Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

En lag för barn

Kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen

Skickas följande arbetsdag

Hur kan ett barn definieras? Hur kan barn göras delaktiga i allt från stadsplanering till kulturella uttryck? Hur kan barns rättsmedvetande och engagemang stärkas och hur ser skärningspunkten ut mellan föräldrars rätt till yttrandefrihet och barns rätt till privatliv? Syftet med barnrättskonventionen är att inta ett barnrättsperspektiv på mänskliga rättigheter, men det är oklart hur inkorporeringen av barnrättskonventionen som lag kommer att fungera för det enskilda barnet. I En lag för bar...

Läs mer

Hur kan ett barn definieras? Hur kan barn göras delaktiga i allt från stadsplanering till kulturella uttryck? Hur kan barns rättsmedvetande och engagemang stärkas och hur ser skärningspunkten ut mellan föräldrars rätt till yttrandefrihet och barns rätt till privatliv? Syftet med barnrättskonventionen är att inta ett barnrättsperspektiv på mänskliga rättigheter, men det är oklart hur inkorporeringen av barnrättskonventionen som lag kommer att fungera för det enskilda barnet. I En lag för barn problematiseras därför barnrätts­perspektivet utifrån kultur, makt och ålder i relation till barn- och ungdomskulturforskning. Bokens nio kapitel utgår från de olika artiklarna i FN:s barnrättskonvention och lyfter fram barnrätts­perspektiv i relation till förskola och skola, kulturprojekt, film, litteratur och barns del­tagande i olika samhälleliga kontexter. En lag för barn syftar till att bidra till diskussioner och kunskaper om barn- och ungdomskultur relaterade till frågor kring barns villkor i samhället och barns rättigheter belysta utifrån kulturvetenskapliga perspektiv. Boken vänder sig till alla som är intresserade av barn- och ungdoms­kultur liksom barns rättigheter i allmänhet och kulturvetenskapliga perspektiv på barns rättigheter i synnerhet.

Stäng

Förord 11

Inledning  15

Litteratur 23

 1. Barn som åldersgrupp

I går, i dag, i morgon

Natalie Davet & Jeanette Sundhall   25

Introduktion   26

Ålderskategoriseringen barn   28

Barndomens åldersgränser historiskt och kulturellt   29

Regleringen av barn   31

Makt, disciplinering, produktivitet   32

Normativ och queer tidsuppfattning   33

Går det att tala om queer ålder?   35

Juridisk ålder   36

Framväxande begrepp och nya utmaningar – ålder i morgon   41

Barnkroppar och andra kroppar   42

Ålder som transformation och förändring   44

Kontroversiella och riskabla åldersbegrepp   46

Framtidens barn – en avslutande reflektion   47

Noter 50

Litteratur 51

 2. Barn som samhällsbyggare

Delaktighetsprocesser och samarbetsformer i Hammarkullen

Sandra Hillén och Barbro Johansson   55

Barnrättskonventionen    56

Barns delaktighet i stadsplanering   57

Forskningens kontext   60

Metoder och material   63

Att förändra en korridor   64

Följeforskning av fördjupad barnkonsekvensanalys   65

Mappa kullen och medborgarförslag   69

Barnperspektiv, barns perspektiv
och barnrättsperspektiv   71

Organisering och kategorisering utifrån ålder   74

Konkret och icke-omstörtande i Korridorsprojektet   78

Vagt och inkluderande i en
fördjupad barnkonsekvensanalys   79

Mångfacetterat och explorativt arbete i Mappa kullen   81

Avslutning   84

Noter 89

Litteratur 91

 3. Kultur som demokrati

Om delaktighet i kultur i skolan

Catarina Bengtsson   95

Inledning    96

I: Kultur i skolan: politiska satsningar   97

Kultursyn i skolan: distribuerad och profylaktisk kultur   99

Estetik i skolan: från modest estetik
till estetiska lärprocesser   100

Ungas eget kulturskapande och
estetiska praxis: grundad estetik    103

II: Barns och ungas delaktighet   105

Barns och ungas erfarenheter av kultur i skolan   108

III: Ett kulturprojekt med drama och dans i skolan   110

”När man väl är i det … man är fast … man bara längtar”    117

”Vi får påverka”    119

”Jag förstår bättre vad som händer”   121

Ett kulturprojekt med stark och radikal estetik
– en väg till delaktighet?    122

noter 124

Litteratur 125

Webbmaterial 127

 4. Föräldrasamverkan i förskolan

Ett utvecklingsprojekt för deltagande och social inkludering

Tarja Karlsson Häikiö   129

Hållbar utbildning som global rättighet   131

Föräldrasamverkan i förskolan   132

Barns deltagande som potential för samhällsutveckling   135

Ett relationellt och transformativt lärande-perspektiv   137

Utvecklingsprojektet   138

Föräldrastöd – integration av familjer   141

Gemensamma aktiviteter i projektet   143

Utvecklingsprojektet i Sverige   147

Utvecklingsprojektet i Italien   148

Gemensamma resultat
– spridning och påverkan av projektet   150

Avslutande reflektion    152

noter 154

Litteratur 156

 5. Bortbytingar

Om andrefierade barn och deras rättigheter

Hannah Bartonek Åhman   159

En läsning av artikel 23   161

Diagnos: bortbyting   165

”Det är inte vårt barn”   167

Bortbytingen som främling och belastning   171

Bortbytingen som föremål för inkludering   177

Slutsatser   180

noter 182

Litteratur 183

 6. Den poetiska zonen

Och barnets rätt att till fullo delta i den barnlitterära processen

Johan Alfredsson   185

Litteratur för eller om barn   186

Den barnlitterära diskursen    186

Upprätthållande av maktrelationen   188

Ifrågasättande av maktrelationen   189

Poesi och språkutveckling   192

Den poetiska zonen   193

Poesin som icke-diskursiv   193

Samtidighetens rörelse och ambivalenser   197

Poesins relationella och interaktiva natur   200

Kvalificering, socialisering och subjektifiering   203

Garanti och mätbarhet   204

Det svaga sättet   205

En centrifugal förskjutning   206

noter 208

Litteratur 209

 7. Det långa upproret

Om kampen för barns rättigheter i fransk film

Karolina Westling    211

Rousseaus samhällsfördrag och barnsyn   212

Filmer om barns rättigheter för en ung publik   214

Det förbjudna barnupproret   216

Reformpedagogen och bråkstaken   220

Barnens egen lekrepublik   223

Brandtal för barns rättigheter   227

Historiska tillbakablickar   231

Unga politiska aktivister   234

Att informera om barnrättskonventionen   238

noter 240

Litteratur 241

Filmer 243

Bildförteckning 244

 8. Stridbara eller brådmogna?

En essä om konflikten mellan kontroll och engagemang i ett globalt filmperspektiv

Olle Sjögren   245

Intergenerationella orättvisor   246

Barnsoldater i afrikanska inbördeskrig    248

Det bruna uniformssuget   250

Kan man avskräcka barn från krig?   253

Tonårskrigare av Guds nåde   255

Paternalistisk inkludering i rysk krigsfilm   257

Ett långt befrielsekrig långt borta i Kina   260

Ökat deltagande i minnespolitiken   262

Kulturrevolutionens motsägelser   264

Militanta tonårsflickor med både Yang och Yin   266

Från kampsport till fredspolis   269

Fredspolitik från svensk horisont   271

noter 272

Litteratur 273

Bildförteckning 274

 9. I spänningen mellan publikt och privat

Barn och föräldraskap på Instagram

Ylva Ågren275

Föräldraskap och sociala medier   276

Material och analysmetod    279

Forskningsetik i sociala medier   281

Att iscensätta föräldraskap    283

Tillblivelsen av en förälder och den gränslösa kärleken   283

Det mödosamma föräldraskapet – och vad är normalt?    285

”Betalt samarbete med” – mamman som entreprenör    287

Att skapa en berättelse   289

I spänningen mellan publikt och privat    292

Litteratur 296

Webbmaterial 298

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137483

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40772-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

298

Författare

 ;