
Den mångkulturella förskolan
Motsägelser och möjligheter

Den mångkulturella förskolan
Motsägelser och möjligheter
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Förord
- 19Sverige – ett mångkulturellt samhälle
- 9Inledning
- 10Förskolans uppdrag
- 15Ett mångkulturellt samhälle
- 16Mångfald
- 21Invandrare
- 23Etnicitet
- 229Mångkulturell och interkulturell utbildning
- 29Mångkulturell utbildning
- 32Interkulturell pedagogik
- 35Kritik av mångkulturell utbildning som idé
- 36Forskning om den mångkulturella förskolan
- 37Segregerad utbildning
- 341Förskolan och invandrarbarnen
- 42Barnstugeutredningen
- 44Invandrarbarn i förskolan
- 45Språk- och kulturstöd
- 46Pedagogiskt program
- 47Att erövra omvärlden
- 49Läroplan för förskolan
- 52Diskussion
- 455Skogsbackens förskola
- 55En dag på Skogsbackens förskola
- 561Mellan segregation och integration
- 62”Så kallade invandrarområden”
- 63”Jag läste i tidningen”
- 65”Jag brukar säga att jag bor på Blomstergatan”
- 66”Här går gränsen”
- 68Rävberga i siffror
- 70”… det är sådan öppen stämning här …”
- 71”Många av dem som bor här trivs i området”
- 71”Och då hjälper man dem – det är så vanligt”
- 73”Vad då invandrare?”
- 74”Jag tycker det är bra om det är blandat”
- 677Mångkulturella mål
- 77”Vi har det kognitiva också”
- 78”Vissa saker finns ju med lite överallt”
- 79Målsättning: avdelning Björnbäret
- 80Målsättning: avdelning Smultronet
- 81”… så att vi kan ta upp det här”
- 82”Fast högtiderna hänger ju ihop med deras religion”
- 83”De kan ta med sig gitarren”
- 84”De har ju den där guldfisken också”
- 85”Vilka är de?”
- 86”Lena, vad är de?”
- 789Utvärdering av mångkulturella mål
- 89”Det har vi helt misslyckats med …”
- 90”Nej, det ramlade bort”
- 91”Ja, då har vi ju inte några rätt”
- 92”Det fanns liksom ingen tid”
- 93”Vi kan ju inte hitta på egna ramsor”
- 94”… så rann det liksom ut i sanden”
- 96”Ska vi skriva varför?”
- 899Gemensamt och rättvist
- 99”Hon flyger”
- 100”Det är samma”
- 101”Andra firar andra saker”
- 103”Vi jobbar väldigt lite med barnens språk”
- 103”De har lärt sig att prata svenska …”
- 104”… så att man kan uppmärksamma dem lika mycket”
- 9107Naturligt
- 107”… få in det på ett naturligt sätt”
- 108”Det får ju komma naturligt”
- 110”Det kommer kanske mer naturligt”
- 111”… det ska bli något naturligt …”
- 112”… att vi på ett naturligt sätt”
- 113”… det känns naturligt”
- 114”Det blir naturligt”
- 115”Nej, jag tycker inte att det passar sig”
- 10119Från mångkultur till hemkultur
- 119”Du har landat i Thailand”
- 121”I Chile är det varmt”
- 122”Titta, här är pappa född”
- 123”I kväll ska vi åka till olika länder”
- 125”… de pratar andra språk också”
- 127”För det har funnits vissa tendenser …”
- 128”Det var först nu som vi hittade en metod”
- 129”… det handlar egentligen om barnens hemkulturer …”
- 130”För alla har ju en hemkultur”
- 11133Med allas hemkultur som utgångspunkt
- 139Metod – appendix
- 139Observationer och samtal
- 143Litteratur
- 149Sakregister
Denna tredje, reviderade upplaga har uppdaterats med aktuell forskning och läroplansförändringar och med den volymförändring som skett i invandringen till Sverige så är boken viktigare än någonsin. Kopplingen till förskolans praktik gör att boken är lättillgänglig och applicerbar på andra verksamheter. Den är utmärkt som kompetensutvecklare och som tankeväckare för alla som arbetar inom förskolan.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144121949Utgivningsår:
2009Revisionsår:
2018Artikelnummer:
32858-03Upplaga:
TredjeSidantal:
152Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173047Utgivningsår:
2009Revisionsår:
2018Artikelnummer:
32858-SB03Upplaga:
Tredje