
Ledarskap i förskolan
Föreståndare - Förskolechef - Rektor

Ledarskap i förskolan
Föreståndare förskolechef rektor
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- Olof Johansson
- 11Förord
- 13Författarens tack
- 15Inledning
- 17Frågor att fundera vidare på
- 119Rektor i förskolan får ett förtydligat ansvar
- 225Barnkrubban styrdes av eldsjälar
- 26Förskolans ”namnbyten” under de senaste sextio åren
- 28Barnträdgård, barnkrubba och lekskola
- 291940-talet
- 311950-talet
- 371960–70-talen
- 38Barnstugeutredningen belyser förskolans styrning och ledning
- 341Förskollärare anställdes som föreståndare
- 45Ytterligare en utredning tillsattes
- 46Sammanfattning och frågor att diskutera
- 449Barnstugeutredningen ser på ledarskapet i förskolan
- 55Diskutera föreståndarens/rektorns roll
- 557Förskolechefen skulle leda arbetet i förskolan
- 63Från arbetslag till ansvarsfördelning
- 63Frågor att diskutera i samband med lagarbete och ansvarsfördelning
- 665Socialtjänstens inverkan på förskolans ledning
- 66Socialtjänsten griper in i förskolans verksamhet
- 69Vilket stöd fick föreståndarna för den pedagogiska verksamheten
- 71Förskollärarna tar saken i egna händer
- 75Sammanfattning och frågor att diskutera
- 777Från föreståndare till förskolechef via det pedagogiska programmet
- 80Det pedagogiska programmet mottogs med öppna armar
- 82Föreståndares arbete varierar enligt flera studier
- 84Effekter av det pedagogiska programmet
- 87Sammanfattning och frågor att diskutera
- 889Rektorn och förskolans värdegrund och uppdrag
- 92Kvalitetsarbetet satt i system
- 92Systematik och kontinuitet
- 93Behörighetskrav för rektor
- 96Implementering av skollag och läroplan
- 98Dokumentation av verksamheten
- 103Dokumentation som ett arbetsverktyg
- 107Dokumentation är en del i det systematiska kvalitetsarbetet
- 110Sammanfattning av prioriterade områden och frågor att diskutera
- 9113Rektor och personalen bär kvaliteten i förskolan
- 123Med den nu rådande barnsynen ser vi många sidor av barnet
- 123Skollagen för in nya begrepp som kräver tid att omfatta
- 126Sammanfattning och frågor att diskutera
- 10129Mötet är avgörande för kvalitet i förskolan
- 134Kvalitet bedöms i mötet med förskolans lärare och personal
- 138Frågor att diskutera om ledning och kvalitet
- 11139Förskolechefen och ledarskapets former
- 140Det direkta ledarskapet – initiativtagaren
- 141Det indirekta ledarskapet – mellanchefsperspektivet
- 143Distanserat ledarskap
- 144Samproducerat ledarskap
- 145Den kompetenta läraren i förskolan
- 147Frågor att diskutera
- 12149Krav ställda på föreståndare, förskolechefer och nu på REKTORER FÖR FÖRSKOLAN
- 150Vilka krav ställdes på föreståndarna och förskolecheferna?
- 162Frågor att diskutera
- 163Litteraturförteckning
Denna reviderade upplaga tar bl.a. avstamp i förskolans nya läroplan och de nya krav som ställs på rektorer. Författaren menar att dessa krav är direkt kopplade till kvaliteten och en garant för utvecklingsarbetet på förskolan. Genom de olika kapitlens frågeställningar ges möjligheter till reflektion och diskussion och boken platsar absolut i förskolerektorernas ledningsgrupper. Ledarskap i förskolan är högintressant för dem som har ambitioner att i framtiden leda en förskoleverksamhet.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144131436Utgivningsår:
2013Revisionsår:
2019Artikelnummer:
35915-02Upplaga:
AndraSidantal:
168Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144175454Utgivningsår:
2013Revisionsår:
2019Artikelnummer:
35915-SB02Upplaga:
Andra