Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Flickor med autism och adhd

En guidebok för föräldrar och professionella

Skickas följande arbetsdag

Hur är det att vara flicka med autism och/eller adhd? Hur påverkar autism och adhd en flickas psykiska hälsa, skolgång, vardagsliv, samspel och vänskapsförhållanden? Det skildras i denna bok.Traditionellt har forskningen på området utgått från pojkars situation och kunskapen om flickors problematik har därför släpat efter. Detta har bland annat lett till att flickors symtom tidigare har feltolkats och inte tagits på allvar av omvärlden. I boken beskrivs på ett lättillgängligt sätt bland anna...

Läs mer

Hur är det att vara flicka med autism och/eller adhd? Hur påverkar autism och adhd en flickas psykiska hälsa, skolgång, vardagsliv, samspel och vänskapsförhållanden? Det skildras i denna bok.Traditionellt har forskningen på området utgått från pojkars situation och kunskapen om flickors problematik har därför släpat efter. Detta har bland annat lett till att flickors symtom tidigare har feltolkats och inte tagits på allvar av omvärlden. I boken beskrivs på ett lättillgängligt sätt bland annat hur flickorna mår, hur deras vardag, lek, samspel och skolsituation fungerar, hur det är att vara anhörig samt utredning av just flickor. Boken växlar mellan forskning och klinisk erfarenhet, men lägger stor vikt vid inifrånperspektivet, alltså hur det är att leva som flicka med autism och/eller adhd och hur det är att vara anhörig. Flickor med autism och adhd riktar sig till personal i olika verksamheter som kommer i kontakt med flickor med autism och/eller adhd, men också till föräldrar och anhöriga.

Stäng

Förord av Adam Helles 9

Förord av Lina Liman 11

Inledning 13

Bokens uppläggning     14

Tack!     15

Ordlista     16

1. Beskrivning av adhd och autism     19

Vad är adhd?     19

Vad är autism?     21

En kort beskrivning av begreppet ||essence||     24

Sammanfattning     25

2. Förekomst av adhd och/eller autism bland flickor     29

Hur vanligt är det med adhd och autism bland flickor?     29

Hur vanligt är det med adhd hos flickor?     30

Underdiagnostisering av flickor     30

Behov av flick-specifika frågor     31

Svenny Kopp och Flickprojektet     33

Skillnader minskar med åldern     34

Hormonell påverkan     35

Svenska förhållanden     36

Sammanfattning av adhd-prevalens hos flickor     37

Hur vanligt är det med autism hos flickor?     38

Könskvot     38

Finns det biologiska skillnader ...     39

… eller är det svårare att upptäcka kvinnlig autism – maskeringshypotesen     39

Den kvinnliga fenotypen     42

Vad säger kvinnorna själva?     43

Risk för ökad ohälsa om vi missar kvinnorna     45

Sammanfattning av autism-prevalens hos flickor     46

Autism och adhd – en inte ovanlig kombination     47

Essence – igen     49

Sammanfattning     49

3. Autism och adhd på funktionsnivå     53

Exekutiva funktioner     53

Exekutiva funktioner och adhd     54

Exekutiva funktioner och autism     56

Svårigheter främst kopplade till adhd     58

Emotionell impulsivitet     58

Hjärnans skärmsläckare     60

Allergi mot att ha tråkigt     63

Svårigheter främst kopplade till autism     65

Perceptionskänslighet     65

Smärtkänslighet     74

Central koherens eller sammanhangsförståelse     75

Theory of mind/mentalisering     78

Ett nytt sätt att se på funktion?     83

Könsskillnader och funktion     85

Sammanfattning     86

4. Hur mår flickor med autism och/eller adhd?     91

Om att ta del av forskning om psykisk ohälsa     91

Lina Limans historia – igen     92

Adhd, autism och stress     94

Sociala energi-hypotesen     98

Samsjuklighet vid adhd     99

Samsjuklighet vid autism     103

Sammanfattning av samsjuklighet     105

Emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS)/borderline      106

Adhd och EIPS     106

Autism och EIPS     107

Ätstörningar     109

Trauma, NPF och flickor     110

Trauma och/eller NPF     113

PTSD     114

Självskadebeteende     116

Svårigheter att sätta ord på känslor     117

Heldygnsvård/placerade barn och unga     119

Att vara anhörig till någon som mår dåligt     120

Stress-sårbarhetsmodellen     127

Sammanfattning      133

5. Vänskap och autism/adhd hos flickor     137

Autism och vänskap     137

Skillnader mellan flickors och pojkars lek     140

Kön är viktigare än diagnos     141

Yngre flickor och lek     143

Slutsatser av vänskapsrelationer för flickor med autism     145

Social färdighetsträning     146

Att hitta likasinnade     146

Att ge verktyg     148

Adhd och vänskap     152

Insatser som hjälper     156

Sammanfattning     157

6. Hur funkar skolan för flickor med autism och/eller adhd?     161

Adhd och skolan     161

Tydliggörande pedagogik     166

Den fysiska lärmiljön     167

Sammanfattning av adhd och skola     170

Autism och skola     171

Vad behöver elever med autism?     173

Pathological demand avoidance – PDA     177

Strategier som fungerar vid PDA     179

Sammanfattning av autism och skola     182

Röster från föräldracirkeln     183

Sammanfattning      191

7. Att vara anhörig     195

Stress hos föräldrar     195

Innan barnet får en diagnos     196

När barnet fått en diagnos     201

Efter diagnos     204

Tonår och pubertet     208

Röster från föräldracirkeln     210

Att vara syskon till en flicka med autism och/eller adhd     219

Sammanfattning     223

8. Flickor med autism och/eller adhd – utredning och diagnos      227

Varför behövs utredning?     227

Vad bör ingå i en utredning?     230

Autismspecifika instrument     231

Adhd-specifika instrument     235

En utredares funderingar     236

Röster från föräldracirkeln     240

Sammanfattning      241

Slutord 243

Röster från föräldracirkeln     245

Referenser 249

Register 259

Sammantaget är Flickor med autism och adhd ett verk som med god behållning kan läsas av såväl professionella som anhöriga eller flickor med diagnoser autism och adhd.

Jag vill tacka dig för denna bok! Gång på gång får jag insikter och upplysningar som jag saknat tack vare den. Flera elever (flickor) som jag träffat för många år sedan och som jag möter idag poppar upp för mitt inre när jag läser boken. Varken under min utbildning till behandlingspedagog eller socionom eller på någon annan kompetensutveckling/kurs har jag fått så tydlig och bra beskrivning och kunskap till mig om flickor med adhd och autism som i din bok.

Har just avslutat din bok "FLICKOR med AUTISM och ADHD". Måste få säga att den var otroligt bra. Du beskriver styrkor och svårigheter på ett sätt som är lätt att förstå. Du har ett fint språk som är tydligt. Du väver in forskning, egna erfarenheter och exempel och erfarenheter från personerna själva och anhöriga på ett förnämligt sätt. Tack för detta. Allt du skriver i hela boken faller på plats hos mig.

Vill du veta mer? 

Läs intervjun med Maria Bühler.

Information

Författare:

Maria Bühler

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144127958

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40099-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

262
 ;