Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Professionella samtal med barn

- förhållningssätt, metoder och övningar

Skickas följande arbetsdag

Professionella samtal med barn

- förhållningssätt, metoder och övningar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 313 kr inkl. moms
Studora e-bok 194 kr inkl. moms

Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter. I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsle...

Läs mer

Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter. I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsledaren kan förhålla sig i varje fas. Stor vikt läggs vid konkreta metoder som kan användas i samtalet. Författaren presenterar tillvägagångssätt för att skapa kontakt och göra barnet delaktigt. Barn i sorg och barn med trauma behandlas i egna kapitel. Författaren visar också hur barn kan utvecklas genom samtal och på vikten av att det finns vuxna som möter barn i samtal. Detta gäller såväl inom skola och socialtjänst som inom barn- och ungdomspsykiatri. Fokus ligger på terapeutiska samtal men också samtal med föräldrar samt barnintervjuer tas upp. Mycket av det som beskrivs kan användas i alla verksamheter där barn finns. Målgruppen är således alla som möter barn i professionella samtal samt studerande till yrken där barnsamtal förekommer.

Stäng

1. Inledning     9

Teoretiska utgångspunkter     13

Om boken     15

Samtalsledaren     16

Barnkonventionen     17

 

2. Allmänt om barnsamtal     19

Samtalets syfte     21

Tre faser     22

Viktiga aspekter att ta hänsyn till vid barnsamtal     23

Betydelsen av tid i barnsamtal     23

Öppna frågor i barnsamtal     25

Maktbalansen i barnsamtal     26

Att skapa kontakt med barnet     28

Vikten av tydlighet i barnsamtal     29

Att göra barnet delaktigt     30

Att så frö i barnets tankevärld     31

Lojalitet     33

 

3. Att utveckla barn genom samtal     35

Affektiv erfarenhet     37

Kommunikation     39

Mentalisering     40

Förstå missförstånd     42

Olika nivåer av känslomässigt reflekterande     43

Skapa narrativ     44

Agens      46

Inre eller yttre förändring     48

Samtalsledaren     49

 

4. Barns utveckling     51

Utvecklingspsykologi     54

Kognitiv utveckling     55

Exekutiva funktioner     56

Social kognition     59

Språklig utveckling     60

Språkfärdigheter     62

Narrativ     63

Barn med inlärningssvårigheter     65

Känslomässig utveckling     66

Anknytning och anknytningsmönster     66

Trygg anknytning     68

Ambivalent anknytning     68

Undvikande anknytning     69

Desorganiserad anknytning     69

Personlighetsstruktur      70

Psykosnivå     71

Borderlinenivå     72

Neurotisk nivå     74

Utvecklingspsykologins betydelse för samtal med barn     75

 

5. Samtalsprocessen och förhållningssätt     79

Inledningsfasen     81

Arbetsfasen      86

Avslutningsfasen     90

 

6. Metoder     93

Samtalstekniska begrepp     95

Allmänna metoder     96

Frågetecknet     97

Humör     97

Hjärtat     98

Nätverkskartor     98

Rita sig själv som barn och vuxen     99

Måla mandalor eller pyssla     100

Nallekort     100

Att skapa kontakt     101

Turritning I     103

Rita av huset eller rummet     103

Namnlek     104

Spela spel     104

More than one story     105

Picture this     105

Barn som bråkar     106

Seriesamtal     107

Kamratkompassen     107

Måla känslor i kroppen     108

Volymknappen     109

Tysta barn     110

Rita vad man tycker bäst om i hela världen     111

Turritning II     111

Foto i en cirkel     111

Gissningslekar     112

Trepartssamtal     112

Barn som undviker skolan     113

 

7. Barn med trauma     117

Vad är trauma?     119

Traumats olika faser     121

Effekter av traumatiska upplevelser     123

Trauma och utvecklingspsykologi     125

Barns tankar och känslor kring ett trauma     128

Behandling av barn med traumatiska upplevelser     129

Barn med PTSD     130

Barn med komplex traumatisering     130

Metoder vid trauma     133

Tidslinje     133

Helping hands     134

Psykoedukation     135

Dis-integration grid     135

Trepartssamtal     136

Påminnelser     138

Exempel på traumabehandling     139

 

8. Barn med sorg     143

Barnets ålder vid förlusten     146

Barns sorg     148

Barn reagerar olika     149

Att hjälpa barn genom sorgen     150

 

9. Barnintervjuer     155

Att inleda intervjun     159

Strukturerade och ostrukturerade intervjuer     162

Lögn eller sanning?     163

Att vara snäll     165

Intervjuarens språkbruk     166

Att få fram barnets röst     168

Att avsluta intervjun      169

Metoder vid barnintervjuer     170

 

10. Barnets röst i familjesamtal     173

Att skapa kontakt     176

Problembeskrivning     178

Det manifesta och det latenta     180

Att uppmuntra kommunikation genom cirkulära frågor     182

Fler övningar och metoder     183

 

11. Föräldrasamtal     187

Att minska konfliktområden     190

Reglera, relatera och reflektera     191

Att hålla fokus som samtalsledare     192

Skuld och skam     193

Det svåra i att söka hjälp     194

Förälderns historia     195

Mentalisering och föräldraskap     198

Stress inverkan på mentaliseringsförmågan     200

Mentaliseringstrappan     202

Att ingjuta hopp     204

 

12. Professionell utveckling     207

Samtalsövningar     210

Fria associationer och fria associationer med ”stone face”     211

Att utgå ifrån sig själv som barn     212

Första samtalet     212

Relationsmönster     213

Handledning som professionell     214

Slutord     215

Referenser 217

Register 223

Boken är mycket bra, välskriven och ger konkreta verktyg med förtydligande exempel och teoretiska förklaringar.

Information

Författare:

Magnus Nilsson Tapper

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144128771

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40160-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

232
 ;

Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter. I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsle...

Läs mer

Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter. I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsledaren kan förhålla sig i varje fas. Stor vikt läggs vid konkreta metoder som kan användas i samtalet. Författaren presenterar tillvägagångssätt för att skapa kontakt och göra barnet delaktigt. Barn i sorg och barn med trauma behandlas i egna kapitel. Författaren visar också hur barn kan utvecklas genom samtal och på vikten av att det finns vuxna som möter barn i samtal. Detta gäller såväl inom skola och socialtjänst som inom barn- och ungdomspsykiatri. Fokus ligger på terapeutiska samtal men också samtal med föräldrar samt barnintervjuer tas upp. Mycket av det som beskrivs kan användas i alla verksamheter där barn finns. Målgruppen är således alla som möter barn i professionella samtal samt studerande till yrken där barnsamtal förekommer.

Stäng
Information

Författare:

Magnus Nilsson Tapper

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186788

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40160-SB01

Upplaga:

Första
 ;