
Flickor med autism och adhd
En guidebok för föräldrar och professionella
Förord av Adam Helles 9
Förord av Lina Liman 11
Inledning 13
Bokens uppläggning 14
Tack! 15
Ordlista 16
1. Beskrivning av adhd och autism 19
Vad är adhd? 19
Vad är autism? 21
En kort beskrivning av begreppet ||essence|| 24
Sammanfattning 25
2. Förekomst av adhd och/eller autism bland flickor 29
Hur vanligt är det med adhd och autism bland flickor? 29
Hur vanligt är det med adhd hos flickor? 30
Underdiagnostisering av flickor 30
Behov av flick-specifika frågor 31
Svenny Kopp och Flickprojektet 33
Skillnader minskar med åldern 34
Hormonell påverkan 35
Svenska förhållanden 36
Sammanfattning av adhd-prevalens hos flickor 37
Hur vanligt är det med autism hos flickor? 38
Könskvot 38
Finns det biologiska skillnader ... 39
… eller är det svårare att upptäcka kvinnlig autism – maskeringshypotesen 39
Den kvinnliga fenotypen 42
Vad säger kvinnorna själva? 43
Risk för ökad ohälsa om vi missar kvinnorna 45
Sammanfattning av autism-prevalens hos flickor 46
Autism och adhd – en inte ovanlig kombination 47
Essence – igen 49
Sammanfattning 49
3. Autism och adhd på funktionsnivå 53
Exekutiva funktioner 53
Exekutiva funktioner och adhd 54
Exekutiva funktioner och autism 56
Svårigheter främst kopplade till adhd 58
Emotionell impulsivitet 58
Hjärnans skärmsläckare 60
Allergi mot att ha tråkigt 63
Svårigheter främst kopplade till autism 65
Perceptionskänslighet 65
Smärtkänslighet 74
Central koherens eller sammanhangsförståelse 75
Theory of mind/mentalisering 78
Ett nytt sätt att se på funktion? 83
Könsskillnader och funktion 85
Sammanfattning 86
4. Hur mår flickor med autism och/eller adhd? 91
Om att ta del av forskning om psykisk ohälsa 91
Lina Limans historia – igen 92
Adhd, autism och stress 94
Sociala energi-hypotesen 98
Samsjuklighet vid adhd 99
Samsjuklighet vid autism 103
Sammanfattning av samsjuklighet 105
Emotionellt instabilt personlighetssyndrom (EIPS)/borderline 106
Adhd och EIPS 106
Autism och EIPS 107
Ätstörningar 109
Trauma, NPF och flickor 110
Trauma och/eller NPF 113
PTSD 114
Självskadebeteende 116
Svårigheter att sätta ord på känslor 117
Heldygnsvård/placerade barn och unga 119
Att vara anhörig till någon som mår dåligt 120
Stress-sårbarhetsmodellen 127
Sammanfattning 133
5. Vänskap och autism/adhd hos flickor 137
Autism och vänskap 137
Skillnader mellan flickors och pojkars lek 140
Kön är viktigare än diagnos 141
Yngre flickor och lek 143
Slutsatser av vänskapsrelationer för flickor med autism 145
Social färdighetsträning 146
Att hitta likasinnade 146
Att ge verktyg 148
Adhd och vänskap 152
Insatser som hjälper 156
Sammanfattning 157
6. Hur funkar skolan för flickor med autism och/eller adhd? 161
Adhd och skolan 161
Tydliggörande pedagogik 166
Den fysiska lärmiljön 167
Sammanfattning av adhd och skola 170
Autism och skola 171
Vad behöver elever med autism? 173
Pathological demand avoidance – PDA 177
Strategier som fungerar vid PDA 179
Sammanfattning av autism och skola 182
Röster från föräldracirkeln 183
Sammanfattning 191
7. Att vara anhörig 195
Stress hos föräldrar 195
Innan barnet får en diagnos 196
När barnet fått en diagnos 201
Efter diagnos 204
Tonår och pubertet 208
Röster från föräldracirkeln 210
Att vara syskon till en flicka med autism och/eller adhd 219
Sammanfattning 223
8. Flickor med autism och/eller adhd – utredning och diagnos 227
Varför behövs utredning? 227
Vad bör ingå i en utredning? 230
Autismspecifika instrument 231
Adhd-specifika instrument 235
En utredares funderingar 236
Röster från föräldracirkeln 240
Sammanfattning 241
Slutord 243
Röster från föräldracirkeln 245
Referenser 249
Register 259
Sammantaget är Flickor med autism och adhd ett verk som med god behållning kan läsas av såväl professionella som anhöriga eller flickor med diagnoser autism och adhd.
Jag vill tacka dig för denna bok! Gång på gång får jag insikter och upplysningar som jag saknat tack vare den. Flera elever (flickor) som jag träffat för många år sedan och som jag möter idag poppar upp för mitt inre när jag läser boken. Varken under min utbildning till behandlingspedagog eller socionom eller på någon annan kompetensutveckling/kurs har jag fått så tydlig och bra beskrivning och kunskap till mig om flickor med adhd och autism som i din bok.
Har just avslutat din bok "FLICKOR med AUTISM och ADHD". Måste få säga att den var otroligt bra. Du beskriver styrkor och svårigheter på ett sätt som är lätt att förstå. Du har ett fint språk som är tydligt. Du väver in forskning, egna erfarenheter och exempel och erfarenheter från personerna själva och anhöriga på ett förnämligt sätt. Tack för detta. Allt du skriver i hela boken faller på plats hos mig.
Vill du veta mer?
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144127958Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
40099-01Upplaga:
FörstaSidantal:
262