
Literacy
- i familj, förskola och skola
- 7Förord till andra upplagan
- 9KAPITEL 1 Inledning
- 13KAPITEL 2 Kristoffer skriver önskelista
- 17KAPITEL 3 Sju barn och deras familjer
- 17Etnografi
- 18Val av barn och familjer
- 19Arbetssätt
- 20Fältdagbok
- 20Intervjuer
- 20Presentation av barn och familjer
- 20Linnea
- 22Oskar
- 23Yael
- 25Sara
- 27Hamude
- 28Kristoffer
- 30Mini
- 32Bostadsområden
- 34Texter i den yttre miljön
- 37KAPITEL 4 Olika sätt att se på läs- och skrivinlärning
- 37Formell undervisning
- 40Emergent literacy
- 41Literacy
- 42Svensk översättning av ordet literacy
- 43Vad står literacy för?
- 48Literacy event och literacy practice
- 50Literacies
- 51KAPITEL 5 Familjens betydelse
- 51Habitus
- 53Family literacy
- 55Traditioner
- 58Mor- och farföräldrar
- 60Syskon
- 60Texter i den inre miljön
- 63Tvåspråkighet
- 64Religion
- 67Läs- och skrivaktiviteter i samband med högtider och födelsedagar
- 71KAPITEL 6 Fantasi och lek
- 72Fantasi, kreativitet och lek
- 73Leksaker
- 74Pokémon
- 76Barbie och liknande dockor
- 77Pedagogiska leksaker
- 78Barn som konsumenter
- 81Leksakskataloger
- 87KAPITEL 7 Vägar in i skriftspråket
- 88Berättande
- 90Bilder
- 92Högläsning
- 93Lek med språket
- 95Serier
- 96Film och video
- 97Datorer
- 98Musik
- 100Eget ritande och skrivande
- 105Literacy och identitet
- 107KAPITEL 8 Populärkultur
- 107Begreppet populärkultur
- 109Vuxnas betänkligheter – gemenskapen med kamrater
- 111Läsande och skrivande i samband med populärkultur
- 115KAPITEL 9 Nya medier
- 116Multimodala texter – ett nytt sätt att läsa och skriva
- 117Insiders – Outsiders
- 118Föräldrarnas inställningar
- 123KAPITEL 10 Förskola och skola
- 123Vem har rätt att tala?
- 125Läsande och skrivande i förskola och skola
- 128Bryggor mellan hem och förskola och skola
- 130Pedagogernas syn på populärkultur och nya medier
- 130Leksaker
- 133Datorer
- 135Att läsa och skriva bakom ryggen på lärarna
- 139KAPITEL 11 Barns textvärldar som potential i undervisningen
- 140Ett tredje område
- 141Critical literacy
- 142Vad kan då göras?
- 142Samtala
- 143Ordna utställningar
- 145Skriva
- 147Använda datorer
- 149Utgå från bilder
- 150Se och samtala om film
- 153KAPITEL 12 Sammanfattande kommentar
- 157KAPITEL 13 Sex unga vuxna ser på sina liv
- 157Återträff
- 159Den förra studien
- 161Utbildning
- 166Olika världar
- 167Liv och skola utomlands
- 170Intressen
- 173Literacy
- 174Skönlitteratur
- 176Berättelser
- 177Sociala medier
- 178Bibliotek
- 179Kamrater
- 181Åtskillnad mellan grupper
- 183Bostad och uppväxtområde
- 186Religion och identitet
- 190Framtiden
- 199Egna barn
- 200Sammanfattande diskussion
- 200Föräldrar, syskon och kamrater
- 201Literacy
- 203En länk i en kedja
- 205Referenser
- 214Illustrationer i barnböcker
- 215Person- och sakregister
Boken är viktig för blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år men också för forskare inom ämnesområdet.
Boken är ett viktigt verktyg för blivande pedagoger, kanske speciellt de som tänker arbeta inom förskola och grundskolans tidigare år. Att ha kunskap om hur mycket det är möjligt att hjälpa ett barn att utveckla sitt språk, sin språkförståelse och att läsa och skriva – det är kanske det viktigaste en lärare kan göra?
Boken gav mig som läsare i förskolan mycket nya tankar kring barnens möte med läs- och skrivspråkandet. Jag kan varmt rekommendera att läsa den här boken för lärare i samtliga skolformer och även till föräldrar eftersom de spelar en stor roll när det gäller barnens tidiga erfarenheter av läs- och skrivinlärning.
Jag har fått många tankar av läsningen och tycker att Fast pekar på många viktiga faktorer för en lyckad läs- och skrivundervisning. Jag rekommenderar den varmt för alla som arbetar med yngre, framför allt de som ansvarar för deras språkliga utveckling.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144127583Utgivningsår:
2008Revisionsår:
2019Artikelnummer:
32983-02Upplaga:
AndraSidantal:
224