
Psykologi i förskolans vardag
- 11Förord
- Av Kristin Hintze, leg psykolog och specialist i pedagogisk psykologi
- 13Förord
- Av Ingrid Hylander, docent i pedagogik, leg psykolog och specialist i pedagogisk psykologi
- 15Författarens förord
- 119Föräldrakontakt
- 19Det professionella uppdraget i förskolan
- 20När de professionella och privata rollerna krockar
- 21Förskolan som arbetsplats
- 22Att lägga grunden för en god föräldrakontakt i förskolan
- 23Samverkan mellan förskolan och hemmet
- 24Formella forum för samverkan med föräldrar
- 24Föräldraråd
- 24Föräldramöten
- 24Utvecklingssamtal
- 25Informella forum för samverkan med föräldrar
- 25De dagliga mötena
- 25Viktig information
- 26Utmanande samtal med föräldrar
- 27Det spontana samtalet
- 28Det planerade samtalet
- 29Att fundera på inför ett utmanande samtal
- 30När man måste ta upp känsliga ämnen
- 31Ny i rollen som pedagog
- 32Det egna förhållningssättet i ett utmanande samtal
- 32Den icke-verbala kommunikationen
- 33Jag-budskap
- 33Lyssna aktivt och ställa frågor
- 34Att kunna sätta gränser i samtalet
- 34Stämma av och sammanfatta
- 35Referenser
- 239Anknytning
- 39Vad är anknytning?
- 39Anknytningens biologiska grund
- 40Anknytningssystemet
- 41Anknytningsteorin på vetenskaplig grund
- 42Men andra faktorer då?
- 42Arv och miljö
- 43Anknytningsrelationen som skyddsfaktor
- 43Hur utvecklas en anknytningsrelation?
- 44Anknytningsmönster
- 45Att studera anknytningsmönster
- 45Organiserat respektive desorganiserat mönster
- 45Tryggt respektive otryggt anknytningsmönster
- 46Trygg anknytning
- 46Undvikande anknytning
- 46Ambivalent anknytning
- 47Desorganiserad anknytning
- 48Olika anknytningsmönster i olika anknytningsrelationer
- 48Anknytningshierarki
- 49Ytterligare forskning om anknytning
- 50Anknytning i förskolan
- 51Anknytning i förskolan kontra anknytning mellan förälder och barn
- 51Anknytningsbehov vid olika åldrar
- 52Anknytningsbehov i förskolan vid ett års ålder
- 52Anknytningsbehov i förskolan vid ett och ett halvt års ålder
- 52Anknytningsbehov i förskolan vid två års ålder
- 53Anknytningsbehov i förskolan vid tre års ålder
- 53Kompletterande anknytningsperson på förskola
- 54Barn blir
- 56Referenser
- 359Inskolning
- 59Vad syftar inskolningen till?
- 61Inskolningsprocessen
- 61Inskolning i praktiken
- 62Inskolningssamtal
- 63Den första inskolningsdagen
- 64Inskolningsmodeller
- 65Föräldraaktiv inskolning
- 65Traditionell långinskolning
- 66Lämning och hämtning
- 68Efter inskolningen
- 69Finns det någon bättre inskolningsmodell
- 71Inskolning av barn i olika åldrar
- 72Reaktioner vid inskolningen hos barn med olika anknytningsmönster
- 74När inskolningen inte blir bra
- 75Referenser
- 479Leken
- 79Teorier om lek
- 79Vad syftar lek till?
- 80Leksignaler
- 81Hur utvecklas leken?
- 81Olika steg i lekutvecklingen
- 82Skiftande typer av lek
- 83Leken i förskolan
- 83Social lek i förskolan
- 84Leka och lära i förskolan
- 85Fri lek och strukturerad lek
- 86Lekramen
- 86Skrämmande och läskiga lekar
- 88När leken inte fungerar
- 89Svårt att leka med andra
- 90Den sociala leken hos barn med funktionsnedsättningar
- 92Referenser
- 595Barns sexualitet
- 95Definition av sexualitet
- 96Barns sexualitet
- 97Att beröra och prata om barns sexualitet i förskolan
- 98Förhållningssätt till barns sexualitet i förskolan
- 99Varför är det viktigt att besvara barnens frågor?
- 99Hemligheter – bra och dåliga
- 100Att prata om hur ett barn blir till
- 101Onani i förskolan
- 102Föräldrarnas inställning kan påverka pedagogernas förhållningssätt
- 103Om du blir orolig
- 106Referenser
- 6109Barns reaktioner vid kris och sorg
- 109Definitioner av begreppen kris och trauma
- 110Kumulativa trauman
- 111Hur reagerar barn i förskoleåldern på kris?
- 113Barns förståelse för döden
- 113När krisen sker hemma men märks i förskolan
- 114Etablera kontakt med föräldrar
- 114Traumamedveten omsorg
- 115Stödja barnet i förskolans vardag
- 116När krisen sker på förskolan
- 116Barnens behov i det akuta skedet
- 117Pedagogens roll i krisens akuta skede
- 117Externt stöd i det akuta skedet
- 118Att ha en genomtänkt krisplan
- 118Vad brukar finnas med i en krisplan?
- 121Efter det akuta skedet
- 122Föräldrarnas reaktioner
- 122Fortsatt bemötande när krisen lagt sig
- 123Den egna upplevelsen av krisen
- 124När kan ett barn behöva professionell hjälp efter en kris?
- 125Referenser
- 7129Explosiva barn
- 129Barn med ett utåtagerande eller explosivt beteende
- 130Hur arbetar man med explosiva barn
- 132Fem gånger mer kärlek
- 133Känslomässig utveckling
- 133Affektteori
- 134Affektsmitta
- 135Spegelneuron
- 135Att förstå sina känslor
- 137Att arbeta med ett låg-affektivt bemötande i förskolan
- 138Traditionella förhållningssätt
- 138Krav kontra förmåga
- 140Affektsmitta hos barn med problemskapande beteende
- 140Utgångspunkter och principer vid låg‑affektivt bemötande
- 142Referenser
- 8145Blyga barn
- 145Vad är blyghet?
- 146Vanliga antaganden om blyga människor
- 147Vad kan man tänka på vid bemötandet av blyga barn i förskolan?
- 149Att lyckas locka till aktivitet
- 149Hitta fasta stunder för uppmärksamhet
- 150Referenser
- 9153Den stora barngruppen
- 153Forskning kring barngrupper
- 156Gruppaktiviteter
- 156Stämningen i barngruppen
- 157Maktpositioner i barngruppen
- 158Konflikter i barngruppen
- 159Att lösa konflikter
- 160Mobbning i förskolan
- 163Systematiskt arbete med att få ihop barngruppen
- 166Referenser
- 10169Barns självkänsla
- 169Vad är självkänsla och varför är det viktigt?
- 170Daniel Sterns teori om barnets självutveckling
- 174Sterns teori i förskolan
- 174Hur kan man främja en god självkänsla hos barn?
- 175Att vara lyhörd för barnet
- 176Mitt namn och jag
- 177Att som barn våga sätta gränser och säga nej
- 177Skam och självkänsla
- 178Det kompetenta barnet
- 178Att bekräfta prestationer eller upplevelser
- 179Timeout
- 180Barns inflytande
- 181Barns inflytande vid tillrättavisningar och skäll
- 182Referenser
- 183Person- och sakregister
Den här boken tycker jag borde finnas på alla förskolor eftersom den är så användbar, lättläst, tydlig, intressant och lärorik. Författaren beskriver förskolans viktiga uppdrag så bra i sitt förord: ”för i arbetet med barn finns det såklart inte ett rätt sätt att göra eller förhålla sig”.
Boken lämpar sig väl som uppslagsbok och inspiration för den mer ovane pedagogen och för studerande på förskollärarutbildningen. Den har ett okomplicerat upplägg och Hellberg använder sig av exempel från förskolevardagen på ett initierat vis.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med Anna Hellberg.
Information
Illustratör:
Maja NeumannSpråk:
SvenskaISBN:
9789144110196Utgivningsår:
2015Artikelnummer:
39086-01Upplaga:
FörstaSidantal:
190