
Utomhuspedagogik
Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Författarpresentation
- 15Förord
- 117LÄRMILJÖER FÖR ATT ÅTERSKAPA OCH UTVECKLA DET KULTURELLA MINNET
- Roger Säljö
- 17Utbildning och det aktiva medborgarskapet
- 22Lärande och det sociala minnet
- 24Pedagogiska praktiker och social komplexitet
- 29Lärmiljöer och kunskapsutveckling i komplexa samhällen
- 35Pedagogiska utmaningar i en digital era
- 38Referenser
- 241UTOMHUSPEDAGOGIK – ETT UTBILDNINGS- OCH FORSKNINGSOMRÅDE UNDER FRAMVÄXT
- Anders Szczepanski
- 41Utomhuspedagogik i undervisning och lärande
- 42Utomhuspedagogikens teoretiska rötter och framväxt
- 42Att lära i sitt rätta sammanhang – Dewey & Key
- 45Kunskap i landskap – företrädare för en landskapsrelaterad rumslig praktik
- 47Åskådningsundervisning – exkursioner och skolresor
- 48Evidensbaserad forskning utifrån ett utomhuspedagogiskt sammanhang
- 51Utmaningar inför framtiden
- 58Sammanfattning
- 59Referenser
- 363MILJÖ- OCH HÄLSOASPEKTER PÅ BARNS UTEVISTELSE
- Cecilia Boldemann och Peter Pagels
- 63Hur miljön påverkar människors hälsa?
- 64Hälsoläget hos barn i Sverige
- 64Fysisk inaktivitet och övervikt/fetma
- 65Överexponering för sol
- 66Fri rörelse och lagom sol för skelettets hållbarhet
- 67Lugn och ro
- 67Utemiljöer på förskola och skola
- 68Bedömning av utemiljön ur olika hälsoaspekter
- 68Hur definieras en utemiljö som bra eller dålig?
- 71Bedömning av utemiljöns inverkan på barns hälsa
- 72Utemiljöns möjligheter att påverka barns hälsa
- 76Miljötypers inverkan på lek och hälsa
- 81Rädsla för olyckor
- 82Åtgärder för hälsofrämjande utemiljöer
- 84Sammanfattning
- 85Referenser
- 489BARNS NATURKONTAKT I DEN SEGREGERADE STADEN
- Mattias Sandberg
- 89Förutsättningar för barns naturkontakt
- 90Naturkontakt och medskapande
- 91Miljörättvisa och segregation
- 92Disposition och avgränsningar
- 93Teoretiska utgångspunkter
- 93Tidsgeografin – ett vardagsekologiskt synsätt
- 95Barns naturkontakt i vardagen
- 95Klassutflykter och ”social triangulering”
- 97Organiserad träning och/eller ”fri lek”?
- 97Trygghet och otrygghet i det offentliga rummet
- 98Fascinationen för djur
- 99Kojor och egna platser
- 100Avslutande diskussion
- 100Osökt naturkontakt och handledd platsanknytning
- 101Kojor som en del av den gröna infrastrukturen
- 102Där man bor känner man sig trygg
- 103Naturkontakt och fri lek i retorik och praktik
- 104Sammanfattning
- 105Referenser
- 5107STADENS BERÄTTELSER. OM PLATSEN OCH DET UPPLEVELSEBASERADE LÄRANDET
- Sofia Cele
- 107Vardagens lärandemiljöer
- 108Platsen ur ett kulturgeografiskt perspektiv
- 110Barns platsupplevelser
- 110Leken
- 111Kroppen
- 111Sinnena
- 112Lärandet
- 114Platsen och det upplevelsebaserade lärandet
- 116Barnen och staden
- 118Staden som plats för lärande
- 119Det materiella
- 120Det historiska
- 121Det levda
- 121Den andra
- 122Det kommersiella
- 123Staden som narrativ
- 124Naturen och djuren
- 125Centrala aspekter och möjliga metoder
- 126Sammanfattning
- 128Referenser
- 6131ATT TA STEGET UT – PROJEKT MULLVADEN
- Anki Kaipiainen & Karin Mellegård
- 131Vår utmaning
- 133Aktionsforskning
- 134Upplevelsen som grund för lärande
- 134Att arbeta med upplevelser
- 138Mullvaden tar form – konkreta exempel från verksamheten
- 138Svenska och svenska som andraspråk
- 144Matematik i skogen
- 153Vad hände sedan?
- 155Referenser
- 7157DEN GODA BARNDOMEN
- Olof Fastn
- 157Bilden av barndomen
- 159Barndom
- 160Det naturliga
- 161Det äventyrliga
- 164Rörelsen
- 166Den egna tiden
- 168Den begränsande oron
- 170Referenser
- 8173UTOMHUSPEDAGOGIKENS UTMARKER
- Klas Sandell
- 173Ut i naturen!
- 173”Ur väggen samhället”
- 177Två traditioner
- 178In i aktiviteten – ut ur naturen?
- 179Sportifiering
- 181Uteaktiviteter går inomhus
- 183Landskapet flyttar in i mjukvaran
- 184Fjärrnärvaron har blivit mobil
- 185Drivkrafter, styrkor och konsekvenser
- 187Vi ingår ändå i naturen!
- 187Naturbegreppet
- 190Kroppsrelationen som ett naturmöte
- 193Naturens roll i framtidens upplevelser?
- 197Sammanfattning
- 198Referenser
- 203Person- och sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144121581Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39736-01Upplaga:
FörstaSidantal:
208