Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Modersmål, minoriteter och mångfald

- i förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

Denna antologi riktar ljuset mot språkets betydelse i lärande med moders­mål och minoriteter i blickfånget. Såväl modersmålsstöd i förskolan som modersmålsämnet i skolan diskuteras i syfte att ge djup kunskap om modersmålsundervisningens kulturella, sociala och politiska dimensioner. Författarna lyfter fram det positiva som förknippas med modersmålsstöd och modersmålsämnet, men uppmärksammar i lika hög grad en rad utmaningar som förskola och skola står inför samt diskuterar möjliga vägar fra...

Läs mer

Denna antologi riktar ljuset mot språkets betydelse i lärande med moders­mål och minoriteter i blickfånget. Såväl modersmålsstöd i förskolan som modersmålsämnet i skolan diskuteras i syfte att ge djup kunskap om modersmålsundervisningens kulturella, sociala och politiska dimensioner. Författarna lyfter fram det positiva som förknippas med modersmålsstöd och modersmålsämnet, men uppmärksammar i lika hög grad en rad utmaningar som förskola och skola står inför samt diskuterar möjliga vägar framåt. Bland mycket annat redogör de för modersmålsstödets och modersmålsämnets framväxt och utveckling i Sverige samt de särskilda regler som gäller för de nationella minoritetsspråken i modersmålsundervisningen. Flera kapitel är språkdidaktiska i sin inriktning och behandlar bland annat digitala verktyg för att stimulera lärande samt resonerar kring hur transspråkande som förhållningssätt och pedagogisk praktik kan vara en del av modersmålsundervisningen. Modersmålselevernas syn på språk, språk­användning och modersmålsämnet samt modersmålslärarnas yrkesroll uppmärksammas också. Modersmål, minoriteter och mångfald vänder sig särskilt till lärare, lärar­studenter, modersmålslärare och rektorer. Med sina olika infallsvinklar ger boken värdefull kunskap om förutsättningar och villkor för alla elevers lärande.

Stäng

Förord 13

Författarpresentationer 17


 1. Modersmål i svenska skolan – introduktion 21

Boglárka Straszer och Åsa Wedin

Begreppet modersmål 24

Modersmål och studiehandledning på modersmålet 27

Modersmålsämnets betydelse 28

Bokens kapitel 30

Litteraturförteckning 33


 2. Modersmåls-undervisningens framväxt …|och utveckling 37

Natalia Ganuza och Kenneth Hyltenstam

Bakgrund till hemspråksreformen 1977 38

Modersmålsundervisningens symbolfunktion 39

Ämnets framväxt och utveckling 41

Tvåspråkig undervisning 45

Utbildning för modersmålslärare 45

Modersmålsundervisning för nationella minoriteter 47

Debatterna om modersmålsundervisning 48

Ämnets ramar och villkor 51

Grundläggande kunskaper 52

Begränsning till ett språk 53

Begränsad undervisningstid 54

Ämnets underordnade position 55

Tematisk forskningsöversikt 56

Faktorer bakom elevers investering i modersmålet 57

Modersmålsundervisningens effekter 58

Samband med elevers skolframgång 64

Didaktiska perspektiv i modersmålsundervisningen 67

Framtida forskningsbehov 70

Litteraturförteckning 72


 3. De nationella minoritets-språken …|i modersmåls-undervisningen 79

Jarmo Lainio och Sari Pesonen

Bakgrund till de särskilda rättigheterna 80

Särskilt skydd genom minoritets-lagen och språklagen 82

Särskilt skydd genom ändringar i skollagen 84

Kursplaner för nationella minoritetsspråk 86

Paradoxer i undervisningen 88

Utmaningar i implementeringen 89

Attityderna påverkar 90

Informationen om de särskilda regleringarna är bristfällig 93

Lärarbristen är akut 94

Utmaningar i undervisningen 96

Första- respektive andraspråkselever i samma grupp 96

Bristen på läromedel har ökat 98

Behovet av ämnesutveckling växer 98

Föreslagna åtgärder 99

Undervisning på språken 101

Slutord men inte slutliga ord 102

Litteraturförteckning 104


 4. Språklig mångfald i förskolan 109

Jenny Rosén och Boglárka Straszer

Styrdokument och referensmaterial 110

Forskning om språklig mångfald och modersmålsstöd 112

Hemspråksstöd i förskolan 115

Hemspråksreformen 116

Organisationen av hemspråksstöd under 1980-talet 117

Språklig mångfald och förskolans första läroplan 120

Från hemspråkträning till läroplan – en sammanfattning 122

Språklig socialisation och identitet 123

Diskursanalytiska utgångspunkter 125

Språklig mångfald i förskolans läroplan 1998–2018 126

Stöd för barns språkutveckling 129

Avslutande reflektioner 132

Litteraturförteckning 134


 5. Språkliga hierarkier i modersmåls-undervisningen 139

Anna Mazur-Andersson

Modersmål, arvspråk och infödd talare 141

Språkkonstruktioner och språkliga hierarkier 144

Engelskan i världen och i Sverige 145

Bakgrund till undersökningen 148

Datainsamling 149

Hur konstrueras ämnet modersmål diskursivt? 152

Hur påverkas eleverna och deras andra språk av engelskans höga status? 157

Avslutande diskussion 164

Litteraturförteckning 166


 6. Kritiskt språkmedveten undervisning 171

Natalia Ganuza och Christina Hedman

Heterogena elevgrupper 172

Synen på språk och språklig variation 174

Fokus på standardspråk och skriftliga varieteter 175

Språklig variation som grund till konflikter 176

Dominerande enspråkighetsnorm 177

Flerspråkighet som en resurs för lärande 180

Modersmålens utveckling i Sverige 181

Att undervisa kritisk språkmedvetenhet 183

En additiv och breddningsorienterande undervisning 184

Undervisning med utgångspunkt i elevernas språkbruk 187

Kritisk pedagogik 188

Praktiska exempel 189

Förutsättningar för kritiskt språkmedveten modersmålsundervisning 191

Avslutande diskussion 192

Litteraturförteckning 194


 7. Språkdidaktik för modersmåls-undervisningen 199

Åsa Wedin och Lovisa Berg

Heterogenitet i klassrummet 200

Språkliga varieteter 201

Barns och ungdomars språkutveckling 203

Interaktion och språkutveckling 205

Språk i diaspora 208

Modeller och förslag för klassrummet 211

Lyssna 211

Tala 213

Läsa 216

Skriva 217

Multimodalitet och digitala verktyg 219

Avslutande språkdidaktiska reflektioner 221

Litteraturförteckning 223


 8. Modersmåls-undervisning i en digital tid 227

Hülya Basaran

Verktyg för kommunikation 228

Digitalisering en del av vardagen 230

Digital kompetens i alla ämnen 231

Undervisning i en digital tid 232

Att läsa och skriva i en digital tid 234

Anpassa språket för olika syften, mottagare och sammanhang 236

Digitalt berättande 239

Ljudinspelningar 239

Digitala multimodala böcker 241

Book Creator – att producera bok eller film 243

Att se barn och unga som medskapare 244

Skriva fanfiction 244

Digitala bokcirklar 245

Använda lektionstiden effektivt 246

Skapa egna genomgångar i videoformat 247

Träna ord och begrepp 250

Avslutning 251

Litteraturförteckning 252


 9. Transspråkande som förhållningssätt och praktik 255

Åsa Wedin och Boglárka Straszer

Transspråkandets möjligheter 259

Samverkan genom transspråkande 262

Utrymme för transspråkande 265

Trygghet genom transspråkande 266

Avslutande ord 268

Litteraturförteckning 269


 10. Modersmåls-elevers syn på språk och …|modersmåls-ämnet 273

Anne Reath Warren

Elevperspektiv på modersmålsämnet 275

Språkanvändning 275

Modersmålsämnet 276

Språk, språkanvändning och språkutveckling 277

Språk, språkideologier och språkhierarkier 277

Språkdomäner 278

Språk och identitet 279

Språkanvändning i språkundervisning 279

Skolan och eleverna 281

Många språk och ett värdefullt ämne 282

Strategiska språkpraktiker 282

Uppfattningar om modersmålsämnet 291

Resursstarka elever i föränderliga miljöer 294

Flexibla språkpraktiker i kontext 294

Identitet och styrdokument 296

Att hitta vägen mellan spänningarna 298

Litteraturförteckning 300


 11. Modersmåls-lärare – så mycket mer än språklärare 303

Sari Vuorenpää och Elisabeth Zetterholm

Stort behov av modersmålslärare i den svenska skolan 304

Reflektioner om modersmålslärares yrkesroll 305

Skolans värdegrund 307

Det tredje rummet 310

Fokusgruppsamtal 312

Fokusgrupper 312

De deltagande modersmålslärarna 313

Inspelning och bearbetning av materialet 315

Modersmålslärarnas röster 317

Att arbeta i mindre elevgrupper över åldersgränser 317

Skolans värdegrund i modersmålslärarnas tal 320

En bro mellan hem och skola 323

Avslutande reflektioner 325

Litteraturförteckning 327


 12. Mother tongue instruction – at its best? An epilogue 331

Andrea C. Schalley

The present: Affordances and challenges of mother tongue instruction 333

Performance: Academic success and language learning 334

Affect: Well-being, anxiety and identity 336

Societal relevance: Recognition and social cohesion 338

The future: Research directions and dissemination 340

Conclusion 343

References 344

Sakregister 347

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144133065

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40363-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

352

Författare

 ;