
Förskolan
- uppdrag och juridik
- 11FÖRORD
- 13INLEDNING
- 117Vad är förskola
- 1.117Förskola har en särart
- 1.220Förskolans syfte – utveckling, lärande och trygg omsorg
- 1.322Förskoleenhet − verksamhet i närliggande byggnader
- 225Skollagen, läroplanen och andra författningar
- 2.125Författningar styr innehåll och förutsättningar
- 2.228Kortkurs om juridik
- 331Rätt till förskoleplats
- 3.131De flesta barn har rätt till förskola
- 3.238Mottagande i en annan kommuns förskola
- 3.339Föräldraavgiften – en mindre del av kostnaden
- 443Förskola och hem
- 4.143Viktigt att veta vem som är vårdnadshavare
- 4.250Neutralitet i vårdnadstvister
- 4.352Tydlighet om ansvar vid hämtning och lämning
- 4.453Nära och förtroendefullt samarbete med hemmen
- 563Utbildning och undervisning
- 5.163Undervisning − målstyrd process som leds av förskollärare
- 669Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- 6.169Utbildningen ska bygga på bästa tillgängliga kunskap
- 773Utveckling och lärande
- 7.173Förskolan förbereder för fortsatt utbildning
- 7.279Att utveckla både svenska språket och modersmålet
- 883Mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och barns inflytande
- 8.183Värdegrunden ska förmedlas och gestaltas
- 8.287Barnkonventionen – bindande lag
- 8.394Barns och vårdnadshavares inflytande i förskolan
- 9103Trygg omsorg
- 9.1103Att tillgodose barnets grundläggande behov
- 9.2106Barn har rätt till en god ”arbetsmiljö” och lärmiljö
- 10113Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
- 10.1115Trakasserier och kränkande behandling − att kränka barnets värdighet
- 10.2128Att diskriminera genom att missgynna ett barn
- 10.3133Aktiva åtgärder motverkar kränkande behandling och diskriminering
- 10.4140Diskrimineringsersättning och skadestånd
- 11143Det kompensatoriska uppdraget
- 11.1144Alla barn ska få utvecklas optimalt
- 11.2156Egenvård – avgörs av läkare
- 11.3158Låg tröskel för en orosanmälan
- 12171Övergång från förskola till förskoleklass, skola och fritidshem
- 12.1173Samverkan för långsiktig utveckling och lärande
- 12.2174Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergången
- 12.3174Övergång för barn i behov av särskilt stöd
- 12.4175Övergång inom och mellan förskolor
- 13177Delat ansvar …|mellan personal, rektor, huvudman och staten
- 13.1177Förskollärare och arbetslag har olika uppdrag
- 13.2189Rektorn ansvarar för förskolans kvalitet
- 13.3197Huvudmannen har yttersta ansvaret
- 13.4201Skolchefen tillser att författningar följs
- 13.5202Staten styr genom författningar och skolmyndigheter
- 14205Det systematiska kvalitetsarbetet
- 14.1207Metod för att förbättra kvaliteten
- 14.2215Kvalitet – när mål, krav och riktlinjer uppfylls
- 14.3217Medverkan och ansvar för det systematiska kvalitetsar-betet
- 14.4220Huvudmannen måste åtgärda brister
- 14.5222Exempel på systematiskt kvalitetsarbete – nulägesanalys
- 15229Offentlighet och sekretess
- 15.1229Huvudregel – allmänna handlingar är offentliga
- 15.2232Sekretess och tystnadsplikt innebär förbud att röja uppgif-ter
- 15.3238Samtycke kan bryta sekretessen
- 15.4243Meddelarfrihet− ett skydd för ”visselblåsare"
- 15.5244Skyddade personuppgifter vid risk för hot eller våld
- 16249Dataskyddsförordningen skyddar den personliga integriteten
- 17257Fristående förskolor
- 17.1257Fristående förskolor har samma uppdrag som kommu-nala
- 17.2258Kommuner godkänner och ger bidrag till fristående för-skolor
- 17.3266Konfessionella inslag i fristående förskolor
- 18269Annan pedagogisk verksamhet
- 18.1270Pedagogisk omsorg i stället för förskola
- 18.2274Pedagogisk gruppverksamhet och vuxengemenskap i öppen förskola
- 18.3276Omsorg på kvällar, nätter och helger – ingen rättighet i det enskilda fallet
- 18.4277Övergripande krav på annan pedagogisk verksamhet
- 19281Tillsyn och kvalitetsgranskning
- 19.1281Skolinspektionen och kommunerna granskar förskolan
- 293SLUTORD
- 295BILAGA 1 MÅL ENLIGT LPFÖ 18
- 299BILAGA 2 RIKTLINJER FÖR DE PROFESSIONELLA ENLIGT LPFÖ 18
- 307BILAGA 3 LPFÖ 18
- 331SAKREGISTER
Boken Förskolan har ett flow och en disposition som gör den lätt att ta del av och är mycket läsvärd. Ska man läsa en bok om svensk förskola så är det denna.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144121864Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39748-01Upplaga:
FörstaSidantal:
334