Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Literacy

- i familj, förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

I den här boken låter författaren Carina Fast oss följa sju barn, från deras fjärde till sjunde levnadsår. Barnen växer upp i olika sociala, kulturella och religiösa miljöer. Vi får följa dem i deras hem och vidare till förskola och skola. Författaren beskriver de textvärldar, inte minst från populärkultur och nya medier, som barnen kommer i kontakt med och själva praktiserar. Carina Fast betonar hur viktigt det är att förskola och skola tar vara på och bygger vidare på barnens egna erfarenhe...

Läs mer

I den här boken låter författaren Carina Fast oss följa sju barn, från deras fjärde till sjunde levnadsår. Barnen växer upp i olika sociala, kulturella och religiösa miljöer. Vi får följa dem i deras hem och vidare till förskola och skola. Författaren beskriver de textvärldar, inte minst från populärkultur och nya medier, som barnen kommer i kontakt med och själva praktiserar. Carina Fast betonar hur viktigt det är att förskola och skola tar vara på och bygger vidare på barnens egna erfarenheter och kunskaper om texter, läsande och skrivande för att skapa en kontinuitet i barnens lärande. I denna andra upplaga av boken får vi i ett helt nyskrivet kapitel återknyta bekantskapen med ”barnen”. De är nu 18–19 år och i färd med att lämna skolan och träda ut i samhället. Hur ser de på sina liv? Vad har format dem? De berättar om uppväxt med familj och kamrater. Men också om bostadsområden, skola och literacyutveckling. Och inte minst, om hur de ser på sin framtid. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år men också till forskare med intresse för barns och ungas uppväxt och levnadsvillkor. Andra upplagan

Stäng
    • 7
      Förord till andra upplagan
      • 9
        KAPITEL 1 Inledning
      • 13
        KAPITEL 2 Kristoffer skriver önskelista
      • 17
        KAPITEL 3 Sju barn och deras familjer
        • 17
          Etnografi
        • 18
          Val av barn och familjer
        • 19
          Arbetssätt
          • 20
            Fältdagbok
          • 20
            Intervjuer
        • 20
          Presentation av barn och familjer
          • 20
            Linnea
          • 22
            Oskar
          • 23
            Yael
          • 25
            Sara
          • 27
            Hamude
          • 28
            Kristoffer
          • 30
            Mini
        • 32
          Bostadsområden
        • 34
          Texter i den yttre miljön
      • 37
        KAPITEL 4 Olika sätt att se på läs- och skrivinlärning
        • 37
          Formell undervisning
        • 40
          Emergent literacy
        • 41
          Literacy
          • 42
            Svensk översättning av ordet literacy
          • 43
            Vad står literacy för?
          • 48
            Literacy event och literacy practice
          • 50
            Literacies
      • 51
        KAPITEL 5 Familjens betydelse
        • 51
          Habitus
        • 53
          Family literacy
        • 55
          Traditioner
        • 58
          Mor- och farföräldrar
        • 60
          Syskon
        • 60
          Texter i den inre miljön
        • 63
          Tvåspråkighet
        • 64
          Religion
        • 67
          Läs- och skrivaktiviteter i samband med högtider och födelsedagar
      • 71
        KAPITEL 6 Fantasi och lek
        • 72
          Fantasi, kreativitet och lek
        • 73
          Leksaker
          • 74
            Pokémon
          • 76
            Barbie och liknande dockor
          • 77
            Pedagogiska leksaker
        • 78
          Barn som konsumenter
          • 81
            Leksakskataloger
      • 87
        KAPITEL 7 Vägar in i skriftspråket
        • 88
          Berättande
        • 90
          Bilder
        • 92
          Högläsning
        • 93
          Lek med språket
        • 95
          Serier
        • 96
          Film och video
        • 97
          Datorer
        • 98
          Musik
        • 100
          Eget ritande och skrivande
        • 105
          Literacy och identitet
      • 107
        KAPITEL 8 Populärkultur
        • 107
          Begreppet populärkultur
        • 109
          Vuxnas betänkligheter – gemenskapen med kamrater
        • 111
          Läsande och skrivande i samband med populärkultur
      • 115
        KAPITEL 9 Nya medier
        • 116
          Multimodala texter – ett nytt sätt att läsa och skriva
        • 117
          Insiders – Outsiders
        • 118
          Föräldrarnas inställningar
      • 123
        KAPITEL 10 Förskola och skola
        • 123
          Vem har rätt att tala?
        • 125
          Läsande och skrivande i förskola och skola
        • 128
          Bryggor mellan hem och förskola och skola
        • 130
          Pedagogernas syn på populärkultur och nya medier
          • 130
            Leksaker
          • 133
            Datorer
        • 135
          Att läsa och skriva bakom ryggen på lärarna
      • 139
        KAPITEL 11 Barns textvärldar som potential i undervisningen
        • 140
          Ett tredje område
        • 141
          Critical literacy
        • 142
          Vad kan då göras?
          • 142
            Samtala
          • 143
            Ordna utställningar
          • 145
            Skriva
          • 147
            Använda datorer
          • 149
            Utgå från bilder
          • 150
            Se och samtala om film
      • 153
        KAPITEL 12 Sammanfattande kommentar
      • 157
        KAPITEL 13 Sex unga vuxna ser på sina liv
        • 157
          Återträff
        • 159
          Den förra studien
        • 161
          Utbildning
          • 166
            Olika världar
          • 167
            Liv och skola utomlands
        • 170
          Intressen
        • 173
          Literacy
          • 174
            Skönlitteratur
          • 176
            Berättelser
          • 177
            Sociala medier
          • 178
            Bibliotek
        • 179
          Kamrater
          • 181
            Åtskillnad mellan grupper
        • 183
          Bostad och uppväxtområde
        • 186
          Religion och identitet
        • 190
          Framtiden
        • 199
          Egna barn
        • 200
          Sammanfattande diskussion
          • 200
            Föräldrar, syskon och kamrater
          • 201
            Literacy
          • 203
            En länk i en kedja
    • 205
      Referenser
        • 214
          Illustrationer i barnböcker
    • 215
      Person- och sakregister

Boken är viktig för blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år men också för forskare inom ämnesområdet.

Boken är ett viktigt verktyg för blivande pedagoger, kanske speciellt de som tänker arbeta inom förskola och grundskolans tidigare år. Att ha kunskap om hur mycket det är möjligt att hjälpa ett barn att utveckla sitt språk, sin språkförståelse och att läsa och skriva – det är kanske det viktigaste en lärare kan göra?

Boken gav mig som läsare i förskolan mycket nya tankar kring barnens möte med läs- och skrivspråkandet. Jag kan varmt rekommendera att läsa den här boken för lärare i samtliga skolformer och även till föräldrar eftersom de spelar en stor roll när det gäller barnens tidiga erfarenheter av läs- och skrivinlärning.

Jag har fått många tankar av läsningen och tycker att Fast pekar på många viktiga faktorer för en lyckad läs- och skrivundervisning. Jag rekommenderar den varmt för alla som arbetar med yngre, framför allt de som ansvarar för deras språkliga utveckling.

Information

Författare:

Carina Fast

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144127583

Utgivningsår:

2008

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

32983-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

224
 ;