
Utvecklingssamtal
Kommunikation mellan hem och förskola
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 19Inledning
- 10Bokens disposition och innehåll
- 213Relationen mellan hem och förskola
- 14Föräldrars ansvar i mötet med institutionen
- 16Institutionalisering av barn, barndom och föräldraskap
- 20Vad säger gamla och nya styrdokument om utvecklingssamtal?
- 21Läroplan för förskolan
- 24Om undervisning
- 26Konklusioner
- 327Samtal mellan föräldrar och personal i förskolan
- 28Informella samtal
- 28Det dagliga mötet i hallen
- 29Formella samtal och möten
- 29Det första samtalet: inskolningssamtalet
- 31Uppföljningssamtal av inskolning
- 32Föräldramöten
- 33Utvecklingssamtal
- 35Föräldrasamtal i grupp
- 35Specifika fokuserade samtal
- 36Samtal med närvaro av tolk
- 37Avslutningssamtal – övergångssamtal
- 38Konklusioner
- 439Kommunikation och samtal i institutionella miljöer
- 40Kommunikation och språk
- 42Samtal i ett institutionellt sammanhang
- 46Utvecklingssamtal i förskola och skola – tidigare forskning
- 50Utvecklingssamtal som ett ”institutionellt vardagligt samtal”
- 52Konklusioner
- 553Utvecklingssamtalens innehåll
- 54Vad pratar de om?
- 54Tal om barn
- 66Hem och familj
- 68Föräldrar och föräldraskap
- 70Personal och förskola som institution och pedagogisk verksamhet
- 73När barnet deltar i utvecklingssamtalet
- 74Konklusioner
- 675Utvecklingssamtalet som process
- 75Förberedelser av utvecklingssamtal
- 84Genomförande av samtalen
- 85Samtalet påbörjas
- 90Att utgå från skrivna blanketter och frågeformulär
- 91Det skrivna ordets betydelse i samtalet
- 94Att komplettera och skapa en helhetsbild
- 97Samtalet avslutas
- 98Konklusioner
- 7101Utvecklingssamtalets funktion och verktyg för styrning och kontroll
- 101Samtalens funktioner
- 105Kommunikativa strategier för styrning i utvecklingssamtal
- 105Det vardagliga och informella
- 106Vänlig maktutövning ”soft governance”
- 108Synliggörandenorm och ”bekännelser”
- 110Dilemman och föräldrars motstånd
- 113Konklusioner
- 8115Förskollärares reflektioner
- 116En sammansatt granskande praktik
- 116Granskning/bedömning av enskilda barn
- 118Att skapa och förmedla kunskaper om barnet och verksamheten
- 120Verksamhetsbedömning och självkontroll
- 122Utvecklingssamtal som ett relationellt teamarbete
- 123Att ”forma” förskoleföräldrar
- 124Konklusioner
- 9127Att föra och leda samtal med föräldrar – möjligheter och utmaningar
- 127Att beakta i samtal med föräldrar i förskolan
- 130Samtal som interaktion – att eftersträva dialog
- 134Utmaningar och möjligheter i samtal med föräldrar
- 138Att vara samtalsledare av utvecklingssamtal – några avslutande tips
- 10141Utvecklingssamtal i förskolan – villkor och betydelser
- 142Utvecklingssamtal som verktyg i granskningssamhället
- 144Förskoleinstitutionen och dess aktörer
- 144Att synliggöra barnet
- 145Föräldrars delaktighet
- 147Förskollärarnas uppdrag och arbete
- 148Didaktiska aspekter på utvecklingssamtal
- 151Litteratur
- 159Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144120331Utgivningsår:
2013Revisionsår:
2018Artikelnummer:
36049-02Upplaga:
AndraSidantal:
160