
Det vet vi om - Diagnoser och lärande
- 5Författarpresentation
- 7Förord
- Ole Hansen och Thomas Nordahl
- 19Inledning
- 211Vad är en diagnos?
- 11Typer av kategorisering
- 14Diagnosmanualernas historia
- 15Kritik av diagnoskulturen
- 327Diagnoser och olika perspektiv på lärande och utveckling
- 27Individperspektivet: att förklara individens beteende
- 32Aktörsperspektivet: att förstå individens beteende
- 36Systemperspektivet: ett utvidgat perspektiv på individens beteende
- 445Diagnoser i förskolan och skolan
- 45Diagnoser som kriterium för specialundervisning
- 46Diagnostisering för att öka lärandet i förskola och skola
- 49Diagnoser i förskola och skola – hur påverkas barn och unga?
- 557Diagnoser som möjligheter och begränsningar i lärandet
- 57Individualiserad eller kollektiv undervisning
- 58Tankesystem i pedagogisk planering
- 669Ett systemteoretiskt perspektiv på lärande i förskola och skola
- 70En systemförankrad arbetsmodell
- 71Ett exempel på tillämpning av modellen
- 779Efterord
- 83Litteraturförteckning
Diagnoser och lärande är en lättläst och intressant bok som ger lösningsstrategier till ett stort problem i skola och förskola.
Information
Översättare:
Johanna HolmbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144123233Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39810-01Upplaga:
FörstaSidantal:
88