
Barnen i fokus i det systematiska kvalitetsarbetet
- 9Inledning
- 11Bokens disposition
- 115Systematiskt kvalitetsarbete
- 15Reviderad läroplan och ny skollag
- 16Uppdraget i dag: uppföljning, utvärdering och utveckling
- 17Ett komplext uppdrag
- 17Kunskap behövs hos personalen
- 19Faser i kvalitetsarbetet
- 20Var är vi?
- 21Vart ska vi?
- 21Hur gör vi?
- 23Hur blev det?
- 23Verksamheten ska utvärderas – inte barnet
- 25Komplexiteten – en styrka
- 26Reflektionsfrågor
- 227Faktorer som har betydelse för förskolans kvalitet
- 27Förskolechefens roll i kvalitetsarbetet
- 31Arbetslagets roll i kvalitetsarbetet
- 33Kvalitet i förskolan
- 38Är och blir – utifrån begreppet kvalitet
- 39Avslutande reflektion
- 39Reflektionsfrågor
- 341Bedömning
- 41Styrdokument och bedömning
- 43Att följa barns lärande
- 47Proximala utvecklingszonen
- 48Bedömning av barn
- 49Pedagogisk/didaktisk bedömning i förskolan
- 51De didaktiska frågorna varför, vad och hur?
- 51Olika teorier om lärande som redskap för bedömning
- 53Reflektionsfrågor
- 455Dokumentation
- 55Dokumentation
- 57Pedagogisk dokumentation
- 58Att vara observant på …
- 59En utvecklingspsykologisk vinkel
- 60”Det kompetenta barnet” och barns behov
- 62Makt och normkritik
- 63Begreppen ||är|| och ||blir|| har betydelse
- 63Etik
- 66Barns delaktighet i dokumentationen
- 67Informera vårdnadshavare om hur och varför vi dokumenterar
- 67Vad ska vi dokumentera och hur mycket
- 69Avslutande reflektion
- 71Reflektionsfrågor
- 573Att utgå från barnet i det systematiska kvalitetsarbetet
- 73Förskolans uppdrag
- 74Barnperspektiv och barns perspektiv
- 75Barns perspektiv
- 77Barnperspektiv
- 78Demokrati, barns delaktighet och inflytande i förskolan
- 79Demokrati
- 81Barns delaktighet och inflytande
- 85Relationskompetens hos personalen
- 86Att utgå från barnet när vi utvecklar förskolans verksamhet
- 87Avslutande reflektion
- 88Reflektionsfrågor
- 691Barnkonventionen i förskolan
- 91Förskolans uppdrag
- 92FN:s konvention om barnets rättigheter
- 93Artiklarna i barnkonventionen
- 94Förskolan och barnkonventionen
- 96Barnkonsekvensanalys
- 99Ett arbetslags berättelse
- 100Arbetslagets analys
- 101Resultat av arbetslagets analys
- 102Avslutande reflektion
- 103Reflektionsfrågor
- 7105Reflektionens betydelse för kvalitetsarbetet
- 105Reflektion
- 106Tid till reflektion
- 107Vad innebär egentligen reflektion?
- 109Reflektion hos arbetslaget
- 113Samtalsledare utanför arbetslaget
- 113Avslutande reflektion
- 114Reflektionsfrågor
- 8115Utvärdering och analys
- 115Utvärdering
- 117Analys
- 119Under arbetets gång
- 120I praktiken
- 121Barnens och vårdnadshavarnas röster i utvärderingarna
- 122Avslutande reflektion
- 123Reflektionsfrågor
- 9125Årshjul – en hjälp i kvalitetsarbetet
- 125Varför årshjul?
- 127Upptakt i augusti
- 128Närgranskning
- 130Tidiga utvecklingssamtal
- 133Fördjupningsdag
- 134Organisation av fördjupningsdagen
- 135Utvärdering och analys (personal)
- 136Analys, planering, nya mål (ledning)
- 136Tid för reflektion
- 137Reflektionsfrågor
- 139Avslutande diskussion
- 145Referenser
Boken bjuder på spännande läsning i reflektioner om barnsyn, kunskapssyn och bedömning.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144112565Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39231-01Upplaga:
FörstaSidantal:
148