Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barnen i fokus i det systematiska kvalitetsarbetet

Skickas följande arbetsdag

Barn som gått i förskolor med god kvalitet gynnas långt upp i skolåldern, både när det gäller skolarbete och självkänsla. I dag ingår det i förskolans uppdrag att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete: personal ska kontinuerligt dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet. Men vad innebär det i praktiken och hur gör man? I Barnen i fokus i det systematiska kvalitetsarbetet får läsaren ta del av hur man kan bedriva systematiskt kvalitetsarbete utifrån ett främjande o...

Läs mer

Barn som gått i förskolor med god kvalitet gynnas långt upp i skolåldern, både när det gäller skolarbete och självkänsla. I dag ingår det i förskolans uppdrag att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete: personal ska kontinuerligt dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla förskolans kvalitet. Men vad innebär det i praktiken och hur gör man? I Barnen i fokus i det systematiska kvalitetsarbetet får läsaren ta del av hur man kan bedriva systematiskt kvalitetsarbete utifrån ett främjande och förebyggande arbetssätt samt få med barnens perspektiv. Det beskrivna arbetssättet bidrar till att barnen blir mer delaktiga och främjar deras utveckling och lärande. Författarna belyser komplexiteten med systematiskt kvalitetsarbete, och läsaren får verktyg för att kunna utveckla förskolans verksamhet och bidra till ökad kvalitet – alltid med barnen som utgångspunkt. Boken tar också upp viktiga begrepp som dokumentation, etik, barnsyn och bedömning och knyter an till forskning, styrdokument samt FN:s barnkonvention. Boken vänder sig främst till personal i förskolan: förskollärare, barnskötare och förskolechefer men kan även vara inspirerande för personal i skolan.

Stäng
    • Förord
    • 9
      Inledning
        • 11
          Bokens disposition
      • 1
        15
        Systematiskt kvalitetsarbete
        • 15
          Reviderad läroplan och ny skollag
        • 16
          Uppdraget i dag: uppföljning, utvärdering och utveckling
        • 17
          Ett komplext uppdrag
        • 17
          Kunskap behövs hos personalen
        • 19
          Faser i kvalitetsarbetet
        • 20
          Var är vi?
        • 21
          Vart ska vi?
        • 21
          Hur gör vi?
        • 23
          Hur blev det?
        • 23
          Verksamheten ska utvärderas – inte barnet
        • 25
          Komplexiteten – en styrka
        • 26
          Reflektionsfrågor
      • 2
        27
        Faktorer som har betydelse för förskolans kvalitet
        • 27
          Förskolechefens roll i kvalitetsarbetet
        • 31
          Arbetslagets roll i kvalitetsarbetet
        • 33
          Kvalitet i förskolan
        • 38
          Är och blir – utifrån begreppet kvalitet
        • 39
          Avslutande reflektion
        • 39
          Reflektionsfrågor
      • 3
        41
        Bedömning
        • 41
          Styrdokument och bedömning
        • 43
          Att följa barns lärande
        • 47
          Proximala utvecklingszonen
        • 48
          Bedömning av barn
        • 49
          Pedagogisk/didaktisk bedömning i förskolan
        • 51
          De didaktiska frågorna varför, vad och hur?
        • 51
          Olika teorier om lärande som redskap för bedömning
        • 53
          Reflektionsfrågor
      • 4
        55
        Dokumentation
        • 55
          Dokumentation
        • 57
          Pedagogisk dokumentation
        • 58
          Att vara observant på …
        • 59
          En utvecklingspsykologisk vinkel
        • 60
          ”Det kompetenta barnet” och barns behov
        • 62
          Makt och normkritik
        • 63
          Begreppen ||är|| och ||blir|| har betydelse
        • 63
          Etik
        • 66
          Barns delaktighet i dokumentationen
        • 67
          Informera vårdnadshavare om hur och varför vi dokumenterar
        • 67
          Vad ska vi dokumentera och hur mycket
        • 69
          Avslutande reflektion
        • 71
          Reflektionsfrågor
      • 5
        73
        Att utgå från barnet i det systematiska kvalitetsarbetet
        • 73
          Förskolans uppdrag
        • 74
          Barnperspektiv och barns perspektiv
        • 75
          Barns perspektiv
        • 77
          Barnperspektiv
        • 78
          Demokrati, barns delaktighet och inflytande i förskolan
        • 79
          Demokrati
        • 81
          Barns delaktighet och inflytande
        • 85
          Relationskompetens hos personalen
        • 86
          Att utgå från barnet när vi utvecklar förskolans verksamhet
        • 87
          Avslutande reflektion
        • 88
          Reflektionsfrågor
      • 6
        91
        Barnkonventionen i förskolan
        • 91
          Förskolans uppdrag
        • 92
          FN:s konvention om barnets rättigheter
        • 93
          Artiklarna i barnkonventionen
        • 94
          Förskolan och barnkonventionen
        • 96
          Barnkonsekvensanalys
        • 99
          Ett arbetslags berättelse
        • 100
          Arbetslagets analys
        • 101
          Resultat av arbetslagets analys
        • 102
          Avslutande reflektion
        • 103
          Reflektionsfrågor
      • 7
        105
        Reflektionens betydelse för kvalitetsarbetet
        • 105
          Reflektion
        • 106
          Tid till reflektion
        • 107
          Vad innebär egentligen reflektion?
        • 109
          Reflektion hos arbetslaget
        • 113
          Samtalsledare utanför arbetslaget
        • 113
          Avslutande reflektion
        • 114
          Reflektionsfrågor
      • 8
        115
        Utvärdering och analys
        • 115
          Utvärdering
        • 117
          Analys
        • 119
          Under arbetets gång
        • 120
          I praktiken
        • 121
          Barnens och vårdnadshavarnas röster i utvärderingarna
        • 122
          Avslutande reflektion
        • 123
          Reflektionsfrågor
      • 9
        125
        Årshjul – en hjälp i kvalitetsarbetet
        • 125
          Varför årshjul?
        • 127
          Upptakt i augusti
        • 128
          Närgranskning
        • 130
          Tidiga utvecklingssamtal
        • 133
          Fördjupningsdag
        • 134
          Organisation av fördjupningsdagen
        • 135
          Utvärdering och analys (personal)
        • 136
          Analys, planering, nya mål (ledning)
        • 136
          Tid för reflektion
        • 137
          Reflektionsfrågor
    • 139
      Avslutande diskussion
    • 145
      Referenser

Boken bjuder på spännande läsning i reflektioner om barnsyn, kunskapssyn och bedömning.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144112565

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39231-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

148
 ;