
Skolutveckling genom samtal
Förord 11
Inledning 15
Mia-Marie Sternudd Groth & Monica Evermark
Samtal 17
Samtal som del i skolutveckling 18
Att styra och leda skolutveckling 21
Ett målrationalistiskt synsätt 22
Ett förståelsebaserat, kommunikativt och demokratiskt synsätt 24
Förskolans och skolans samarbets- och samtalskultur 28
Bokens disposition 31
Presentation av författarna 32
Referenser 36
1 1 Förskolor och skolor …|– verbala verksamheter på ständig resa 39
Erik Groth
Samhällets förändring och förskolans/skolans politiska styrning 39
En lång tradition av verksamheter för barns lärande och fostran 40
Från demokratidiskurs till marknadsdiskurs 44
Förändringsarbetet i förskola och skola har också sin historia 48
Bakgrund 48
Skolledares och medarbetares kompetensutveckling 50
Om monologen, småpratet och det strukturerade samtalet som en del i skolans styrning och utveckling 55
Avslutande reflektioner 61
Referenser 62
2 2 Föreställningskartor 65
Hans-Åke Scherp
Bakgrund 65
Föreställningsvärldens struktur 67
Olika metoder 71
Att utgå från färdiga föreställningar 71
Föreställningskarta ur dialog 72
Tillvägagångssätt 73
Vanliga misstag och svårigheter 77
Vad fångar metoden? 78
Användningsområden 79
Pedagogisk helhetsidé 80
Synliggöra progression 82
Elevvårdskonferens 84
Medarbetarsamtal 84
Avslutande reflektioner 85
Referenser 86
3 3 Motiverande samtal för utveckling och lärande 89
Martina Svensson, Henrik Gustafsson & Stefan Wagnsson
Utvecklingen av motiverande samtal 90
Självbestämmandeteorin som teoretisk grund 91
Förhållningssättet i motiverande samtal 93
Fyra grundläggande processer 94
Förändringsprat 96
De centrala samtalsfärdigheterna 96
MI som vägledande guide 102
Ge information i dialog 103
Strategier för att bemöta ambivalens 107
Samtalets avslutning och uppföljning 111
Avslutande reflektioner 111
Referenser 114
4 4 Lärande samtal 119
Hans-Åke Scherp
Struktur för gemensam kunskapsbildning 124
Erfarenhetslärandets olika faser 125
Struktur för lärande samtal 127
Underlag för gemensam kunskapsbildning 133
Variation respektive rätt – fel 135
All variation är inte berikande för lärprocessen 136
Vad lär man om? 138
Var finns kunskapen? 139
Kontinuitet och fördjupning 142
Exemplifiering 144
Organisatoriska förutsättningar för lärande samtal 149
Gruppsammansättning 149
Lärgruppsledare 150
Avslutande reflektioner 150
Referenser 151
5 5 Kollegahandledning …|– strukturerad dialog i grupp 153
Ulf Blossing
Praktisk yrkesteori 155
Kollegahandledning i grupp 158
Kritiska punkter 160
Att följa reglerna 160
Problemval och handledningsunderlag 161
Kollegahandledning som redskap 163
Den viktiga handlingsnivån 164
Vad är en handling? 166
Avslutande reflektioner 169
Referenser 170
6 6 Rollspel 173
Mia-Marie Sternudd Groth
Inledning 173
Rollspelets kärna och komponenter 174
Att skapa miljön för rollspelet 177
Rolltagande 177
Rollspelsledarens uppgift och ansvar 179
Deltagarnas uppgift och ansvar 180
Bearbetning av rollspel 181
Exempel på användning av rollspel i ett skolutvecklingssammanhang 182
Rollspel som färdighetsträning av samtalskompetens 183
Erfarenhetsgranskande rollspel 186
Teoriprövande rollspel 190
Bakomliggande teorier 194
Avslutande reflektioner 198
Referenser 199
Bilaga 201
Att undersöka en realistisk situation med bordsrollspel som verktyg 201
7 7 Dialog och reflektion …|– dialogiska reflektionsmodellen 203
Anne Lindblom & Susanne Hansson
Inledning 203
Etiska överväganden 206
Tillit och respekt i samtal 208
Maktrelationer 210
Maktrelationer i DR-modellen 211
Genomförande 213
Anknytning till tidigare tillfälle 213
Presentation av deltagarfrågor 214
Val av handledningsfråga 216
Sakägarens narrativ 217
Klargörande och perspektivvidgande frågor 218
Skriftlig omformulering 220
Råd (eventuellt) 221
Sakägarens kommentar 222
Summering/utvärdering 223
Avslutande reflektioner 223
Referenser 224
8 8 Dialogseminariet – ett tillåtande rum 225
Monica Naeser & Kerstin Bladini
Inledning 225
Dialogseminariets teoretiska grund 229
Dialogseminariet 231
Instruktion till dialogseminariet 234
Bilder från dialogseminarierummet 237
Avslutande reflektioner 241
Referenser 244
Exempel på impulstexter vi använt 245
9 9 Alla samtalar för hela verksamhetens utveckling 247
Mia-Marie Sternudd Groth & Monica Evermark
Att fånga processen 247
Akvariesamtal 250
Reflekterande team 258
Avslutande reflektioner 267
Referenser 268
10 10 Skolutveckling som kunskapsfält …|– En internationell utblick 271
Mats Ekholm
Variationer i skolors utformning 272
Kunskapsbildningens kärnfrågor 274
Innovationsforskning 276
Inriktning mot påverkbara faktorer 277
Aktioner som grund för kunskapsbildning kring skolors förbättring 279
Forskning om skolors resultat 280
Samgång mellan kunskapstraditioner och kunskapsöversikter 283
När dialoger förekommit i skolors utveckling 287
Kollegialt utbyte för bättre skolor 290
Korta effekter 292
Svenska bidrag till kunskaperna om skolors utveckling 295
Skolans inre kvaliteter uppmärksammas 297
Forskning med långa tidsperspektiv 298
Skandinavisk forskning om aktioner som inslag i reformer 300
Avslutande reflektioner 302
Referenser 304
Epilog 313
Mia-Marie Sternudd Groth & Monica Evermark
Samtalsmodeller och lärande 315
De olika samtalsmodellerna i sammanfattad form 321
Avslutande reflektioner 330
Referenser 332
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144133355Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40368-01Upplaga:
FörstaSidantal:
336