Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärarkåren och förstelärarna

Splittrad, stärkt och styrd profession

Skickas följande arbetsdag

Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning. Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverk...

Läs mer

Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken, om förstelärarreformens införande i svensk skola, för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning. Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi, framför allt på ett organisatoriskt plan, samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats, eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. Lärarkåren och förstelärarna erbjuder en nyanserad förståelse av det så omtvistade professionsbegreppet och vad det betyder i förhållande till lärares yrkesutövning och autonomi. Boken vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram, skolledarutbildningar och till yrkesverksamma lärare och skolledare.

Stäng
    • 9
      Förord
      • 01
        11
        Introduktion
        • 12
          Profession och organisering
        • 16
          Bokens syfte och teoretiska ansats
        • 19
          Bokens fortsättning
      • 02
        21
        Professioner och institutionella logiker
        • 22
          Vad är en profession?
        • 22
          Tre institutionella logiker
        • 28
          En mindre idealiserad bild av professioner
        • 32
          Professionen utmanad av marknad och hierarki
        • 36
          Professionsromantik?
        • 37
          Ömsesidighet i stället för konflikt
        • 40
          Organisering och stratifiering
      • 03
        43
        Bakgrund till förstelärarreformen
        • 44
          Karriärtjänster för lärare – ett nytt fenomen?
        • 50
          Den svenska lärarkåren – en berättelse om avprofessionalisering?
        • 58
          Professionalism och autonomi i lärares vardag
        • 61
          Mot ett nytt synsätt på lärarkårens utveckling
      • 04
        63
        Stratifiering inom professioner
        • 64
          Utgångpunkter för stratifieringstesen
        • 68
          Tre analysnivåer
        • 75
          Stratifiering och intern konflikt
      • 05
        79
        Förstelärarrollens utformning
        • 80
          Rekrytering av professionella eliter
        • 83
          Förstelärarreformen i sju skolor, fyra förvaltningar och tre kommuner
        • 91
          Jämförelse av strategier vid införande
        • 92
          Urvalskriterier och tillsättandeprocess
        • 101
          Tjänsteinnehåll
        • 107
          Förstelärarnas mål och ambitioner
        • 108
          Reflektioner: en förhandlad roll
      • 06
        111
        Vad gör förstelärarna?
        • 112
          Jurisdiktioner
        • 114
          Förstelärarnas aktiviteter
        • 123
          Konturerna av en ny jurisdiktion
        • 126
          Reflektioner: en framväxande roll
      • 07
        129
        Förstelärarnas relationsarbete
        • 130
          Identitet och identitetsarbete
        • 132
          Reaktioner på förstelärarnas intåg
        • 141
          Distansering
        • 149
          Liering
        • 152
          Reflektioner: förhandlade relationer
      • 08
        155
        Ny elit, ny expertis?
        • 156
          Professionella eliter
        • 159
          Identifikation med en ny expertroll
        • 167
          Hinder för utvecklingen av en expertis
        • 172
          Reflektion: en ny (och delvis oväntad) expertis
      • 09
        175
        Förstelärarrollen: olika typer
        • 177
          Fyra dimensioner
        • 178
          Sex förstelärartyper
        • 191
          Förstelärartypernas stratifiering
      • 10
        195
        En organiserad lärarprofession
        • 196
          Förstelärare och lärarprofessionen
        • 198
          Förstelärare och skolorganisationen
        • 203
          Slutsatser kring reformen: stärkt profession och renodlade roller
        • 207
          Om organisering av professioner
        • 213
          Splittrad, stärkt och styrd
        • 214
          Praktiska implikationer
    • 217
      Referenser
    • 227
      Appendix A: Metod
        • 228
          Fallstudierna
        • 229
          Tillvägagångssätt
        • 231
          Analys av data

Boken utgör ett intressant och välkommet bidrag i diskussionen om förstelärare och är intressant för en bred målgrupp som är eller är på väg att bli verksamma i skolans värld.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144123387

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39673-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

256
 ;