Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Relationell pedagogik - i teori och praktik i förskolan

i teori och praktik i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Relationell pedagogik

- i teori och praktik i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 303 kr inkl. moms
Studora e-bok 189 kr inkl. moms

Boken tar sin utgångspunkt i att relationer spelar en stor roll i förskolan. Dels för att de är viktiga för varje barns dagliga vistelse på förskolan och dels för att relationer kan bjuda in barn och föräldrar till att vara delaktiga i förskolan och på sikt i samhället. Men hur uppstår och formas de? Vilken roll kan en pedagog och en förskoleverksamhet spela för att ge barn möjlighet att skapa varaktiga relationer som kan växa och utvecklas? I boken får vi ta del av exempel på inte bara olika...

Läs mer

Boken tar sin utgångspunkt i att relationer spelar en stor roll i förskolan. Dels för att de är viktiga för varje barns dagliga vistelse på förskolan och dels för att relationer kan bjuda in barn och föräldrar till att vara delaktiga i förskolan och på sikt i samhället. Men hur uppstår och formas de? Vilken roll kan en pedagog och en förskoleverksamhet spela för att ge barn möjlighet att skapa varaktiga relationer som kan växa och utvecklas? I boken får vi ta del av exempel på inte bara olika sorters relationer, utan också på hur miljö, material samt pedagogers närvaro och förhållningssätt spelar roll för de relationer som barn ­ingår i. Förskolan är en av de första samhällsinstitutioner som barn möter. Där får de och deras familjer möjlighet att utveckla relationer som kan få en avgörande betydelse för deras framtida relationer i andra möten med samhället och dess medborgare. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare. Den kan användas som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, rektorer och vårdnadshavare som är intresserade av förskoleverksamhet.

Stäng
    • 9
      Författarpresentation
    • 13
      När relationer spelar roll
          • Per Dahlbeck och Kristina Westlund
    • 13
      Att vara människa
    • 15
      En förskola som bidrar till delaktighet
        • 16
          Utbildningens demokratiuppdrag
        • 18
          Kommunikation som bidrar till delaktighet
        • 19
          Delaktighet som förutsättning för lärande
        • 20
          Att lära av – unlearning
    • 21
      Den närvarande pedagogen
    • 22
      Om bokens tillkomst och innehåll
      • 1
        25
        Pedagogiska relationer … och det professionella subjektet
          • Sven Persson
        • 28
          De pedagogiska relationernas emotionella, sociala och kognitiva stöd
        • 30
          Ögonblick av samförstånd och motstånd
        • 31
          Det professionella subjektet och professionell kompetens
      • 2
        37
        Vi gör det tillsammans … – med det komplementära som utgångspunkt
          • Bim Riddersporre
        • 37
          Förskolans kompensatoriska uppdrag
        • 39
          Förskolans komplementära uppdrag
        • 40
          Hemmet och förskolan
          • 40
            Privata och kollektiva miljöer
          • 41
            Normer är kontextbundna
          • 42
            Föräldrar och pedagoger
          • 43
            Att utbyta berättelser om barnet
        • 44
          Kollegialt lärande och komplementära kunskapsformer
          • 45
            Olika förutsättningar
          • 46
            Olika kunskapsformer
        • 46
          Akademiskt perspektiv – med teorier och forskning som grund
        • 47
          Narrativt perspektiv – med berättelsen som grund
        • 47
          Professionellt perspektiv – med tillämpning som grund
        • 48
          Vi gör det tillsammans
      • 3
        51
        I leken med närvarande pedagoger … skapar barn relationer
          • Charlotta Hall
        • 51
          Det dagliga mötet
          • 52
            Ett exempel
        • 53
          Att lära känna och bygga upp tillit
          • 54
            Fler exempel
        • 55
          Barnen stöttar varandra
          • 56
            Förmåga att känna empati
          • 57
            Att få vara med
          • 58
            En närvarande pedagog
          • 59
            De dagliga små utflykterna i grupperna
          • 61
            Utflykten till Triangelns station
          • 62
            Tågresan
          • 63
            En dag på förskolan innehåller mycket lärande
        • 64
          Patrik, två år, tar över samlingen
        • 65
          Vad kännetecknar en närvarande pedagog
        • 66
          Avslutande reflektion
      • 4
        69
        Rummet som hjälpmedel … för att främja pedagogiska relationer
          • Frida Berg
        • 69
          En stökig dag
          • 71
            Vi förändrar miljön
        • 74
          Spänd av förväntan
          • 74
            Hur kunde det bli som det blev?
        • 75
          En forskningscirkel – en undersökning
        • 78
          Rummens utformning
          • 80
            Vandring nummer två
        • 82
          Närvarande pedagoger med stöd av rummets utformning
        • 83
          Pedagogernas syn på rummen
        • 86
          Avslutande reflektion
      • 5
        89
        Närvarande måltider i förskolan
          • Lena Henningsson
        • 90
          Bakgrund
        • 91
          Hur är en närvarande pedagog under måltiden?
          • 95
            Mycket tid vid matbordet
        • 95
          Hur kan förutsättningar skapas för närvarande måltider?
          • 96
            Placering
          • 98
            Avbrott
          • 98
            Före måltiden
        • 99
          Måltidspedagogik som ett hjälpmedel att skapa goda relationer i förskolan
        • 102
          Avslutande reflektion
      • 6
        105
        Relationen och mötets kraft … och betydelse
          • Susann Morin
        • 106
          Bubers inträde
        • 107
          Buber och tvåfaldigheten
        • 109
          Barnet och renarna – känslan som smittar av sig
          • 110
            Att bemästra en svårighet
        • 112
          Barnet och skorna – att förstå och bli förstådd
        • 116
          Undervisningsbegreppet kopplat till mötet
        • 117
          Barnet och vargen – att få komma till tals
        • 120
          Avslutande reflektion
    • 123
      Litteraturförteckning
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144116174

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39433-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

128
 ;

Boken tar sin utgångspunkt i att relationer spelar en stor roll i förskolan. Dels för att de är viktiga för varje barns dagliga vistelse på förskolan och dels för att relationer kan bjuda in barn och föräldrar till att vara delaktiga i förskolan och på sikt i samhället. Men hur uppstår och formas de? Vilken roll kan en pedagog och en förskoleverksamhet spela för att ge barn möjlighet att skapa varaktiga relationer som kan växa och utvecklas? I boken får vi ta del av exempel på inte bara olika...

Läs mer

Boken tar sin utgångspunkt i att relationer spelar en stor roll i förskolan. Dels för att de är viktiga för varje barns dagliga vistelse på förskolan och dels för att relationer kan bjuda in barn och föräldrar till att vara delaktiga i förskolan och på sikt i samhället. Men hur uppstår och formas de? Vilken roll kan en pedagog och en förskoleverksamhet spela för att ge barn möjlighet att skapa varaktiga relationer som kan växa och utvecklas? I boken får vi ta del av exempel på inte bara olika sorters relationer, utan också på hur miljö, material samt pedagogers närvaro och förhållningssätt spelar roll för de relationer som barn ingår i. Förskolan är en av de första samhällsinstitutioner som barn möter. Där får de och deras familjer möjlighet att utveckla relationer som kan få en avgörande betydelse för deras framtida relationer i andra möten med samhället och dess medborgare. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare. Den kan användas som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, rektorer och vårdnadshavare som är intresserade av förskoleverksamhet.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144173054

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39433-SB01

Upplaga:

Första
 ;