Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Psykologi i förskolans vardag

Skickas följande arbetsdag

Psykologi i förskolans vardag är den första boken som på ett överskådligt och heltäckande sätt belyser psykologiska teorier och infallsvinklar kring barnen i förskolan. Boken syftar till att introducera läsaren i olika relevanta ämnen och teorier samt till att kunna fungera som en handbok i förskolan när man snabbt vill få grepp om ett visst ämne. Psykologi i förskolans vardag kompletterar pedagogiskt inriktad litteratur genom att belysa psykologiska aspekter kring välkända fenomen i förskola...

Läs mer

Psykologi i förskolans vardag är den första boken som på ett överskådligt och heltäckande sätt belyser psykologiska teorier och infallsvinklar kring barnen i förskolan. Boken syftar till att introducera läsaren i olika relevanta ämnen och teorier samt till att kunna fungera som en handbok i förskolan när man snabbt vill få grepp om ett visst ämne. Psykologi i förskolans vardag kompletterar pedagogiskt inriktad litteratur genom att belysa psykologiska aspekter kring välkända fenomen i förskolans värld. Boken kommer förhoppningsvis att bidra till en mer mångfacet­terad förståelse för de små barnen och deras sätt att vara. Teorier och perspektiv konkretiseras genom exempel och checklistor i bokens tio kapitel om föräldrakontakt, anknytning, inskolning, leken, barns sexualitet, barns reaktioner vid kris och sorg, explosiva barn, de blyga barnen, den stora barngruppen samt barns självkänsla. Boken riktar sig till studenter på förskollärarutbildningen samt personal som redan arbetar i förskolan och är nyfikna på att lära sig mer eller uppdatera sin befintliga kunskap.

Stäng
    • 11
      Förord
        • Av Kristin Hintze, leg psykolog och specialist i pedagogisk psykologi
    • 13
      Förord
        • Av Ingrid Hylander, docent i pedagogik, leg psykolog och specialist i pedagogisk psykologi
    • 15
      Författarens förord
      • 1
        19
        Föräldrakontakt
        • 19
          Det professionella uppdraget i förskolan
        • 20
          När de professionella och privata rollerna krockar
        • 21
          Förskolan som arbetsplats
        • 22
          Att lägga grunden för en god föräldrakontakt i förskolan
        • 23
          Samverkan mellan förskolan och hemmet
        • 24
          Formella forum för samverkan med föräldrar
        • 24
          Föräldraråd
        • 24
          Föräldramöten
        • 24
          Utvecklingssamtal
        • 25
          Informella forum för samverkan med föräldrar
        • 25
          De dagliga mötena
        • 25
          Viktig information
        • 26
          Utmanande samtal med föräldrar
        • 27
          Det spontana samtalet
        • 28
          Det planerade samtalet
        • 29
          Att fundera på inför ett utmanande samtal
        • 30
          När man måste ta upp känsliga ämnen
        • 31
          Ny i rollen som pedagog
        • 32
          Det egna förhållningssättet i ett utmanande samtal
        • 32
          Den icke-verbala kommunikationen
        • 33
          Jag-budskap
        • 33
          Lyssna aktivt och ställa frågor
        • 34
          Att kunna sätta gränser i samtalet
        • 34
          Stämma av och sammanfatta
        • 35
          Referenser
      • 2
        39
        Anknytning
        • 39
          Vad är anknytning?
        • 39
          Anknytningens biologiska grund
        • 40
          Anknytningssystemet
        • 41
          Anknytningsteorin på vetenskaplig grund
        • 42
          Men andra faktorer då?
        • 42
          Arv och miljö
        • 43
          Anknytningsrelationen som skyddsfaktor
        • 43
          Hur utvecklas en anknytningsrelation?
        • 44
          Anknytningsmönster
        • 45
          Att studera anknytningsmönster
        • 45
          Organiserat respektive desorganiserat mönster
        • 45
          Tryggt respektive otryggt anknytningsmönster
        • 46
          Trygg anknytning
        • 46
          Undvikande anknytning
        • 46
          Ambivalent anknytning
        • 47
          Desorganiserad anknytning
        • 48
          Olika anknytningsmönster i olika anknytningsrelationer
        • 48
          Anknytningshierarki
        • 49
          Ytterligare forskning om anknytning
        • 50
          Anknytning i förskolan
        • 51
          Anknytning i förskolan kontra anknytning mellan förälder och barn
        • 51
          Anknytningsbehov vid olika åldrar
        • 52
          Anknytningsbehov i förskolan vid ett års ålder
        • 52
          Anknytningsbehov i förskolan vid ett och ett halvt års ålder
        • 52
          Anknytningsbehov i förskolan vid två års ålder
        • 53
          Anknytningsbehov i förskolan vid tre års ålder
        • 53
          Kompletterande anknytningsperson på förskola
        • 54
          Barn blir
        • 56
          Referenser
      • 3
        59
        Inskolning
        • 59
          Vad syftar inskolningen till?
        • 61
          Inskolningsprocessen
        • 61
          Inskolning i praktiken
        • 62
          Inskolningssamtal
        • 63
          Den första inskolningsdagen
        • 64
          Inskolningsmodeller
        • 65
          Föräldraaktiv inskolning
        • 65
          Traditionell långinskolning
        • 66
          Lämning och hämtning
        • 68
          Efter inskolningen
        • 69
          Finns det någon bättre inskolningsmodell
        • 71
          Inskolning av barn i olika åldrar
        • 72
          Reaktioner vid inskolningen hos barn med olika anknytningsmönster
        • 74
          När inskolningen inte blir bra
        • 75
          Referenser
      • 4
        79
        Leken
        • 79
          Teorier om lek
        • 79
          Vad syftar lek till?
        • 80
          Leksignaler
        • 81
          Hur utvecklas leken?
        • 81
          Olika steg i lekutvecklingen
        • 82
          Skiftande typer av lek
        • 83
          Leken i förskolan
        • 83
          Social lek i förskolan
        • 84
          Leka och lära i förskolan
        • 85
          Fri lek och strukturerad lek
        • 86
          Lekramen
        • 86
          Skrämmande och läskiga lekar
        • 88
          När leken inte fungerar
        • 89
          Svårt att leka med andra
        • 90
          Den sociala leken hos barn med funktionsnedsättningar
        • 92
          Referenser
      • 5
        95
        Barns sexualitet
        • 95
          Definition av sexualitet
        • 96
          Barns sexualitet
        • 97
          Att beröra och prata om barns sexualitet i förskolan
        • 98
          Förhållningssätt till barns sexualitet i förskolan
        • 99
          Varför är det viktigt att besvara barnens frågor?
        • 99
          Hemligheter – bra och dåliga
        • 100
          Att prata om hur ett barn blir till
        • 101
          Onani i förskolan
        • 102
          Föräldrarnas inställning kan påverka pedagogernas förhållningssätt
        • 103
          Om du blir orolig
        • 106
          Referenser
      • 6
        109
        Barns reaktioner vid kris och sorg
        • 109
          Definitioner av begreppen kris och trauma
        • 110
          Kumulativa trauman
        • 111
          Hur reagerar barn i förskoleåldern på kris?
        • 113
          Barns förståelse för döden
        • 113
          När krisen sker hemma men märks i förskolan
        • 114
          Etablera kontakt med föräldrar
        • 114
          Traumamedveten omsorg
        • 115
          Stödja barnet i förskolans vardag
        • 116
          När krisen sker på förskolan
        • 116
          Barnens behov i det akuta skedet
        • 117
          Pedagogens roll i krisens akuta skede
        • 117
          Externt stöd i det akuta skedet
        • 118
          Att ha en genomtänkt krisplan
        • 118
          Vad brukar finnas med i en krisplan?
        • 121
          Efter det akuta skedet
        • 122
          Föräldrarnas reaktioner
        • 122
          Fortsatt bemötande när krisen lagt sig
        • 123
          Den egna upplevelsen av krisen
        • 124
          När kan ett barn behöva professionell hjälp efter en kris?
        • 125
          Referenser
      • 7
        129
        Explosiva barn
        • 129
          Barn med ett utåtagerande eller explosivt beteende
        • 130
          Hur arbetar man med explosiva barn
        • 132
          Fem gånger mer kärlek
        • 133
          Känslomässig utveckling
        • 133
          Affektteori
        • 134
          Affektsmitta
        • 135
          Spegelneuron
        • 135
          Att förstå sina känslor
        • 137
          Att arbeta med ett låg-affektivt bemötande i förskolan
        • 138
          Traditionella förhållningssätt
        • 138
          Krav kontra förmåga
        • 140
          Affektsmitta hos barn med problemskapande beteende
        • 140
          Utgångspunkter och principer vid låg‑affektivt bemötande
        • 142
          Referenser
      • 8
        145
        Blyga barn
        • 145
          Vad är blyghet?
        • 146
          Vanliga antaganden om blyga människor
        • 147
          Vad kan man tänka på vid bemötandet av blyga barn i förskolan?
        • 149
          Att lyckas locka till aktivitet
        • 149
          Hitta fasta stunder för uppmärksamhet
        • 150
          Referenser
      • 9
        153
        Den stora barngruppen
        • 153
          Forskning kring barngrupper
        • 156
          Gruppaktiviteter
        • 156
          Stämningen i barngruppen
        • 157
          Maktpositioner i barngruppen
        • 158
          Konflikter i barngruppen
        • 159
          Att lösa konflikter
        • 160
          Mobbning i förskolan
        • 163
          Systematiskt arbete med att få ihop barngruppen
        • 166
          Referenser
      • 10
        169
        Barns självkänsla
        • 169
          Vad är självkänsla och varför är det viktigt?
        • 170
          Daniel Sterns teori om barnets självutveckling
        • 174
          Sterns teori i förskolan
        • 174
          Hur kan man främja en god självkänsla hos barn?
        • 175
          Att vara lyhörd för barnet
        • 176
          Mitt namn och jag
        • 177
          Att som barn våga sätta gränser och säga nej
        • 177
          Skam och självkänsla
        • 178
          Det kompetenta barnet
        • 178
          Att bekräfta prestationer eller upplevelser
        • 179
          Timeout
        • 180
          Barns inflytande
        • 181
          Barns inflytande vid tillrättavisningar och skäll
        • 182
          Referenser
    • 183
      Person- och sakregister

Den här boken tycker jag borde finnas på alla förskolor eftersom den är så användbar, lättläst, tydlig, intressant och lärorik. Författaren beskriver förskolans viktiga uppdrag så bra i sitt förord: ”för i arbetet med barn finns det såklart inte ett rätt sätt att göra eller förhålla sig”.

Boken lämpar sig väl som uppslagsbok och inspiration för den mer ovane pedagogen och för studerande på förskollärarutbildningen. Den har ett okomplicerat upplägg och Hellberg använder sig av exempel från förskolevardagen på ett initierat vis.

Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Anna Hellberg.

Information

Illustratör:

Maja Neumann

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144110196

Utgivningsår:

2015

Artikelnummer:

39086-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

190
 ;