Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utomhuspedagogik

Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet

Skickas följande arbetsdag

Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet Denna antologi med bidrag från forskare och lärare verksamma i grundskola och på universitet redovisar olika perspektiv på och möjligheter med utomhuspedagogik. Lärande och särskilt upplevelsebaserat lärande, lärmiljöer och villkor för barndom är innehåll som återkommer i flera av bokens kapitel som även behandlar • lärmiljöer för att utveckla det kulturella minnet • utomhuspedagogikens teoretiska bakgrund • villkor för barns naturkontakt ...

Läs mer

Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet Denna antologi med bidrag från forskare och lärare verksamma i grundskola och på universitet redovisar olika perspektiv på och möjligheter med utomhuspedagogik. Lärande och särskilt upplevelsebaserat lärande, lärmiljöer och villkor för barndom är innehåll som återkommer i flera av bokens kapitel som även behandlar • lärmiljöer för att utveckla det kulturella minnet • utomhuspedagogikens teoretiska bakgrund • villkor för barns naturkontakt i den segregerade staden • staden och dess berättelser • pedagogiska möjligheter i arbetet med grundläggande färdigheter i matematik och svenska • miljö och hälsoaspekter på barns utevistelse • var går gränsen för vad som är utomhus. Boken riktar sig i huvudsak till studenter och verksamma inom utbildningsfältet.

Stäng
    • 11
      Författarpresentation
    • 15
      Förord
      • 1
        17
        LÄRMILJÖER FÖR ATT ÅTERSKAPA OCH UTVECKLA DET KULTURELLA MINNET
      • Roger Säljö
        • 17
          Utbildning och det aktiva medborgarskapet
        • 22
          Lärande och det sociala minnet
        • 24
          Pedagogiska praktiker och social komplexitet
        • 29
          Lärmiljöer och kunskapsutveckling i komplexa samhällen
        • 35
          Pedagogiska utmaningar i en digital era
        • 38
          Referenser
      • 2
        41
        UTOMHUSPEDAGOGIK – ETT UTBILDNINGS- OCH FORSKNINGSOMRÅDE UNDER FRAMVÄXT
      • Anders Szczepanski
        • 41
          Utomhuspedagogik i undervisning och lärande
        • 42
          Utomhuspedagogikens teoretiska rötter och framväxt
          • 42
            Att lära i sitt rätta sammanhang – Dewey & Key
          • 45
            Kunskap i landskap – företrädare för en landskapsrelaterad rumslig praktik
          • 47
            Åskådningsundervisning – exkursioner och skolresor
          • 48
            Evidensbaserad forskning utifrån ett utomhuspedagogiskt sammanhang
          • 51
            Utmaningar inför framtiden
        • 58
          Sammanfattning
        • 59
          Referenser
      • 3
        63
        MILJÖ- OCH HÄLSOASPEKTER PÅ BARNS UTEVISTELSE
      • Cecilia Boldemann och Peter Pagels
        • 63
          Hur miljön påverkar människors hälsa?
        • 64
          Hälsoläget hos barn i Sverige
          • 64
            Fysisk inaktivitet och övervikt/fetma
          • 65
            Överexponering för sol
          • 66
            Fri rörelse och lagom sol för skelettets hållbarhet
          • 67
            Lugn och ro
        • 67
          Utemiljöer på förskola och skola
        • 68
          Bedömning av utemiljön ur olika hälsoaspekter
          • 68
            Hur definieras en utemiljö som bra eller dålig?
          • 71
            Bedömning av utemiljöns inverkan på barns hälsa
          • 72
            Utemiljöns möjligheter att påverka barns hälsa
          • 76
            Miljötypers inverkan på lek och hälsa
        • 81
          Rädsla för olyckor
        • 82
          Åtgärder för hälsofrämjande utemiljöer
        • 84
          Sammanfattning
        • 85
          Referenser
      • 4
        89
        BARNS NATURKONTAKT I DEN SEGREGERADE STADEN
      • Mattias Sandberg
        • 89
          Förutsättningar för barns naturkontakt
          • 90
            Naturkontakt och medskapande
          • 91
            Miljörättvisa och segregation
          • 92
            Disposition och avgränsningar
        • 93
          Teoretiska utgångspunkter
        • 93
          Tidsgeografin – ett vardagsekologiskt synsätt
          • 95
            Barns naturkontakt i vardagen
          • 95
            Klassutflykter och ”social triangulering”
          • 97
            Organiserad träning och/eller ”fri lek”?
          • 97
            Trygghet och otrygghet i det offentliga rummet
          • 98
            Fascinationen för djur
          • 99
            Kojor och egna platser
        • 100
          Avslutande diskussion
          • 100
            Osökt naturkontakt och handledd platsanknytning
          • 101
            Kojor som en del av den gröna infrastrukturen
          • 102
            Där man bor känner man sig trygg
          • 103
            Naturkontakt och fri lek i retorik och praktik
        • 104
          Sammanfattning
        • 105
          Referenser
      • 5
        107
        STADENS BERÄTTELSER. OM PLATSEN OCH DET UPPLEVELSEBASERADE LÄRANDET
      • Sofia Cele
        • 107
          Vardagens lärandemiljöer
        • 108
          Platsen ur ett kulturgeografiskt perspektiv
        • 110
          Barns platsupplevelser
          • 110
            Leken
          • 111
            Kroppen
          • 111
            Sinnena
        • 112
          Lärandet
        • 114
          Platsen och det upplevelsebaserade lärandet
        • 116
          Barnen och staden
        • 118
          Staden som plats för lärande
          • 119
            Det materiella
          • 120
            Det historiska
          • 121
            Det levda
          • 121
            Den andra
          • 122
            Det kommersiella
          • 123
            Staden som narrativ
          • 124
            Naturen och djuren
        • 125
          Centrala aspekter och möjliga metoder
        • 126
          Sammanfattning
        • 128
          Referenser
      • 6
        131
        ATT TA STEGET UT – PROJEKT MULLVADEN
      • Anki Kaipiainen & Karin Mellegård
        • 131
          Vår utmaning
        • 133
          Aktionsforskning
        • 134
          Upplevelsen som grund för lärande
          • 134
            Att arbeta med upplevelser
        • 138
          Mullvaden tar form – konkreta exempel från verksamheten
          • 138
            Svenska och svenska som andraspråk
          • 144
            Matematik i skogen
        • 153
          Vad hände sedan?
        • 155
          Referenser
      • 7
        157
        DEN GODA BARNDOMEN
      • Olof Fastn
        • 157
          Bilden av barndomen
        • 159
          Barndom
        • 160
          Det naturliga
        • 161
          Det äventyrliga
        • 164
          Rörelsen
        • 166
          Den egna tiden
        • 168
          Den begränsande oron
        • 170
          Referenser
      • 8
        173
        UTOMHUSPEDAGOGIKENS UTMARKER
      • Klas Sandell
        • 173
          Ut i naturen!
          • 173
            ”Ur väggen samhället”
          • 177
            Två traditioner
        • 178
          In i aktiviteten – ut ur naturen?
          • 179
            Sportifiering
          • 181
            Uteaktiviteter går inomhus
          • 183
            Landskapet flyttar in i mjukvaran
          • 184
            Fjärrnärvaron har blivit mobil
          • 185
            Drivkrafter, styrkor och konsekvenser
        • 187
          Vi ingår ändå i naturen!
          • 187
            Naturbegreppet
          • 190
            Kroppsrelationen som ett naturmöte
          • 193
            Naturens roll i framtidens upplevelser?
        • 197
          Sammanfattning
        • 198
          Referenser
    • 203
      Person- och sakregister
Information

Redaktörer:

Olof Fastén

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144121581

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39736-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

208
 ;