Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ledarskap i förskolan

Föreståndare - Förskolechef - Rektor

Skickas följande arbetsdag

Ledarskap i förskolan

Föreståndare förskolechef rektor

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 288 kr inkl. moms
Studora e-bok 178 kr inkl. moms

Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan. Ledarskap i förskolan Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan,...

Läs mer

Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan. Ledarskap i förskolan Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskole­chef och nu Rektor för förskolan. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Samman­taget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några ­entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars för­äldrar arbetar eller studerar. Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan. Andra upplagan

Stäng
    • 9
      Förord
    • Olof Johansson
    • 11
      Förord
    • 13
      Författarens tack
    • 15
      Inledning
    • 17
      Frågor att fundera vidare på
      • 1
        19
        Rektor i förskolan får ett förtydligat ansvar
      • 2
        25
        Barnkrubban styrdes av eldsjälar
        • 26
          Förskolans ”namnbyten” under de senaste sextio åren
        • 28
          Barnträdgård, barnkrubba och lekskola
        • 29
          1940-talet
        • 31
          1950-talet
        • 37
          1960–70-talen
        • 38
          Barnstugeutredningen belyser förskolans styrning och ledning
      • 3
        41
        Förskollärare anställdes som föreståndare
        • 45
          Ytterligare en utredning tillsattes
        • 46
          Sammanfattning och frågor att diskutera
      • 4
        49
        Barnstugeutredningen ser på ledarskapet i förskolan
        • 55
          Diskutera föreståndarens/rektorns roll
      • 5
        57
        Förskolechefen skulle leda arbetet i förskolan
        • 63
          Från arbetslag till ansvarsfördelning
        • 63
          Frågor att diskutera i samband med lagarbete och ansvarsfördelning
      • 6
        65
        Socialtjänstens inverkan på förskolans ledning
        • 66
          Socialtjänsten griper in i förskolans verksamhet
        • 69
          Vilket stöd fick föreståndarna för den pedagogiska verksamheten
        • 71
          Förskollärarna tar saken i egna händer
        • 75
          Sammanfattning och frågor att diskutera
      • 7
        77
        Från föreståndare till förskolechef via det pedagogiska programmet
        • 80
          Det pedagogiska programmet mottogs med öppna armar
        • 82
          Föreståndares arbete varierar enligt flera studier
        • 84
          Effekter av det pedagogiska programmet
        • 87
          Sammanfattning och frågor att diskutera
      • 8
        89
        Rektorn och förskolans värdegrund och uppdrag
        • 92
          Kvalitetsarbetet satt i system
        • 92
          Systematik och kontinuitet
        • 93
          Behörighetskrav för rektor
        • 96
          Implementering av skollag och läroplan
        • 98
          Dokumentation av verksamheten
        • 103
          Dokumentation som ett arbetsverktyg
        • 107
          Dokumentation är en del i det systematiska kvalitetsarbetet
        • 110
          Sammanfattning av prioriterade områden och frågor att diskutera
      • 9
        113
        Rektor och personalen bär kvaliteten i förskolan
        • 123
          Med den nu rådande barnsynen ser vi många sidor av barnet
        • 123
          Skollagen för in nya begrepp som kräver tid att omfatta
        • 126
          Sammanfattning och frågor att diskutera
      • 10
        129
        Mötet är avgörande för kvalitet i förskolan
        • 134
          Kvalitet bedöms i mötet med förskolans lärare och personal
        • 138
          Frågor att diskutera om ledning och kvalitet
      • 11
        139
        Förskolechefen och ledarskapets former
        • 140
          Det direkta ledarskapet – initiativtagaren
        • 141
          Det indirekta ledarskapet – mellanchefsperspektivet
        • 143
          Distanserat ledarskap
        • 144
          Samproducerat ledarskap
        • 145
          Den kompetenta läraren i förskolan
        • 147
          Frågor att diskutera
      • 12
        149
        Krav ställda på före­ståndare, förskole­chefer och nu på REKTORER FÖR FÖRSKOLAN
        • 150
          Vilka krav ställdes på föreståndarna och förskolecheferna?
        • 162
          Frågor att diskutera
    • 163
      Litteraturförteckning

Denna reviderade upplaga tar bl.a. avstamp i förskolans nya läroplan och de nya krav som ställs på rektorer. Författaren menar att dessa krav är direkt kopplade till kvaliteten och en garant för utvecklingsarbetet på förskolan. Genom de olika kapitlens frågeställningar ges möjligheter till reflektion och diskussion och boken platsar absolut i förskolerektorernas ledningsgrupper. Ledarskap i förskolan är högintressant för dem som har ambitioner att i framtiden leda en förskoleverksamhet.

Information

Författare:

Ewa Ivarson Alm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144131436

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

35915-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

168
 ;

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett ...

Läs mer

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskolechef och nu Rektor för förskolan. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Sammantaget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars föräldrar arbetar eller studerar. Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.

Stäng
Information

Författare:

Ewa Ivarson Alm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144175454

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

35915-SB02

Upplaga:

Andra
 ;