
Modersmål, minoriteter och mångfald
- i förskola och skola
Förord 13
Författarpresentationer 17
1. Modersmål i svenska skolan – introduktion 21
Boglárka Straszer och Åsa Wedin
Begreppet modersmål 24
Modersmål och studiehandledning på modersmålet 27
Modersmålsämnets betydelse 28
Bokens kapitel 30
Litteraturförteckning 33
2. Modersmåls-undervisningens framväxt …|och utveckling 37
Natalia Ganuza och Kenneth Hyltenstam
Bakgrund till hemspråksreformen 1977 38
Modersmålsundervisningens symbolfunktion 39
Ämnets framväxt och utveckling 41
Tvåspråkig undervisning 45
Utbildning för modersmålslärare 45
Modersmålsundervisning för nationella minoriteter 47
Debatterna om modersmålsundervisning 48
Ämnets ramar och villkor 51
Grundläggande kunskaper 52
Begränsning till ett språk 53
Begränsad undervisningstid 54
Ämnets underordnade position 55
Tematisk forskningsöversikt 56
Faktorer bakom elevers investering i modersmålet 57
Modersmålsundervisningens effekter 58
Samband med elevers skolframgång 64
Didaktiska perspektiv i modersmålsundervisningen 67
Framtida forskningsbehov 70
Litteraturförteckning 72
3. De nationella minoritets-språken …|i modersmåls-undervisningen 79
Jarmo Lainio och Sari Pesonen
Bakgrund till de särskilda rättigheterna 80
Särskilt skydd genom minoritets-lagen och språklagen 82
Särskilt skydd genom ändringar i skollagen 84
Kursplaner för nationella minoritetsspråk 86
Paradoxer i undervisningen 88
Utmaningar i implementeringen 89
Attityderna påverkar 90
Informationen om de särskilda regleringarna är bristfällig 93
Lärarbristen är akut 94
Utmaningar i undervisningen 96
Första- respektive andraspråkselever i samma grupp 96
Bristen på läromedel har ökat 98
Behovet av ämnesutveckling växer 98
Föreslagna åtgärder 99
Undervisning på språken 101
Slutord men inte slutliga ord 102
Litteraturförteckning 104
4. Språklig mångfald i förskolan 109
Jenny Rosén och Boglárka Straszer
Styrdokument och referensmaterial 110
Forskning om språklig mångfald och modersmålsstöd 112
Hemspråksstöd i förskolan 115
Hemspråksreformen 116
Organisationen av hemspråksstöd under 1980-talet 117
Språklig mångfald och förskolans första läroplan 120
Från hemspråkträning till läroplan – en sammanfattning 122
Språklig socialisation och identitet 123
Diskursanalytiska utgångspunkter 125
Språklig mångfald i förskolans läroplan 1998–2018 126
Stöd för barns språkutveckling 129
Avslutande reflektioner 132
Litteraturförteckning 134
5. Språkliga hierarkier i modersmåls-undervisningen 139
Anna Mazur-Andersson
Modersmål, arvspråk och infödd talare 141
Språkkonstruktioner och språkliga hierarkier 144
Engelskan i världen och i Sverige 145
Bakgrund till undersökningen 148
Datainsamling 149
Hur konstrueras ämnet modersmål diskursivt? 152
Hur påverkas eleverna och deras andra språk av engelskans höga status? 157
Avslutande diskussion 164
Litteraturförteckning 166
6. Kritiskt språkmedveten undervisning 171
Natalia Ganuza och Christina Hedman
Heterogena elevgrupper 172
Synen på språk och språklig variation 174
Fokus på standardspråk och skriftliga varieteter 175
Språklig variation som grund till konflikter 176
Dominerande enspråkighetsnorm 177
Flerspråkighet som en resurs för lärande 180
Modersmålens utveckling i Sverige 181
Att undervisa kritisk språkmedvetenhet 183
En additiv och breddningsorienterande undervisning 184
Undervisning med utgångspunkt i elevernas språkbruk 187
Kritisk pedagogik 188
Praktiska exempel 189
Förutsättningar för kritiskt språkmedveten modersmålsundervisning 191
Avslutande diskussion 192
Litteraturförteckning 194
7. Språkdidaktik för modersmåls-undervisningen 199
Åsa Wedin och Lovisa Berg
Heterogenitet i klassrummet 200
Språkliga varieteter 201
Barns och ungdomars språkutveckling 203
Interaktion och språkutveckling 205
Språk i diaspora 208
Modeller och förslag för klassrummet 211
Lyssna 211
Tala 213
Läsa 216
Skriva 217
Multimodalitet och digitala verktyg 219
Avslutande språkdidaktiska reflektioner 221
Litteraturförteckning 223
8. Modersmåls-undervisning i en digital tid 227
Hülya Basaran
Verktyg för kommunikation 228
Digitalisering en del av vardagen 230
Digital kompetens i alla ämnen 231
Undervisning i en digital tid 232
Att läsa och skriva i en digital tid 234
Anpassa språket för olika syften, mottagare och sammanhang 236
Digitalt berättande 239
Ljudinspelningar 239
Digitala multimodala böcker 241
Book Creator – att producera bok eller film 243
Att se barn och unga som medskapare 244
Skriva fanfiction 244
Digitala bokcirklar 245
Använda lektionstiden effektivt 246
Skapa egna genomgångar i videoformat 247
Träna ord och begrepp 250
Avslutning 251
Litteraturförteckning 252
9. Transspråkande som förhållningssätt och praktik 255
Åsa Wedin och Boglárka Straszer
Transspråkandets möjligheter 259
Samverkan genom transspråkande 262
Utrymme för transspråkande 265
Trygghet genom transspråkande 266
Avslutande ord 268
Litteraturförteckning 269
10. Modersmåls-elevers syn på språk och …|modersmåls-ämnet 273
Anne Reath Warren
Elevperspektiv på modersmålsämnet 275
Språkanvändning 275
Modersmålsämnet 276
Språk, språkanvändning och språkutveckling 277
Språk, språkideologier och språkhierarkier 277
Språkdomäner 278
Språk och identitet 279
Språkanvändning i språkundervisning 279
Skolan och eleverna 281
Många språk och ett värdefullt ämne 282
Strategiska språkpraktiker 282
Uppfattningar om modersmålsämnet 291
Resursstarka elever i föränderliga miljöer 294
Flexibla språkpraktiker i kontext 294
Identitet och styrdokument 296
Att hitta vägen mellan spänningarna 298
Litteraturförteckning 300
11. Modersmåls-lärare – så mycket mer än språklärare 303
Sari Vuorenpää och Elisabeth Zetterholm
Stort behov av modersmålslärare i den svenska skolan 304
Reflektioner om modersmålslärares yrkesroll 305
Skolans värdegrund 307
Det tredje rummet 310
Fokusgruppsamtal 312
Fokusgrupper 312
De deltagande modersmålslärarna 313
Inspelning och bearbetning av materialet 315
Modersmålslärarnas röster 317
Att arbeta i mindre elevgrupper över åldersgränser 317
Skolans värdegrund i modersmålslärarnas tal 320
En bro mellan hem och skola 323
Avslutande reflektioner 325
Litteraturförteckning 327
12. Mother tongue instruction – at its best? An epilogue 331
Andrea C. Schalley
The present: Affordances and challenges of mother tongue instruction 333
Performance: Academic success and language learning 334
Affect: Well-being, anxiety and identity 336
Societal relevance: Recognition and social cohesion 338
The future: Research directions and dissemination 340
Conclusion 343
References 344
Sakregister 347
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144133065Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40363-01Upplaga:
FörstaSidantal:
352