
Lärarkåren och förstelärarna
Splittrad, stärkt och styrd profession
- 9Förord
- 0111Introduktion
- 12Profession och organisering
- 16Bokens syfte och teoretiska ansats
- 19Bokens fortsättning
- 0221Professioner och institutionella logiker
- 22Vad är en profession?
- 22Tre institutionella logiker
- 28En mindre idealiserad bild av professioner
- 32Professionen utmanad av marknad och hierarki
- 36Professionsromantik?
- 37Ömsesidighet i stället för konflikt
- 40Organisering och stratifiering
- 0343Bakgrund till förstelärarreformen
- 44Karriärtjänster för lärare – ett nytt fenomen?
- 50Den svenska lärarkåren – en berättelse om avprofessionalisering?
- 58Professionalism och autonomi i lärares vardag
- 61Mot ett nytt synsätt på lärarkårens utveckling
- 0463Stratifiering inom professioner
- 64Utgångpunkter för stratifieringstesen
- 68Tre analysnivåer
- 75Stratifiering och intern konflikt
- 0579Förstelärarrollens utformning
- 80Rekrytering av professionella eliter
- 83Förstelärarreformen i sju skolor, fyra förvaltningar och tre kommuner
- 91Jämförelse av strategier vid införande
- 92Urvalskriterier och tillsättandeprocess
- 101Tjänsteinnehåll
- 107Förstelärarnas mål och ambitioner
- 108Reflektioner: en förhandlad roll
- 06111Vad gör förstelärarna?
- 112Jurisdiktioner
- 114Förstelärarnas aktiviteter
- 123Konturerna av en ny jurisdiktion
- 126Reflektioner: en framväxande roll
- 07129Förstelärarnas relationsarbete
- 130Identitet och identitetsarbete
- 132Reaktioner på förstelärarnas intåg
- 141Distansering
- 149Liering
- 152Reflektioner: förhandlade relationer
- 08155Ny elit, ny expertis?
- 156Professionella eliter
- 159Identifikation med en ny expertroll
- 167Hinder för utvecklingen av en expertis
- 172Reflektion: en ny (och delvis oväntad) expertis
- 09175Förstelärarrollen: olika typer
- 177Fyra dimensioner
- 178Sex förstelärartyper
- 191Förstelärartypernas stratifiering
- 10195En organiserad lärarprofession
- 196Förstelärare och lärarprofessionen
- 198Förstelärare och skolorganisationen
- 203Slutsatser kring reformen: stärkt profession och renodlade roller
- 207Om organisering av professioner
- 213Splittrad, stärkt och styrd
- 214Praktiska implikationer
- 217Referenser
- 227Appendix A: Metod
- 228Fallstudierna
- 229Tillvägagångssätt
- 231Analys av data
Boken utgör ett intressant och välkommet bidrag i diskussionen om förstelärare och är intressant för en bred målgrupp som är eller är på väg att bli verksamma i skolans värld.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144123387Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39673-01Upplaga:
FörstaSidantal:
256