
Undervisningsstrategier i förskolan

Undervisningsstrategier i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Inledning 13
Undervisning i dag 13
Lärande och undervisning hör samman 14
Förskollärarens och arbetslagets undervisningsuppdrag 15
Undervisning på vetenskaplig grund 15
Presentation av boken 17
Bokens kapitel 18
Författarpresentation 21
1 Förskolans didaktik 23
Förskolans didaktik 24
Observation 1. Ebbe presenterar sig för Vivian som fångar lärandet i stunden 24
Observation 2. Samling om kroppen med femåringar 25
Observation 3. Femåringarnas intresse fångas inte upp 27
Planeringsuppdraget 28
Bedömningsuppdraget 30
Observation 4. Förskollärare Aisha förhandlar med Annike om ett hundhus 31
I Språk-, läs- och skrivutveckling
2 Den tidiga läs- och skrivutvecklingen 37
Språkets viktiga roll 38
Både fonologisk medvetenhet och förståelse krävs 39
Undervisningens betydelse 39
Metaspråklig uppmärksamhet 41
Förståelse 41
Språkglädje och upplevelse av användbarhet 43
Kartlägga undervisningens resultat 44
3 Sagor och serier 47
Helena Eriksson, Werners hages förskola, Rubinen
Planeringen 47
Mål 47
Aktiviteter och arbetsformer 48
Boksamtal 48
Ta med bok hemifrån 49
Skapa egna sagor och serier 50
Uppföljning av lärandet 53
Metareflektioner 55
Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren
4 Hjälp, ett spöke! 57
Jenny Ljungek Wederbrand, Slättens förskola
Planeringen 57
Spökintresset vaknar vid halloween 58
Aktiviteter och arbetsformer 59
Sagostund, språk och teckning 59
Boksamtal 62
Observation 5. Diskussion före andra läsningen av Rädda spöket 63
Dramatisera spöken 64
Serieteckning 67
Observation 6. Barnen gör serier av sina spökberättelser 68
Metareflektioner 72
Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren
II Matematikutveckling
5 Den tidiga matematikutvecklingen 77
Taluppfattning och problemlösning 77
Taluppfattning 78
Problemlösning och matematikglädje 81
Kartlägga undervisningens resultat 82
6 Lång, längre, längst! 85
Jenny Ljungek Wederbrand, Slättens förskola
Planeringen 86
Aktiviteter och arbetsformer 87
Aktivitet 1. Klossarna 87
Aktivitet 2. Tåg 1: Längst först! 88
Aktivitet 3. Tåg 2: Kortast längst fram, längst bak! 90
Aktivitet 4. Tåg 3: Längst först! 91
Aktivitet 5. Att tillverka en gran 93
Aktivitet 6. Lång, längre, längst 95
Observation 7. Barnen beskriver med längdbegrepp 95
Uppföljning av lärandet 97
Progression i undervisningen 97
Progression i lärandet 99
Gruppen som lärresurs 99
Metareflektioner 101
Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren
7 Vi utforskar siffror och talrad 103
Mia Hansson, Stafsinge förskola, Solen
Planeringen 103
Mål 104
Aktiviteter och arbetsformer 104
Skapa en talrad 105
Skapa bilder till vår talrad 107
Observation 8. Ett barn utforskar hur man får plats med nio saker på ett papper 108
Skriva siffror 109
Vi skapar siffror i olika material 111
Uppföljning av lärandet 117
Metareflektioner 119
Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren
8 Geometri och inflytande 121
Helena Eriksson, Werners hages förskola, Rubinen
Planeringen 121
Mål 121
Aktiviteter och arbetsformer 122
Undersökningsperioden 122
Välja form att börja med 123
Stapeldiagram 125
Att dansa cirklar 126
Rektanglar 128
Konstverk av klossar 131
Dansa matematik 133
Uppföljning av lärandet 135
Progression i barnens lärande 135
Metareflektioner 137
Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren
III Lärandeidentitet
9 Barns lärandeidentitet 141
Förmågorna kan utvecklas 142
Begreppet lärandeidentitet 142
Tre viktiga områden 143
Tilltro till sin förmåga att lära 144
Observation 9. Lärandet utvärderas på Vikens förskola 145
Lärandestrategier 146
Kreativitet och problemlösning 147
Kartlägga undervisningens resultat 148
10 Jaget 151
Beatrice Strauss, Werners hages förskola, Smaragden
Planeringen 152
Syfte 152
Mål 152
Aktiviteter och arbetsformer 152
Inskolning 152
Starta projektet 153
Observation 10. Barn och personal sjunger Blinka lilla stjärna tillsammans, ett barns favoritsång 153
Pedagogerna väljer hur arbetet ska fortsätta 154
Tillgänglighet, upprepning och samspel 155
Uppföljning av lärandet 157
Metareflektioner 159
Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren
11 Tambursituationen 161
Pedagogista Camilla Karlsson och
specialpedagog Mia Kylli Persson, Falkenbergs kommun
Planeringen 161
Aktiviteter och arbetsformer 162
Observation 11. Tambursituationen på förskolan före undervisning 162
Bildschema som stöd 163
Uppföljning av lärandet 164
Metareflektioner 166
Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren
IV Kartlägga undervisningens resultat
12 Följa upp undervisningens kvalitet 171
Pedagogiska berättelser som analys 172
Planeringen är en förutsättning för utvärderingen 173
Dokumentation när undervisningen pågår 177
De pedagogiska berättelserna används för analys 178
Matriser som stöd i uppföljningen 178
Indikatorer och kännetecken som stöd 179
Bedöma undervisningens kvalitet 180
Observation 12. Lässtund med Vea, Ana och Gustaf 180
Observation 13. Förskollärarna Emma och Ali använder matrisen för att utveckla sin undervisning 182
Följa upp lärandets progression 182
Observation 14. Förskollärarna Eva och Adam arrangerar ett observationstillfälle 183
Observation 15. Lisens matematikförståelse skiftar i olika miljöer 186
Utveckla en formativ undervisning 187
Observation 16. 4–5-åringarna ger återkoppling på Amandas bilder av en orkidé 188
Samtal med barn och elever om deras lärande 189
Observation 17. Enskilt samtal med Afsun om matematik och problem 191
Som informationsunderlag 193
Stöd för överlämningsdokumentationen 194
Användning i utvecklingssamtalet 197
Den årliga kvalitetsuppföljningen 198
Hur materialet kan användas 199
Vilka gemensamma utvecklingsmål definieras för verksamheten? Observation 18. Arbetslaget analyserar utvärderingens resultat 203
Läs mer 206
13 Tolka matriserna 207
Tolka läs- och skrivutvecklingen 208
Metaspråklig uppmärksamhet 209
Förståelse 210
Observation 19. Barnen tolkar Max lampa med förskollärare Gustav 211
Språkglädje och användbarhet 212
Tolka matematikutvecklingen 213
Taluppfattning 213
Observation 20. Barnen bakar och räknar med barnskötare Elin 214
Problemlösning och matematikglädje 215
Observation 21. Problemlösning i samband med bakning 217
Tolka lärandeidentitetsutvecklingen 218
Tilltro till sin förmåga att lära 218
Lärandestrategier 220
Kreativitet och problemlösning 221
Observation 22. Fritidshemselever planerar och löser problem 222
Nu är boken slut men inte arbetet 224
Bilaga A Kvalitetsindikatorerna 225
Matris för undervisning i tidigt läsande och skrivande 225
Matris för undervisning i matematik 226
Matris för undervisning i lärandeidentitet 227
Litteraturförteckning 229
Person- och sakregister 241
Vill du veta mer?
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144137469Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40644-01Upplaga:
FörstaSidantal:
248Vill du veta mer?
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178448Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40644-SB01Upplaga:
Första