Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Möjligheter och utmaningar för förskola

I en tid av mångfald och rörlighet

Skickas följande arbetsdag

Möjligheter och utmaningar för förskola

I en tid av mångfald och rörlighet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 300 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta ...

Läs mer

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta sig uttryck genom förändrad praktik och med hjälp av riktade och medvetna insatser. En av de frågor som diskuteras i boken är hur möjligheter för barns lärande och delaktighet i miljöer med språklig mångfald kan skapas, och vilka villkoren för detta är. Andra ämnen som tas upp är lärande i utemiljön samt möjligheter och utmaningar för ledningen att stötta utvecklingsarbete som syftar till förändring av pedagogiska praktiker. I boken förs också en diskussion om hur förskolan kan öppnas upp mot vårdnadshavare och samhällets övriga aktörer, som ett sätt att skapa nya möjligheter. Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen och verksamma i förskola samt till alla som är intresserade av frågor kopplade till utveckling av förskolans praktik.

Stäng

Introduktion 9

Presentation av antologibidragen 11

Referenser 14

 

I Socialt rum

1 Förskola – ett socialt rum för omsorg, utveckling och lärande 17

Ingegerd Tallberg Broman

Förskola som socialt rum  17

Förskola som socialt rum för utbildning och lärande 20

Förskola som socialt rum för språk och språkutveckling  21

Förskola som socialt rum för samverkan med föräldrarna/vårdnadshavarna  23

Förskola som kulturell och social mötesplats  28

Slutreflektion 30

Referenser  31

 

II Pedagogisk utveckling

2 Barn som stöttar och förstår varandra i en utvecklande språkmiljö 37

Sara Andersson

Introduktionsavdelningen Äpplet 37

Goda relationer med hela familjen  39

Alla språk är en självklarhet  41

Lekens roll  42

Barnens möjlighetsrum 44

Barns blick på och delaktighet i rummet 47

Slutreflektion  49

 

3 Att öppna upp möjlighetsrum för delaktighet och kommunikation genom transspråkande 51

Annika Åkerblom och Nasrin Salimi-Amlashi

Introduktion 52

Att få plats och ha sin egen plats 53

Relationell pedagogik 56

Transspråkande 58

Slutreflektion 62

Referenser 63

 

4 Att öppna upp för delaktighet och naturvetenskap på förskolegården 65

Birgitta Nordén

Aktionsforskning 66

Förutsättningar och möjligheter  67

Planering av interventionerna 69

Interventionernas genomförande 72

Utvärdering av aktionen  76

Slutreflektion  81

Referenser  84

 

5 Möjligheter för ledning att stötta förändrad praktik 85

Anne Harju

Utvecklingsarbete som ett sätt att förändra praktiker 86

En närvarande ledning 87

Rum för kommunikation 89

Organisatoriska förutsättningar 90

Slutreflektion 93

Referenser  94

 

III Möjligheter och utmaningar för samarbete och samverkan

6 Hera – den öppna förskolan för nyanlända familjer 97

Åsa Delblanc och Kristina Gidner

Bakgrund 98

Tillgängliga, inbjudande och personliga möjligheter – ett analysverktyg 99

Hera – mer än bara en öppen förskola 100

Tillgängliga möjligheter  103

Inbjudande möjligheter 104

Personliga möjligheter 105

Slutreflektion 105

Referenser 106

 

7 Retoriska rum för rörelsespråkande 109

Emma Ribbing och Karin Wiknertz

Kreativt lärcentrum  109

Att överskrida språkliga gränser genom rörelse 110

Ethos, pathos och logos i ett rörelsespråkligt sammanhang 112

Tajmning 113

Att använda material och att gestalta materialet 114

Styrt upplägg skapar rum för uttrycksfrihet 118

Konflikten som språngbräda för likvärdighet 120

Slutreflektion 121

Referenser 122

 

8 En villkorad verksamhet – områdets betydelse för likvärdighet i förskolan 125

Åsa Bäckström och Nina Larsson

Introduktion 125

Metod och material 127

Områdets och språkets betydelse för inflytande och delaktighet 128

En extensiv tolkning av uppdraget 130

Mer betoning av professionella gränser 131

Slutreflektion 133

Referenser 135

 

9 Vad spelar roll för föräldrarna? 139

Helen Avery

Forskning om nytillflyttade föräldrar  140

Våra samtal med föräldrar 140

Vad hade betydelse för föräldrarna? 143

Finns det förutsättningar för föräldramedverkan i förskolan? 149

Slutreflektion  150

Referenser 151

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144124773

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

39876-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

152

Författare

 ;

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta ...

Läs mer

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta sig uttryck genom förändrad praktik och med hjälp av riktade och medvetna insatser. En av de frågor som diskuteras i boken är hur möjligheter för barns lärande och delaktighet i miljöer med språklig mångfald kan skapas, och vilka villkoren för detta är. Andra ämnen som tas upp är lärande i utemiljön samt möjligheter och utmaningar för ledningen att stötta utvecklingsarbete som syftar till förändring av pedagogiska praktiker. I boken förs också en diskussion om hur förskolan kan öppnas upp mot vårdnadshavare och samhällets övriga aktörer, som ett sätt att skapa nya möjligheter. Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen och verksamma i förskola samt till alla som är intresserade av frågor kopplade till utveckling av förskolans praktik.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178394

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

39876-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;