
Att skapa språk och mening
Litteracitetsarbete i förskola och förskoleklass

Att skapa språk och mening
Litteracitetsarbete i förskola och förskoleklass
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Författarpresentation
- 19Varför språkar vi
- Per Dahlbeck och Kristina Westlund
- 10Literacy – litteracitet
- 11Varför en själ
- 12Att resa eller dansa
- 13Ett möjligt varför
- 15Att öppna världen
- 18Språk i ständig tillblivelse
- 19En språkande förskola
- 20Att skapa likvärdiga förutsättningar
- 21Balanser
- 22Hur kan vi förstå de fem berättelserna
- 22Bokens kapitel
- 225Litteracitet hos små barn
- Tina Lo Presti
- 25Rada upp – att skapa mening
- 27Åka tåg
- 30Spiderman
- 32Hålla om
- 35Rita – att skapa mening
- 37Kräkmonsterflickan
- 40Små barns första teckningar
- 44Avslutande reflektion
- 347Viktiga platser för viktiga barn
- 47Välkommen
- 49Uppstartsuppgift
- 49Lillmöten
- 51Hur vill vi arbeta vidare
- 51Vårt första möte
- 55Andra mötet
- 56Resan
- 58Reflektion
- 59Overheaden
- 62Inte plats
- 63Mellanrummen
- 64Film
- 65Fånga glöden
- 65Fördjupning
- 66Språkmaterial, ger det bråkmaterial
- 68Ljud som tillägg
- 72Avslutande reflektion
- 475Barns berättande och meningsskapande …|med leken som utgångspunkt
- Marisa Edlund
- 75Bakgrund
- 78Berättelser tar form i barnens lek
- 79Leken flyttar in
- 81Att hitta strategier för sitt berättande
- 83Levande reflektionsvägg – nya berättelser och lekar kommer till
- 86Vampyren som ville vara snäll
- 90En mångfald av material och uttryckssätt
- 92Fantasi och magi
- 93Avslutande reflektion
- 597Att våga göra sin röst hörd
- 97Att mötas kring sången
- 99En röst bland andra – en bild blir till
- 100Miljöns och organisationens betydelse
- 101Vem är här och var
- 102Samlingen
- 103Dokumentationens betydelse
- 104Reflektion med barnen
- 105De köttätande växterna – ett längre projekt
- 107Levande verkstad-filosofin
- 108Att söka information
- 109En gemensam berättelse växer fram
- 110Dramatiskt berättande
- 112Vi ger målningen ett långt liv
- 113Dockteater
- 115Mod
- 115Avslutande reflektion
- 6117En symfoni av röster och berättelser
- Helena Hansen och Pia Nilsson
- 117Berättandet gör något med oss
- 119Jag pratar inte med dig – en berättelse om att ta och bli tagen på allvar
- 122Delta på lika villkor
- 124Hallå! Vi är inte Ninjago – en berättelse om innehållets betydelse
- 127Kan du filma oss? – en berättelse om varaktighet
- 131Malmötavlan– en berättelse om att ge nytt liv
- 134Jag vill berätta – en berättelse om det lekfulla allvaret
- 137Varför förskola
- 139Vårt svar
- 140Litteracitet – språka och skapa mening
- 144Avslutande reflektion
- 145Litteraturförteckning
Boken bygger på en djup reflektion av pedagogens roll i utvecklingsprocessen och ger en bra bild av vikten av samspel mellan barn och pedagog. Boken är lättillgänglig och mycket lämplig som kompetensutvecklare i arbetslagen men är även utmärkt som en del i grundutbildningen för pedagoger.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144118741Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39561-01Upplaga:
FörstaSidantal:
152Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144172828Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39561-SB01Upplaga:
Första