Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lek och vänskap

Inkluderande pedagogik för barn med autism

Skickas följande arbetsdag

Barn med autism har ofta tydliga lekpreferenser, där sensoriska och perceptuella upplevelser har en stark ställning. Lek och vänskap – ­inkluderande pedagogik för barn med autism erbjuder ett ramverk för att stödja barns utveckling genom lek, med konkreta tips på hur du kan hjälpa barn med autism att delta i leken. Aktuell forskning och relevanta teorier presenteras här på ett lätt-till­gängligt sätt. Fokus ligger på praktisk kunskap och på teoriernas betydelse i förskole- och skolmiljön. Bo...

Läs mer

Barn med autism har ofta tydliga lekpreferenser, där sensoriska och perceptuella upplevelser har en stark ställning. Lek och vänskap – ­inkluderande pedagogik för barn med autism erbjuder ett ramverk för att stödja barns utveckling genom lek, med konkreta tips på hur du kan hjälpa barn med autism att delta i leken. Aktuell forskning och relevanta teorier presenteras här på ett lätt-till­gängligt sätt. Fokus ligger på praktisk kunskap och på teoriernas betydelse i förskole- och skolmiljön. Bokens fem kapitel täcker flera centrala aspekter av inkluderande pedagogik och lek: teorier om och definitioner av lek skillnaden mellan lek och lekfullhet autism, lek och inkluderande pedagogik sensoriska och perceptuella upplevelser i barns lekkulturer metoder för att stödja vänskapsutveckling mellan barn. Boken är användbar för lärare, specialpedagoger och psykologer verksamma i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år. Även andra yrkesverksamma som arbetar med barn med autism eller är särskilt intresserade av lek kommer att ha behållning av den. Boken kan också vara en värdefull resurs för högskolestudenter på kurser som behandlar lek och autism.

Stäng
    • 5
      Förord till den svenska utgåvan
    • 7
      Förord
      • 1
        11
        Vad är lek?
        • 13
          Att definiera lek
        • 14
          Lekens många funktioner
        • 19
          Barns lek
        • 23
          Lekkategorier
        • 35
          Tre viktiga aspekter av lek
      • 2
        37
        Lekfullhet och barns perspektiv på lek och vänskap
        • 39
          Lek och lekfullhet
        • 43
          Lekcykeln
        • 48
          Barns syn på lek och vänskap
      • 3
        53
        Autism och lek
        • 54
          Synen på autism och lek idag
        • 57
          Perspektiv på lek hos barn med autism
        • 65
          Metoder och förhållningssätt för att stödja lekutvecklingen
        • 73
          Lek och inkluderande pedagogik
      • 4
        77
        Autismperspektiv på lek och vänskap
        • 78
          Annorlunda perception hos personer med autism
        • 82
          Lekkulturer hos barn med autism
        • 95
          Konsekvenser för praxis
      • 5
        99
        Inkluderande sammanhang för lek och vänskap
        • 101
          Pedagogen som stöd, medlare och aktiv lekpartner
        • 111
          Att utforska barns unika lekkulturer
        • 118
          Lekbaserat lärande som ett sätt att nå pedagogiska mål
        • 121
          Att skapa inkluderande leksammanhang
        • 125
          Att stödja utvecklingen av social lek
    • 135
      Litteratur
    • 143
      Person- och sakregister

En lättillgänglig, angelägen bok som passar för yrkesverksamma och studenter.

Information

Författare:

Carmel Conn

Översättare:

Johanna Holmberg

Språk:

Engelska

ISBN:

9789144120829

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39682-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

144
 ;