Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utvecklingssamtal

Kommunikation mellan hem och förskola

Skickas följande arbetsdag

Hur genomförs utvecklingssamtal i förskolan, vad handlar de om och vilka funktioner har dessa samtal? Boken handlar om relationen mellan hem och förskola med fokus på utvecklingssamtal och vad som kännetecknar desamma. Boken bygger på forskning om samtal och utvecklingssamtal och hur de kan gå till i praktiken. I boken behandlas vad som kännetecknar kommunikation i det specifika institutionella samtalssammanhang som förskolans utvecklings­samtal utgör. Författarna bidrar med förståelsen av hu...

Läs mer

Hur genomförs utvecklingssamtal i förskolan, vad handlar de om och vilka funktioner har dessa samtal? Boken handlar om relationen mellan hem och förskola med fokus på utvecklingssamtal och vad som kännetecknar desamma. Boken bygger på forskning om samtal och utvecklingssamtal och hur de kan gå till i praktiken. I boken behandlas vad som kännetecknar kommunikation i det specifika institutionella samtalssammanhang som förskolans utvecklings­samtal utgör. Författarna bidrar med förståelsen av hur utvecklingssamtal kan utgöra ett professionellt kommunikativt verktyg för verksamma lärare i förskolan, men också hur denna typ av samtal kan förstås som en bedömnings- och granskningspraktik. I boken argumenterar författarna för vikten av att reflektera över frågor om vilka normer och värderingar som förmedlas och förhandlas om barn, barndom, föräldraskap men också om de professionella i dessa samtal. I den här reviderade upplagan har nya delar förts in i flera av kapitlen avseende förskolans förändrade uppdrag, styrdokument och ny forskning. Denna upplaga innehåller även ett helt nytt kapitel som handlar om att föra och leda samtal med föräldrar. Utvecklingssamtal – kommunikation mellan hem och förskola vänder sig till studenter och verksamma inom förskola och skola, men även till ­andra yrkesgrupper som använder samtal som en del i sin yrkes­utövning i möten med barn och familj, t.ex. socionomer, ­psykologer och sjuksköterskor.

Stäng
    • 7
      Förord
      • 1
        9
        Inledning
        • 10
          Bokens disposition och innehåll
      • 2
        13
        Relationen mellan hem och förskola
        • 14
          Föräldrars ansvar i mötet med institutionen
        • 16
          Institutionalisering av barn, barndom och föräldraskap
        • 20
          Vad säger gamla och nya styrdokument om utvecklingssamtal?
        • 21
          Läroplan för förskolan
        • 24
          Om undervisning
        • 26
          Konklusioner
      • 3
        27
        Samtal mellan föräldrar och personal i förskolan
        • 28
          Informella samtal
        • 28
          Det dagliga mötet i hallen
        • 29
          Formella samtal och möten
        • 29
          Det första samtalet: inskolningssamtalet
        • 31
          Uppföljningssamtal av inskolning
        • 32
          Föräldramöten
        • 33
          Utvecklingssamtal
        • 35
          Föräldrasamtal i grupp
        • 35
          Specifika fokuserade samtal
        • 36
          Samtal med närvaro av tolk
        • 37
          Avslutningssamtal – övergångssamtal
        • 38
          Konklusioner
      • 4
        39
        Kommunikation och samtal i institutionella miljöer
        • 40
          Kommunikation och språk
        • 42
          Samtal i ett institutionellt sammanhang
        • 46
          Utvecklingssamtal i förskola och skola – tidigare forskning
        • 50
          Utvecklingssamtal som ett ”institutionellt vardagligt samtal”
        • 52
          Konklusioner
      • 5
        53
        Utvecklingssamtalens innehåll
        • 54
          Vad pratar de om?
        • 54
          Tal om barn
        • 66
          Hem och familj
        • 68
          Föräldrar och föräldraskap
        • 70
          Personal och förskola som institution och pedagogisk verksamhet
        • 73
          När barnet deltar i utvecklingssamtalet
        • 74
          Konklusioner
      • 6
        75
        Utvecklingssamtalet som process
        • 75
          Förberedelser av utvecklingssamtal
        • 84
          Genomförande av samtalen
        • 85
          Samtalet påbörjas
        • 90
          Att utgå från skrivna blanketter och frågeformulär
        • 91
          Det skrivna ordets betydelse i samtalet
        • 94
          Att komplettera och skapa en helhetsbild
        • 97
          Samtalet avslutas
        • 98
          Konklusioner
      • 7
        101
        Utvecklingssamtalets funktion och verktyg för styrning och kontroll
        • 101
          Samtalens funktioner
        • 105
          Kommunikativa strategier för styrning i utvecklingssamtal
        • 105
          Det vardagliga och informella
        • 106
          Vänlig maktutövning ”soft governance”
        • 108
          Synliggörandenorm och ”bekännelser”
        • 110
          Dilemman och föräldrars motstånd
        • 113
          Konklusioner
      • 8
        115
        Förskollärares reflektioner
        • 116
          En sammansatt granskande praktik
        • 116
          Granskning/bedömning av enskilda barn
        • 118
          Att skapa och förmedla kunskaper om barnet och verksamheten
        • 120
          Verksamhetsbedömning och självkontroll
        • 122
          Utvecklingssamtal som ett relationellt teamarbete
        • 123
          Att ”forma” förskoleföräldrar
        • 124
          Konklusioner
      • 9
        127
        Att föra och leda samtal med föräldrar – möjligheter och utmaningar
        • 127
          Att beakta i samtal med föräldrar i förskolan
        • 130
          Samtal som interaktion – att eftersträva dialog
        • 134
          Utmaningar och möjligheter i samtal med föräldrar
        • 138
          Att vara samtalsledare av utvecklingssamtal – några avslutande tips
      • 10
        141
        Utvecklingssamtal i förskolan – villkor och betydelser
        • 142
          Utvecklingssamtal som verktyg i granskningssamhället
        • 144
          Förskoleinstitutionen och dess aktörer
        • 144
          Att synliggöra barnet
        • 145
          Föräldrars delaktighet
        • 147
          Förskollärarnas uppdrag och arbete
        • 148
          Didaktiska aspekter på utvecklingssamtal
    • 151
      Litteratur
    • 159
      Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144120331

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2018

Artikelnummer:

36049-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

160
 ;