Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolans ledarskap

för barnens skull

Skickas följande arbetsdag

Kraven på rektor är många och förväntningarna är höga. Men med en blick för helheten och med tydlig utgångspunkt i uppdraget kan rektorer i förskolan skapa goda förutsättningar för medarbetare att ta sitt ansvar för utbildningen. Ledarskapet i förskolan är en viktig faktor när det gäller förskolans kvalitet. Den här boken beskriver vad det innebär att bedriva ett systematiskt hållbart kvalitetsarbete både på verksamhets- och enhetsnivå. Med utgångspunkt i teori och erfarenhet ger författaren...

Läs mer

Kraven på rektor är många och förväntningarna är höga. Men med en blick för helheten och med tydlig utgångspunkt i uppdraget kan rektorer i förskolan skapa goda förutsättningar för medarbetare att ta sitt ansvar för utbildningen. Ledarskapet i förskolan är en viktig faktor när det gäller förskolans kvalitet. Den här boken beskriver vad det innebär att bedriva ett systematiskt hållbart kvalitetsarbete både på verksamhets- och enhetsnivå. Med utgångspunkt i teori och erfarenhet ger författaren många konkreta förslag på hur rektor – som pedagogisk ledare och som chef – kan skapa engagemang, delaktighet och förståelse för uppdraget i sina förskolor och därmed axla ett hanterbart pedagogiskt ledarskap. Det handlar om konkreta metoder och tillvägagångssätt, men även om kommunikation och samspel i processen att utöva ledarskap – för barnens skull. Boken är avsedd för rektorer och personal inom förskolan. Den är värdefull för rektor i sin kommunikation med huvudman samt användbar i dialogen mellan rektor och förskollärare. Den är användbar såväl i rektorsbildningen som i fortbildningssammanhang.

Stäng
    • 7
      Förord
      • 1
        9
        Från motvind till medvind
        • 10
          Framgångsfaktorer i ledarskapet
          • 11
            Tydlighet – med fokus på uppdraget
          • 12
            Kommunikation och relationer
          • 14
            Bygga på det som fungerar
          • 15
            Kompetensutveckling och fortbildning
        • 16
          Bokens upplägg
      • 2
        19
        Förskolans uppdrag och rektors ledarskap
        • 19
          Förskolans styrning – ramar och förutsättningar
        • 23
          Ett komplext uppdrag
        • 24
          Varför behövs ledarskap?
          • 24
            Att vara chef och ledare
        • 25
          Hållbart ledarskap
          • 26
            Vikten av att prioritera
          • 27
            Vad säger forskningen?
      • 3
        29
        Att tolka och uttrycka uppdraget
        • 31
          Att tolka uppdraget är en process
        • 32
          Olika sätt att uttrycka uppdraget
          • 33
            Förskolans målbild
          • 38
            Förskolans pedagogiska deklaration
          • 41
            Förskolans samspelsid
          • 43
            Förskolans verksamhetsid
        • 45
          Hur ska vi få alla med på tåget?
      • 4
        47
        Kvalitetsarbete på verksamhetsnivå
        • 47
          Arbetslagets systematiska kvalitetsarbete
        • 48
          Att beskriva förskolans kärnprocess
        • 49
          Kärnprocessens tre delprocesser
          • 51
            Uppföljning – första delen av förskolans kärnprocess
          • 57
            Planering – andra delen av förskolans kärnprocess
          • 62
            Genomförande – tredje delen av förskolans kärnprocess
        • 64
          Värdet av ett processinriktat förhållningssätt
      • 5
        65
        Kvalitetsarbete på enhetsnivå
        • 66
          Ledningsprocessen
        • 67
          Kvalitetsöversyn
        • 68
          Att ta fram en strategi
          • 69
            Steg 1. Förskolans nuläge
          • 71
            Steg 2. Beslut om strategiska åtgärder
          • 73
            Steg 3. Beslut om uppföljning
          • 73
            Dokumentera strategin
        • 73
          Att genomföra strategin
          • 74
            Att delegera och fördela ansvar
          • 77
            Att leda i vardagen
        • 77
          Ledarskapets kommunikation
          • 78
            Att kommunicera och skapa tillit
          • 79
            Att kommunicera och återkoppla
          • 82
            Att kommunicera och visa intresse
          • 84
            Forskning om kommunikation
      • 6
        87
        Vägledande samspel
        • 88
          Programmets uppbyggnad
        • 89
          Tre dialoger och åtta samspelsteman
          • 89
            Den känslomässiga dialogen i samspel med barnet
          • 91
            Den meningsskapande dialogen i samspel med barnet
          • 92
            Den reglerande dialogen i samspel med barn
        • 94
          Att tillämpa vägledande samspel i samarbete med kollegor
          • 95
            Den känslomässiga dialogen i samspel med kollegor
          • 96
            Den meningsskapande dialogen i samspel med kollegor
          • 97
            Den reglerande dialogen i samspel med kollegor
        • 97
          Sammanfattning
      • 7
        101
        Organisationen ställer krav på varje medarbetare
        • 102
          Motivation för uppdraget
        • 106
          Erfarenhet och aktuella kunskaper
        • 107
          Medvetenhet om eget och andras beteende
      • 8
        113
        Avslutande ord
        • 114
          Beskriv din nuvarande situation som rektor
      • 9
        117
        Bilagor
        • 119
          Bilaga 1 Exempel på målbild
        • 121
          Bilaga 2 Exempel på pedagogisk deklaration
        • 125
          Bilaga 3 Exempel på samspelsid
        • 126
          Bilaga 4 Exempel på verksamhetsid
        • 127
          Bilaga 5 Tankestöd: uppföljning
        • 130
          Bilaga 6 Dokumentation av utvecklingssamtal
        • 131
          Bilaga 7 Tankestöd: vägledning vid planering
        • 134
          Bilaga 8 Dokumentation av planering
        • 136
          Bilaga 9 Exempel på strategi
    • 141
      Referenser
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144117010

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39454-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

144
 ;