Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Undervisningsstrategier i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Undervisningsstrategier i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 342 kr inkl. moms
Studora e-bok 212 kr inkl. moms

Undervisning och lärande samverkar i ett komplext samspel och att ringa in vad som är framgångsrika undervisningsstrategier för att det ska ske ett lärande i barngruppen kräver insikt och erfarenhet. I boken utvecklas teorier och forskning om undervisning och ­lärande. ­Bokens praktiska exempel visar hur de teoretiska idéerna kan om­sättas i under­visning på förskolan och hur förskolepersonalen planerar, genom­för och följer upp sin undervisning. Varje praktiskt ­exempel ­belyses genom en t...

Läs mer

Undervisning och lärande samverkar i ett komplext samspel och att ringa in vad som är framgångsrika undervisningsstrategier för att det ska ske ett lärande i barngruppen kräver insikt och erfarenhet. I boken utvecklas teorier och forskning om undervisning och ­lärande. ­Bokens praktiska exempel visar hur de teoretiska idéerna kan om­sättas i under­visning på förskolan och hur förskolepersonalen planerar, genom­för och följer upp sin undervisning. Varje praktiskt ­exempel ­belyses genom en teoretisk reflektion kopplad till forskning. På så sätt bidrar boken med teori och forskning liksom med praktiska exempel från beprövad erfarenhet om förskolans undervisning. Förskolans undervisning är ämnesintegrerad och utgör en helhet, och såväl planering som barnens intressen gör att aktiviteterna i de projekt som beskrivs spänner över många ämnesområden, även om tre undervisningsområden utgör bokens särskilda fokus: språkutveckling, matematik och lärandeidentitet. Boken utgår från ett mångårigt utvecklingsprojekt som bland annat har utvärderats genom forskning. Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning, yrkesverksam förskolepersonal och rektorer för förskolan.

Stäng

Inledning 13

Undervisning i dag 13

Lärande och undervisning hör samman 14

Förskollärarens och arbetslagets undervisningsuppdrag 15

Undervisning på vetenskaplig grund  15

Presentation av boken 17

Bokens kapitel  18

Författarpresentation 21

1 Förskolans didaktik 23

Förskolans didaktik 24

Observation 1. Ebbe presenterar sig för Vivian som fångar lärandet i stunden 24

Observation 2. Samling om kroppen medfemåringar 25

Observation 3. Femåringarnas intresse fångas inte upp 27

Planeringsuppdraget  28

Bedömningsuppdraget 30

Observation 4. Förskollärare Aisha förhandlar med Annike om ett hundhus 31

I Språk-, läs- och skrivutveckling

2 Den tidiga läs- och skrivutvecklingen 37

Språkets viktiga roll 38

Både fonologisk medvetenhet och förståelse krävs 39

Undervisningens betydelse 39

Metaspråklig uppmärksamhet 41

Förståelse 41

Språkglädje och upplevelse av användbarhet 43

Kartlägga undervisningens resultat 44

3 Sagor och serier 47

Helena Eriksson, Werners hages förskola, Rubinen

Planeringen 47

Mål 47

Aktiviteter och arbetsformer 48

Boksamtal 48

Ta med bok hemifrån 49

Skapa egna sagor och serier 50

Uppföljning av lärandet 53

Metareflektioner 55

Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren

4 Hjälp, ett spöke! 57

Jenny Ljungek Wederbrand, Slättens förskola

Planeringen 57

Spökintresset vaknar vid halloween 58

Aktiviteter och arbetsformer 59

Sagostund, språk och teckning 59

Boksamtal 62

Observation 5. Diskussion före andra läsningen av Rädda spöket63

Dramatisera spöken 64

Serieteckning 67

Observation 6. Barnen gör serier av sina spökberättelser 68

Metareflektioner 72

Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren

II Matematikutveckling

5 Den tidiga matematikutvecklingen 77

Taluppfattning och problemlösning 77

Taluppfattning 78

Problemlösning och matematikglädje 81

Kartlägga undervisningens resultat 82

6 Lång, längre, längst! 85

Jenny Ljungek Wederbrand, Slättens förskola

Planeringen 86

Aktiviteter och arbetsformer 87

Aktivitet 1. Klossarna 87

Aktivitet 2. Tåg 1: Längst först! 88

Aktivitet 3. Tåg 2: Kortast längst fram, längst bak! 90

Aktivitet 4. Tåg 3: Längst först! 91

Aktivitet 5. Att tillverka en gran 93

Aktivitet 6. Lång, längre, längst 95

Observation 7. Barnen beskriver medlängdbegrepp 95

Uppföljning av lärandet 97

Progression i undervisningen 97

Progression i lärandet 99

Gruppen som lärresurs 99

Metareflektioner 101

Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren

7 Vi utforskar siffror och talrad 103

Mia Hansson, Stafsinge förskola, Solen

Planeringen 103

Mål 104

Aktiviteter och arbetsformer 104

Skapa en talrad 105

Skapa bilder till vår talrad 107

Observation 8. Ett barn utforskar hur man får plats med nio saker på ett papper 108

Skriva siffror 109

Vi skapar siffror i olika material 111

Uppföljning av lärandet 117

Metareflektioner 119

Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren

8 Geometri och inflytande 121

Helena Eriksson, Werners hages förskola, Rubinen

Planeringen 121

Mål 121

Aktiviteter och arbetsformer 122

Undersökningsperioden 122

Välja form att börja med 123

Stapeldiagram 125

Att dansa cirklar 126

Rektanglar 128

Konstverk av klossar 131

Dansa matematik 133

Uppföljning av lärandet 135

Progression i barnens lärande 135

Metareflektioner 137

Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren

III Lärandeidentitet

9 Barns lärandeidentitet 141

Förmågorna kan utvecklas 142

Begreppet lärandeidentitet 142

Tre viktiga områden 143

Tilltro till sin förmåga att lära 144

Observation 9. Lärandet utvärderas på Vikens förskola 145

Lärandestrategier 146

Kreativitet och problemlösning 147

Kartlägga undervisningens resultat 148

10 Jaget 151

Beatrice Strauss, Werners hages förskola, Smaragden

Planeringen 152

Syfte 152

Mål 152

Aktiviteter och arbetsformer 152

Inskolning 152

Starta projektet 153

Observation 10. Barn och personal sjunger Blinka lilla stjärna tillsammans, ett barns favoritsång 153

Pedagogerna väljer hur arbetet ska fortsätta 154

Tillgänglighet, upprepning och samspel 155

Uppföljning av lärandet 157

Metareflektioner 159

Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren

11 Tambursituationen 161

Pedagogista Camilla Karlsson och
 specialpedagog Mia Kylli Persson, Falkenbergs kommun

Planeringen 161

Aktiviteter och arbetsformer 162

Observation 11. Tambursituationen på förskolan före undervisning 162

Bildschema som stöd 163

Uppföljning av lärandet 164

Metareflektioner 166

Anette Klang Jensen & Ann S. Pihlgren

IV Kartlägga undervisningens resultat

12 Följa upp undervisningens kvalitet 171

Pedagogiska berättelser som analys 172

Planeringen är en förutsättning förutvärderingen 173

Dokumentation när undervisningen pågår 177

De pedagogiska berättelserna används föranalys 178

Matriser som stöd i uppföljningen 178

Indikatorer och kännetecken som stöd 179

Bedöma undervisningens kvalitet 180

Observation 12. Lässtund med Vea, Ana och Gustaf 180

Observation 13. Förskollärarna Emma och Ali använder matrisen för att utveckla sin undervisning 182

Följa upp lärandets progression 182

Observation 14. Förskollärarna Eva och Adam arrangerar ett observationstillfälle 183

Observation 15. Lisens matematikförståelse skiftar i olika miljöer 186

Utveckla en formativ undervisning 187

Observation 16. 4–5-åringarna ger återkoppling på Amandas bilder av en orkidé 188

Samtal med barn och elever om deras lärande 189

Observation 17. Enskilt samtal med Afsun ommatematik och problem 191

Som informationsunderlag 193

Stöd för överlämningsdokumentationen 194

Användning i utvecklingssamtalet 197

Den årliga kvalitetsuppföljningen 198

Hur materialet kan användas 199

Vilka gemensamma utvecklingsmål definieras för verksamheten? Observation18. Arbetslaget analyserar utvärderingens resultat 203

Läs mer 206

13 Tolka matriserna 207

Tolka läs- och skrivutvecklingen 208

Metaspråklig uppmärksamhet 209

Förståelse 210

Observation 19. Barnen tolkar Max lampa med förskollärare Gustav 211

Språkglädje och användbarhet 212

Tolka matematikutvecklingen 213

Taluppfattning 213

Observation 20. Barnen bakar och räknar med barnskötare Elin 214

Problemlösning och matematikglädje 215

Observation 21. Problemlösning i samband med bakning 217

Tolka lärandeidentitetsutvecklingen 218

Tilltro till sin förmåga att lära 218

Lärandestrategier 220

Kreativitet och problemlösning 221

Observation 22. Fritidshemselever planerar och löser problem 222

Nu är boken slut men inte arbetet 224

Bilaga A Kvalitetsindikatorerna 225

Matris för undervisning i tidigt läsande och skrivande 225

Matris för undervisning i matematik 226

Matris för undervisning i lärandeidentitet 227

Litteraturförteckning 229

Person- och sakregister 241

Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137469

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40644-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

248
 ;

Undervisning och lärande samverkar i ett komplext samspel och att ringa in vad som är framgångsrika undervisningsstrategier för att det ska ske ett lärande i barngruppen kräver insikt och erfarenhet. I boken utvecklas teorier och forskning om undervisning och ­lärande. ­Bokens praktiska exempel visar hur de teoretiska idéerna kan om­sättas i under­visning på förskolan och hur förskolepersonalen planerar, genom­för och följer upp sin undervisning. Varje praktiskt ­exempel ­belyses genom en t...

Läs mer

Undervisning och lärande samverkar i ett komplext samspel och att ringa in vad som är framgångsrika undervisningsstrategier för att det ska ske ett lärande i barngruppen kräver insikt och erfarenhet. I boken utvecklas teorier och forskning om undervisning och ­lärande. ­Bokens praktiska exempel visar hur de teoretiska idéerna kan om­sättas i under­visning på förskolan och hur förskolepersonalen planerar, genom­för och följer upp sin undervisning. Varje praktiskt ­exempel ­belyses genom en teoretisk reflektion kopplad till forskning. På så sätt bidrar boken med teori och forskning liksom med praktiska exempel från beprövad erfarenhet om förskolans undervisning. Förskolans undervisning är ämnesintegrerad och utgör en helhet, och såväl planering som barnens intressen gör att aktiviteterna i de projekt som beskrivs spänner över många ämnesområden, även om tre undervisningsområden utgör bokens särskilda fokus: språkutveckling, matematik och lärandeidentitet. Boken utgår från ett mångårigt utvecklingsprojekt som bland annat har utvärderats genom forskning. Boken vänder sig till förskollärarstudenter i utbildning, yrkesverksam förskolepersonal och rektorer för förskolan.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178448

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40644-SB01

Upplaga:

Första
 ;