och bråkstaken 220
Barnens egen lekrepublik 223
Brandtal för barns rättigheter 227
Historiska tillbakablickar 231
Unga politiska aktivister 234
Att informera om barnrättskonventionen 238
noter 240
Litteratur 241
Filmer 243
Bildförteckning 244
8. Stridbara eller brådmogna?
En essä om konflikten mellan kontroll och engagemang i ett globalt filmperspektiv
Olle Sjögren 245
Intergenerationella orättvisor 246
Barnsoldater i afrikanska inbördeskrig 248
Det bruna uniformssuget 250
Kan man avskräcka barn från krig? 253
Tonårskrigare av Guds nåde 255
Paternalistisk inkludering i rysk krigsfilm 257
Ett långt befrielsekrig långt borta i Kina 260
Ökat deltagande i minnespolitiken 262
Kulturrevolutionens motsägelser 264
Militanta tonårsflickor med både Yang och Yin 266
Från kampsport till fredspolis 269
Fredspolitik från svensk horisont 271
noter 272
Litteratur 273
Bildförteckning 274
9. I spänningen mellan publikt och privat
Barn och föräldraskap på Instagram
Ylva Ågren275
Föräldraskap och sociala medier 276
Material och analysmetod 279
Forskningsetik i sociala medier 281
Att iscensätta föräldraskap 283
Tillblivelsen av en förälder och den gränslösa kärleken 283
Det mödosamma föräldraskapet – och vad är normalt? 285
”Betalt samarbete med” – mamman som entreprenör 287
Att skapa en berättelse 289
I spänningen mellan publikt och privat 292
Litteratur 296
Webbmaterial 298
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144137483Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40772-01Upplaga:
FörstaSidantal:
298