Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolutveckling genom samtal

Skickas följande arbetsdag

Kommunikation och samtal skapar liv, kultur och lärande och fungerar som ett kitt i förskolans och skolans värld. När samtal används långsiktigt och i mer strukturerade former kan de även bidra till förskolors och skolors utveckling. Om det handlar den här boken, vars huvudsakliga syfte är att beskriva olika samtalsmodeller som författarna menar kan stärka medarbetarnas professionskunnande och verksamhetens utvecklingsarbete. Exempel på samtalsformer som tas upp är: motiverande samtal, lärand...

Läs mer

Kommunikation och samtal skapar liv, kultur och lärande och fungerar som ett kitt i förskolans och skolans värld. När samtal används långsiktigt och i mer strukturerade former kan de även bidra till förskolors och skolors utveckling. Om det handlar den här boken, vars huvudsakliga syfte är att beskriva olika samtalsmodeller som författarna menar kan stärka medarbetarnas professionskunnande och verksamhetens utvecklingsarbete. Exempel på samtalsformer som tas upp är: motiverande samtal, lärande samtal, kollegahandledning i grupp, dialogiska samtal, rollspel och olika modeller för att skapa delaktighet genom samtal. En genomgång av den nationella och internationella forskningen om skolutveckling visar att samtalet som utvecklingsresurs är ett förhållandevis outforskat område. Här utgör denna bok ett bidrag. Men det är inte fråga om någon enkel metodbok. I stället förklaras varje samtalsmodell utifrån sin teoretiska utgångspunkt och författarna visar på modellens användbarhet i förskolans och skolans utvecklingsarbete. Boken vänder sig till personer med lednings- och utvecklingsuppdrag i förskola och skola, framför allt till rektorer och biträdande rektorer. Den kan även fungera som litteratur på rektorsutbildningen samt på lärarutbildningen.

Stäng

Förord 11

Inledning 15

Mia-Marie Sternudd Groth & Monica Evermark

Samtal 17

Samtal som del i skolutveckling 18

Att styra och leda skolutveckling 21

Ett målrationalistiskt synsätt 22

Ett förståelsebaserat, kommunikativt och demokratiskt synsätt 24

Förskolans och skolans samarbets- och samtalskultur 28

Bokens disposition 31

Presentation av författarna  32

Referenser 36

 

1 1 Förskolor och skolor …|– verbala verksamheter på ständig resa 39

Erik Groth

Samhällets förändring och förskolans/skolans politiska styrning 39

En lång tradition av verksamheter för barns lärande och fostran 40

Från demokratidiskurs till marknadsdiskurs 44

Förändringsarbetet i förskola och skola har också sin historia 48

Bakgrund 48

Skolledares och medarbetares kompetensutveckling 50

Om monologen, småpratet och det strukturerade samtalet som en del i skolans styrning och utveckling 55

Avslutande reflektioner 61

Referenser 62

 

2 2 Föreställningskartor  65

Hans-Åke Scherp

Bakgrund 65

Föreställningsvärldens struktur 67

Olika metoder 71

Att utgå från färdiga föreställningar 71

Föreställningskarta ur dialog 72

Tillvägagångssätt  73

Vanliga misstag och svårigheter 77

Vad fångar metoden? 78

Användningsområden 79

Pedagogisk helhetsidé 80

Synliggöra progression 82

Elevvårdskonferens 84

Medarbetarsamtal 84

Avslutande reflektioner 85

Referenser 86

 

3 3 Motiverande samtal för utveckling och lärande 89

Martina Svensson, Henrik Gustafsson & Stefan Wagnsson 

Utvecklingen av motiverande samtal 90

Självbestämmandeteorin som teoretisk grund  91

Förhållningssättet i motiverande samtal 93

Fyra grundläggande processer 94

Förändringsprat 96

De centrala samtalsfärdigheterna 96

MI som vägledande guide 102

Ge information i dialog 103

Strategier för att bemöta ambivalens 107

Samtalets avslutning och uppföljning 111

Avslutande reflektioner  111

Referenser 114

 

4 4 Lärande samtal 119

Hans-Åke Scherp

Struktur för gemensam kunskapsbildning 124

Erfarenhetslärandets olika faser 125

Struktur för lärande samtal 127

Underlag för gemensam kunskapsbildning 133

Variation respektive rätt – fel 135

All variation är inte berikande för lärprocessen 136

Vad lär man om?  138

Var finns kunskapen? 139

Kontinuitet och fördjupning 142

Exemplifiering 144

Organisatoriska förutsättningar för lärande samtal 149

Gruppsammansättning 149

Lärgruppsledare 150

Avslutande reflektioner 150

Referenser 151

 

5 5 Kollegahandledning …|– strukturerad dialog i grupp 153

Ulf Blossing

Praktisk yrkesteori 155

Kollegahandledning i grupp 158

Kritiska punkter 160

Att följa reglerna 160

Problemval och handledningsunderlag 161

Kollegahandledning som redskap 163

Den viktiga handlingsnivån 164

Vad är en handling? 166

Avslutande reflektioner 169

Referenser 170

 

6 6 Rollspel 173

Mia-Marie Sternudd Groth

Inledning 173

Rollspelets kärna och komponenter 174

Att skapa miljön för rollspelet 177

Rolltagande 177

Rollspelsledarens uppgift och ansvar  179

Deltagarnas uppgift och ansvar 180

Bearbetning av rollspel 181

Exempel på användning av rollspel i ett skolutvecklingssammanhang 182

Rollspel som färdighetsträning av samtalskompetens 183

Erfarenhetsgranskande rollspel 186

Teoriprövande rollspel 190

Bakomliggande teorier 194

Avslutande reflektioner 198

Referenser 199

Bilaga  201

Att undersöka en realistisk situation med bordsrollspel som verktyg 201

 

7 7 Dialog och reflektion …|– dialogiska reflektionsmodellen 203

Anne Lindblom & Susanne Hansson 

Inledning 203

Etiska överväganden  206

Tillit och respekt i samtal 208

Maktrelationer  210

Maktrelationer i DR-modellen 211

Genomförande 213

Anknytning till tidigare tillfälle  213

Presentation av deltagarfrågor 214

Val av handledningsfråga 216

Sakägarens narrativ  217

Klargörande och perspektivvidgande frågor  218

Skriftlig omformulering 220

Råd (eventuellt) 221

Sakägarens kommentar 222

Summering/utvärdering 223

Avslutande reflektioner 223

Referenser 224

 

8 8 Dialogseminariet – ett tillåtande rum 225

Monica Naeser & Kerstin Bladini

Inledning  225

Dialogseminariets teoretiska grund 229

Dialogseminariet 231

Instruktion till dialogseminariet  234

Bilder från dialogseminarierummet  237

Avslutande reflektioner 241

Referenser 244

Exempel på impulstexter vi använt 245

 

9 9 Alla samtalar för hela verksamhetens utveckling 247

Mia-Marie Sternudd Groth & Monica Evermark 

Att fånga processen 247

Akvariesamtal 250

Reflekterande team 258

Avslutande reflektioner 267

Referenser 268

 

10 10 Skolutveckling som kunskapsfält …|– En internationell utblick 271

Mats Ekholm

Variationer i skolors utformning 272

Kunskapsbildningens kärnfrågor  274

Innovationsforskning 276

Inriktning mot påverkbara faktorer 277

Aktioner som grund för kunskapsbildning kring skolors förbättring 279

Forskning om skolors resultat 280

Samgång mellan kunskapstraditioner och kunskapsöversikter 283

När dialoger förekommit i skolors utveckling 287

Kollegialt utbyte för bättre skolor 290

Korta effekter  292

Svenska bidrag till kunskaperna om skolors utveckling 295

Skolans inre kvaliteter uppmärksammas 297

Forskning med långa tidsperspektiv 298

Skandinavisk forskning om aktioner som inslag i reformer 300

 

Avslutande reflektioner  302

Referenser 304

Epilog 313

Mia-Marie Sternudd Groth & Monica Evermark

Samtalsmodeller och lärande 315

De olika samtalsmodellerna i sammanfattad form 321

Avslutande reflektioner 330

Referenser 332

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144133355

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40368-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

336

Författare

 ;