
Relationell pedagogik - i teori och praktik i förskolan
i teori och praktik i förskolan

Relationell pedagogik
- i teori och praktik i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Författarpresentation
- 13När relationer spelar roll
- Per Dahlbeck och Kristina Westlund
- 13Att vara människa
- 15En förskola som bidrar till delaktighet
- 16Utbildningens demokratiuppdrag
- 18Kommunikation som bidrar till delaktighet
- 19Delaktighet som förutsättning för lärande
- 20Att lära av – unlearning
- 21Den närvarande pedagogen
- 22Om bokens tillkomst och innehåll
- 125Pedagogiska relationer … och det professionella subjektet
- Sven Persson
- 28De pedagogiska relationernas emotionella, sociala och kognitiva stöd
- 30Ögonblick av samförstånd och motstånd
- 31Det professionella subjektet och professionell kompetens
- 237Vi gör det tillsammans … – med det komplementära som utgångspunkt
- Bim Riddersporre
- 37Förskolans kompensatoriska uppdrag
- 39Förskolans komplementära uppdrag
- 40Hemmet och förskolan
- 40Privata och kollektiva miljöer
- 41Normer är kontextbundna
- 42Föräldrar och pedagoger
- 43Att utbyta berättelser om barnet
- 44Kollegialt lärande och komplementära kunskapsformer
- 45Olika förutsättningar
- 46Olika kunskapsformer
- 46Akademiskt perspektiv – med teorier och forskning som grund
- 47Narrativt perspektiv – med berättelsen som grund
- 47Professionellt perspektiv – med tillämpning som grund
- 48Vi gör det tillsammans
- 351I leken med närvarande pedagoger … skapar barn relationer
- Charlotta Hall
- 51Det dagliga mötet
- 52Ett exempel
- 53Att lära känna och bygga upp tillit
- 54Fler exempel
- 55Barnen stöttar varandra
- 56Förmåga att känna empati
- 57Att få vara med
- 58En närvarande pedagog
- 59De dagliga små utflykterna i grupperna
- 61Utflykten till Triangelns station
- 62Tågresan
- 63En dag på förskolan innehåller mycket lärande
- 64Patrik, två år, tar över samlingen
- 65Vad kännetecknar en närvarande pedagog
- 66Avslutande reflektion
- 469Rummet som hjälpmedel … för att främja pedagogiska relationer
- Frida Berg
- 69En stökig dag
- 71Vi förändrar miljön
- 74Spänd av förväntan
- 74Hur kunde det bli som det blev?
- 75En forskningscirkel – en undersökning
- 78Rummens utformning
- 80Vandring nummer två
- 82Närvarande pedagoger med stöd av rummets utformning
- 83Pedagogernas syn på rummen
- 86Avslutande reflektion
- 589Närvarande måltider i förskolan
- Lena Henningsson
- 90Bakgrund
- 91Hur är en närvarande pedagog under måltiden?
- 95Mycket tid vid matbordet
- 95Hur kan förutsättningar skapas för närvarande måltider?
- 96Placering
- 98Avbrott
- 98Före måltiden
- 99Måltidspedagogik som ett hjälpmedel att skapa goda relationer i förskolan
- 102Avslutande reflektion
- 6105Relationen och mötets kraft … och betydelse
- Susann Morin
- 106Bubers inträde
- 107Buber och tvåfaldigheten
- 109Barnet och renarna – känslan som smittar av sig
- 110Att bemästra en svårighet
- 112Barnet och skorna – att förstå och bli förstådd
- 116Undervisningsbegreppet kopplat till mötet
- 117Barnet och vargen – att få komma till tals
- 120Avslutande reflektion
- 123Litteraturförteckning
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144116174Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39433-01Upplaga:
FörstaSidantal:
128Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173054Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39433-SB01Upplaga:
Första