
Mångfald i tidiga åldrar
Interkulturellt lärande

Mångfald i tidiga åldrar
Interkulturellt lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Författarpresentationer
- 11Om boken
- Del I Yngre barn och interkulturellt lärande
- 115Yngre barn i globala kontexter
- Mångfald och interkulturella möjligheter under de tidiga åren
- Ann Farrell och Ingrid Pramling Samuelsson
- 15Yngre barn och globalisering
- 17Yngre barn och ojämlikhet
- 21Att förstå mångfald i förskolan och tidigare åldrar i skolan
- 21Global policy
- 23Att förstå interkulturellt arbete
- 25Den här boken
- 27Vidareläsning
- 28Referenser
- 233Undervisning och lärande i förskolan för social och kulturell hållbarhet
- Anne Kultti och Niklas Pramling
- 35Att använda och lära sig flera språk i tidiga åldrar
- 41Skilda teoretiska förståelser
- 42Ett kulturhistoriskt perspektiv på språkundervisning och språklärande i förskolan
- 49Slutsats: att styra och skapa förutsättningar för interkulturell undervisning i förskolan
- 51Vidareläsning
- 51Referenser
- Del II Vuxna och interkulturellt lärande
- 357Leka med mångfald
- Lärandeberättelser under tidiga åldrar
- Linda Mitchell och Amanda Bateman
- 59Forskningsbakgrund
- 61Att arbeta med familjers kulturella värderingar och utbildningssyn: relationsbaserad undervisning
- 65Att främja flerspråkig undervisning och flerspråkigt lärande
- 73Tillhörighet och identitet
- 77Slutsats
- 79Tack
- 80Vidareläsning
- 81Referenser
- 483Utmaningar och belöningar i arbetet med barn och familjer på flykt
- Strategier för hanteringen av språklig och etnisk mångfald inom förskolan
- Anna Kirova
- 85Den globala kontexten
- 87Skolans roll i integrationen av flyktingbarn och flyktingfamiljer
- 89Förskolemiljöns roll som socialisationsagent
- 90Teoretiska ramverk
- 92Ett interkulturellt och flerspråkigt program för lärande
- 94Programinformation
- 97Relationell pedagogik och relationen mellan lärare och barn
- 100Interkulturell dialog: en framväxande läroplan och kulturellt hållbar pedagogik
- 105Kulturellt känslig bedömning
- 107Slutsats
- 110Vidareläsning
- 111Referenser
- 5119Barns rätt till deltagande i två kulturer
- Mayaguatemalanska och skandinaviska föräldrars syn på yngre barn
- Ingrid Pramling Samuelsson, Dion Sommer och Monica Berger González
- 120Ratificering av konventionen
- 121Barnkonventionens nyckelelement: barnets rätt att delta och ge uttryck för sina åsikter
- 122Kontexterna i korthet
- 125Deltagare, metod och analys
- 129Föräldrars kunskaper och uppfattningar om barns rättigheter
- 139Slutsats
- 143Vidareläsning
- 144Referenser
- 148Bilaga – mayanska och skandinaviska föräldrars syn på barns rättigheter och ansvar
- Del III Utmaningar och implikationer
- 6153Interkulturell förskollärarutbildning
- Mångfald och inkludering i globala och lokala kontexter
- Ann Farrell och Ingrid Pramling Samuelsson
- 155Mångfald i förskollärarutbildningen
- 156Förskollärarutbildning: en global nödvändighet för att värna barns liv
- 158Internationalisering och interkulturell utbildning
- 159Interkulturell dialog i förskollärarutbildningen: en fallbeskrivning
- 166Slutsats
- 167Vidareläsning
- 168Referenser
- 7173Prolog – vart är vi på väg?
- Niklas Pramling
- 175Kommunikation
- 177Utbildning
- 183Coda: delad och diversifierad kommunikation
- 185Referenser
- 187Person- och sakregister
Boken tar upp angelägna ämnen och vänder sig främst till studerande inom förskollärarutbildningen, en utbildning som författarna vill berika med ett större inslag av internationalisering.
Information
Översättare:
Anna HolmqvistSpråk:
EngelskaISBN:
9789144120393Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39651-01Upplaga:
FörstaSidantal:
200Information
Översättare:
Anna HolmqvistSpråk:
EngelskaISBN:
9789144178387Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39651-SB01Upplaga:
Första