
Möjligheter och utmaningar för förskola
I en tid av mångfald och rörlighet

Möjligheter och utmaningar för förskola
I en tid av mångfald och rörlighet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Introduktion 9
Presentation av antologibidragen 11
Referenser 14
I Socialt rum
1 Förskola – ett socialt rum för omsorg, utveckling och lärande 17
Ingegerd Tallberg Broman
Förskola som socialt rum 17
Förskola som socialt rum för utbildning och lärande 20
Förskola som socialt rum för språk och språkutveckling 21
Förskola som socialt rum för samverkan med föräldrarna/vårdnadshavarna 23
Förskola som kulturell och social mötesplats 28
Slutreflektion 30
Referenser 31
II Pedagogisk utveckling
2 Barn som stöttar och förstår varandra i en utvecklande språkmiljö 37
Sara Andersson
Introduktionsavdelningen Äpplet 37
Goda relationer med hela familjen 39
Alla språk är en självklarhet 41
Lekens roll 42
Barnens möjlighetsrum 44
Barns blick på och delaktighet i rummet 47
Slutreflektion 49
3 Att öppna upp möjlighetsrum för delaktighet och kommunikation genom transspråkande 51
Annika Åkerblom och Nasrin Salimi-Amlashi
Introduktion 52
Att få plats och ha sin egen plats 53
Relationell pedagogik 56
Transspråkande 58
Slutreflektion 62
Referenser 63
4 Att öppna upp för delaktighet och naturvetenskap på förskolegården 65
Birgitta Nordén
Aktionsforskning 66
Förutsättningar och möjligheter 67
Planering av interventionerna 69
Interventionernas genomförande 72
Utvärdering av aktionen 76
Slutreflektion 81
Referenser 84
5 Möjligheter för ledning att stötta förändrad praktik 85
Anne Harju
Utvecklingsarbete som ett sätt att förändra praktiker 86
En närvarande ledning 87
Rum för kommunikation 89
Organisatoriska förutsättningar 90
Slutreflektion 93
Referenser 94
III Möjligheter och utmaningar för samarbete och samverkan
6 Hera – den öppna förskolan för nyanlända familjer 97
Åsa Delblanc och Kristina Gidner
Bakgrund 98
Tillgängliga, inbjudande och personliga möjligheter – ett analysverktyg 99
Hera – mer än bara en öppen förskola 100
Tillgängliga möjligheter 103
Inbjudande möjligheter 104
Personliga möjligheter 105
Slutreflektion 105
Referenser 106
7 Retoriska rum för rörelsespråkande 109
Emma Ribbing och Karin Wiknertz
Kreativt lärcentrum 109
Att överskrida språkliga gränser genom rörelse 110
Ethos, pathos och logos i ett rörelsespråkligt sammanhang 112
Tajmning 113
Att använda material och att gestalta materialet 114
Styrt upplägg skapar rum för uttrycksfrihet 118
Konflikten som språngbräda för likvärdighet 120
Slutreflektion 121
Referenser 122
8 En villkorad verksamhet – områdets betydelse för likvärdighet i förskolan 125
Åsa Bäckström och Nina Larsson
Introduktion 125
Metod och material 127
Områdets och språkets betydelse för inflytande och delaktighet 128
En extensiv tolkning av uppdraget 130
Mer betoning av professionella gränser 131
Slutreflektion 133
Referenser 135
9 Vad spelar roll för föräldrarna? 139
Helen Avery
Forskning om nytillflyttade föräldrar 140
Våra samtal med föräldrar 140
Vad hade betydelse för föräldrarna? 143
Finns det förutsättningar för föräldramedverkan i förskolan? 149
Slutreflektion 150
Referenser 151
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144124773Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
39876-01Upplaga:
FörstaSidantal:
152Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144178394Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
39876-SB01Upplaga:
Första