Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det vet vi om - Diagnoser och lärande

Skickas följande arbetsdag

Diagnoser och lärande handlar om förhållandet mellan psykiatriska diagnoser och lärande i förskola och skola. Det finns olika uppfattningar om vad lärande är och hur det går till, och här diskuteras diagnosernas plats i några av dessa perspektiv. Med utgångspunkt i den forskning som finns på området diskuterar författaren i vilken utsträckning diagnoser främjar eller hämmar lärande. Han belyser även de samman­hang som påverkar planering och genomförande av pedagogisk verksamhet i förskola och...

Läs mer

Diagnoser och lärande handlar om förhållandet mellan psykiatriska diagnoser och lärande i förskola och skola. Det finns olika uppfattningar om vad lärande är och hur det går till, och här diskuteras diagnosernas plats i några av dessa perspektiv. Med utgångspunkt i den forskning som finns på området diskuterar författaren i vilken utsträckning diagnoser främjar eller hämmar lärande. Han belyser även de samman­hang som påverkar planering och genomförande av pedagogisk verksamhet i förskola och skola, och presenterar en arbetsmodell för detta som inspiration. Serien Det vet vi om består av ett antal praxisorienterade och konkreta publikationer som förmedlar kunskap om aktuella utmaningar för dagens förskola och skola. Serien presenterar aktuella pedagogiska teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar mer lätt-tillgänglig för pedagoger, lärare, förskolechefer och skolledare. Målet med serien är att öka sannolikheten för att den kunskapen tillämpas.

Stäng
    • 5
      Författarpresentation
    • 7
      Förord
    • Ole Hansen och Thomas Nordahl
      • 1
        9
        Inledning
      • 2
        11
        Vad är en diagnos?
        • 11
          Typer av kategorisering
        • 14
          Diagnosmanualernas historia
        • 15
          Kritik av diagnoskulturen
      • 3
        27
        Diagnoser och olika perspektiv på lärande och utveckling
        • 27
          Individperspektivet: att förklara individens beteende
        • 32
          Aktörsperspektivet: att förstå individens beteende
        • 36
          Systemperspektivet: ett utvidgat perspektiv på individens beteende
      • 4
        45
        Diagnoser i förskolan och skolan
        • 45
          Diagnoser som kriterium för specialundervisning
        • 46
          Diagnostisering för att öka lärandet i förskola och skola
        • 49
          Diagnoser i förskola och skola – hur påverkas barn och unga?
      • 5
        57
        Diagnoser som möjligheter och begränsningar i lärandet
        • 57
          Individualiserad eller kollektiv undervisning
        • 58
          Tankesystem i pedagogisk planering
      • 6
        69
        Ett systemteoretiskt perspektiv på lärande i förskola och skola
        • 70
          En systemförankrad arbetsmodell
        • 71
          Ett exempel på tillämpning av modellen
      • 7
        79
        Efterord
    • 83
      Litteraturförteckning

Diagnoser och lärande är en lättläst och intressant bok som ger lösningsstrategier till ett stort problem i skola och förskola.

Information

Redaktörer:

Ole Hansen

Författare:

Terje Overland

Översättare:

Johanna Holmberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144123233

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39810-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

88
 ;