
Estetikens kraft
- att skapa uttryck och mening i förskolan

Estetikens kraft
- att skapa uttryck och mening i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författarpresentation 9
Att skapa uttryck och mening 13
Per Dahlbeck & Ingrid Bogren
Varför förskola? 14
Ett sammansatt uppdrag 15
Begäret då? 16
Människans drivkraft 16
Relation till oss själva och vår omvärld 17
Makt 17
Njutning 18
Mening 19
Att skapa mening 20
Olika former av lärande 20
Kulturens och estetikens roll i vårt samhälle 22
Etik och estetik i förskolans praktik 23
Historiskt perspektiv 24
Fem berättelser 25
Lekens och fantasins plats i samhället 27
Suzanne Osten
Lekens ställning inom högre utbildning 27
Ett annat exempel 28
Tillitsrummet 30
Hur går det till? Konkret? 31
Alla är blyga – tillitens rum 32
Innehållet då? 34
Vägen till childism och revansch 35
Inspirerande personer och teorier 37
Alice Miller 37
Doktorn med en babyklinik 37
Psykoanalys med spädbarn 38
Fler exempel 38
Childism – en sorts barnrasism 39
Konstnärer som låter sig inspireras av barn 40
Sally Mann, fotograf 40
Paula Rego 42
Svåra ämnen – tabun då? 43
Goda fantasier, lögner och överdrifter 45
Sammanfattning 46
Estetisk verksamhet – vad kan det vara? 49
Josefin Snygg
Måleri – lust och utforskande av universella former 51
Tvärdisciplinärt utforskande i det fria måleriet 53
Färgen som material och kemi 55
Förvandling 59
Komposition 62
Verktyg 65
Bildskapande 65
Reflektion 66
Syftet då? 66
Lerhusen 67
Första tillfället 67
Andra tillfället 72
Sammanfattande reflektion 81
… när vi lyser för varandra … 85
– om konstnärliga samarbetsprocesser som kunskapande arena
Ellen Spens
Vad – om vägar till kommunikation och processer i blivande 87
Hur – att skapa rum för nya subjektspositioner 89
Motettens förskola i Malmö 91
Förskolan Uroxen i Lund 98
Varför – om betydelser av det rörliga, osäkra och normbrytande 107
Utebyggen på kullen 115
Axel Åberg & Pål Spendrup
Vår första upptäckt 116
Materialets enkelhet och användbarhet 116
Hur det kan gå till och när sågspån blir viktiga 118
När regler får mening 119
Arbetet fortsätter … 120
Prova och testa materialet 120
Byggandet och kunskapandet tar fart 122
Upptäckten av att hjälpa varandra 123
Först ska vi göra så! 125
Det saknas hål 126
Tänka framåt och tillsammans 126
Att hålla fast – brädan och tanken 127
Erfarenhet som drivkraft 129
Konstruktion, dekoration och funktion 129
Utan träpluggar, vad händer? 132
Ritningar som ett tillägg 133
Pedagogens dilemma 133
Sammanfattande reflektion 135
Trollflöjten 139
Pontus Sjöberg
Teatern tar form 142
Ensemblen utökas 144
Steget in i finkulturen 146
Handlingen 148
Trollflöjten blir en naturlig del av vardagen 148
Musiken spelar roll 150
En scen växer fram 152
Hur gå vidare? 153
Tystnad, tagning 158
Och omtagningar 159
Premiär 161
Sammanfattning 162
Referenser 165
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144130699Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40268-01Upplaga:
FörstaSidantal:
168Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144172958Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40268-SB01Upplaga:
Första