Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolan

- uppdrag och juridik

Skickas följande arbetsdag

Barn i Sverige tillbringar en stor del av sin tidiga barndom i förskolan. Bara av den anledningen är förskolan en av våra viktigaste samhällsinstitutioner. Förskolan utgör första steget i det livslånga lärandet samtidigt som den har ett värde här och nu för barnen. Där ska barnen få leka, uppleva glädje och kamratskap och omgärdas av en trygg omsorg. Denna bok beskriver övergripande förskolans uppdrag. Den vill också ge en bred bild av den juridik som omger förskolan. Skollagen och läroplanen...

Läs mer

Barn i Sverige tillbringar en stor del av sin tidiga barndom i förskolan. Bara av den anledningen är förskolan en av våra viktigaste samhällsinstitutioner. Förskolan utgör första steget i det livslånga lärandet samtidigt som den har ett värde här och nu för barnen. Där ska barnen få leka, uppleva glädje och kamratskap och omgärdas av en trygg omsorg. Denna bok beskriver övergripande förskolans uppdrag. Den vill också ge en bred bild av den juridik som omger förskolan. Skollagen och läroplanen är i fokus men även andra författningar uppmärksammas såsom socialtjänstlagen, diskrimineringslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Författningstext har samlats utifrån respektive sakområde och förklaras med förarbeten, praxis och exempel. Boken kan läsas från ”pärm till pärm”, men fungerar även som uppslagsbok. Den ger svar på frågor som: Kan man mäta en förskolas kvalitet? Får tystnadsplikten någonsin brytas? Vad innebär det att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund? När har barngruppen en lämplig sammansättning och storlek? Kan tvååringar kränka varandra? Var går gränsen för det kompensatoriska uppdraget? Målgruppen är bred. Studenter på förskollärarutbildningen och rektorer i förskolan är självskrivna. Personal i våra tiotusen kommunala och fristående förskolor kan tveklöst också ha glädje av boken, liksom huvudmän och tjänstemän samt intresserade vårdnadshavare med barn i förskolan.

Stäng
    • 11
      FÖRORD
    • 13
      INLEDNING
      • 1
        17
        Vad är förskola
        • 1.1
          17
          Förskola har en särart
        • 1.2
          20
          Förskolans syfte – utveckling, lärande och trygg omsorg
        • 1.3
          22
          Förskoleenhet − verksamhet i närliggande byggnader
      • 2
        25
        Skollagen, läroplanen och andra författningar
        • 2.1
          25
          Författningar styr innehåll och förutsättningar
        • 2.2
          28
          Kortkurs om juridik
      • 3
        31
        Rätt till förskoleplats
        • 3.1
          31
          De flesta barn har rätt till förskola
        • 3.2
          38
          Mottagande i en annan kommuns förskola
        • 3.3
          39
          Föräldraavgiften – en mindre del av kostnaden
      • 4
        43
        Förskola och hem
        • 4.1
          43
          Viktigt att veta vem som är vårdnadshavare
        • 4.2
          50
          Neutralitet i vårdnadstvister
        • 4.3
          52
          Tydlighet om ansvar vid hämtning och lämning
        • 4.4
          53
          Nära och förtroendefullt samarbete med hemmen
      • 5
        63
        Utbildning och undervisning
        • 5.1
          63
          Undervisning − målstyrd process som leds av förskollärare
      • 6
        69
        Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
        • 6.1
          69
          Utbildningen ska bygga på bästa tillgängliga kunskap
      • 7
        73
        Utveckling och lärande
        • 7.1
          73
          Förskolan förbereder för fortsatt utbildning
        • 7.2
          79
          Att utveckla både svenska språket och modersmålet
      • 8
        83
        Mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och barns inflytande
        • 8.1
          83
          Värdegrunden ska förmedlas och gestaltas
        • 8.2
          87
          Barnkonventionen – bindande lag
        • 8.3
          94
          Barns och vårdnadshavares inflytande i förskolan
      • 9
        103
        Trygg omsorg
        • 9.1
          103
          Att tillgodose barnets grundläggande behov
        • 9.2
          106
          Barn har rätt till en god ”arbetsmiljö” och lärmiljö
      • 10
        113
        Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
        • 10.1
          115
          Trakasserier och kränkande behandling − att kränka barnets värdighet
        • 10.2
          128
          Att diskriminera genom att missgynna ett barn
        • 10.3
          133
          Aktiva åtgärder motverkar kränkande behandling och diskriminering
        • 10.4
          140
          Diskrimineringsersättning och skadestånd
      • 11
        143
        Det kompensatoriska uppdraget
        • 11.1
          144
          Alla barn ska få utvecklas optimalt
        • 11.2
          156
          Egenvård – avgörs av läkare
        • 11.3
          158
          Låg tröskel för en orosanmälan
      • 12
        171
        Övergång från förskola till förskoleklass, skola och fritidshem
        • 12.1
          173
          Samverkan för långsiktig utveckling och lärande
        • 12.2
          174
          Förbereda barn och vårdnadshavare inför övergången
        • 12.3
          174
          Övergång för barn i behov av särskilt stöd
        • 12.4
          175
          Övergång inom och mellan förskolor
      • 13
        177
        Delat ansvar …|mellan personal, rektor, huvudman och staten
        • 13.1
          177
          Förskollärare och arbetslag har olika uppdrag
        • 13.2
          189
          Rektorn ansvarar för förskolans kvalitet
        • 13.3
          197
          Huvudmannen har yttersta ansvaret
        • 13.4
          201
          Skolchefen tillser att författningar följs
        • 13.5
          202
          Staten styr genom författningar och skolmyndigheter
      • 14
        205
        Det systematiska kvalitetsarbetet
        • 14.1
          207
          Metod för att förbättra kvaliteten
        • 14.2
          215
          Kvalitet – när mål, krav och riktlinjer uppfylls
        • 14.3
          217
          Medverkan och ansvar för det systematiska kvalitetsar-betet
        • 14.4
          220
          Huvudmannen måste åtgärda brister
        • 14.5
          222
          Exempel på systematiskt kvalitetsarbete – nulägesanalys
      • 15
        229
        Offentlighet och sekretess
        • 15.1
          229
          Huvudregel – allmänna handlingar är offentliga
        • 15.2
          232
          Sekretess och tystnadsplikt innebär förbud att röja uppgif-ter
        • 15.3
          238
          Samtycke kan bryta sekretessen
        • 15.4
          243
          Meddelarfrihet− ett skydd för ”visselblåsare"
        • 15.5
          244
          Skyddade personuppgifter vid risk för hot eller våld
      • 16
        249
        Data­skydds­för­ordning­en skyddar den personliga integriteten
      • 17
        257
        Fristående förskolor
        • 17.1
          257
          Fristående förskolor har samma uppdrag som kommu-nala
        • 17.2
          258
          Kommuner godkänner och ger bidrag till fristående för-skolor
        • 17.3
          266
          Konfessionella inslag i fristående förskolor
      • 18
        269
        Annan pedagogisk verksamhet
        • 18.1
          270
          Pedagogisk omsorg i stället för förskola
        • 18.2
          274
          Pedagogisk gruppverksamhet och vuxengemenskap i öppen förskola
        • 18.3
          276
          Omsorg på kvällar, nätter och helger – ingen rättighet i det enskilda fallet
        • 18.4
          277
          Övergripande krav på annan pedagogisk verksamhet
      • 19
        281
        Tillsyn och kvalitets­granskning
        • 19.1
          281
          Skolinspektionen och kommunerna granskar förskolan
        • 293
          SLUTORD
    • 295
      BILAGA 1 MÅL ENLIGT LPFÖ 18
    • 299
      BILAGA 2 RIKTLINJER FÖR DE PROFESSIONELLA ENLIGT LPFÖ 18
    • 307
      BILAGA 3 LPFÖ 18
    • 331
      SAKREGISTER

Boken Förskolan har ett flow och en disposition som gör den lätt att ta del av och är mycket läsvärd. Ska man läsa en bok om svensk förskola så är det denna.

Information

Författare:

Helene Roslund

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144121864

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39748-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

334
 ;