Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Möten i mångfaldens skola

Interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar

Skickas följande arbetsdag

I den här boken beskriver författarna innovativa interkulturella utmaningar för dagens mångkulturella skola. Alla bidrag har det gemensamt att de utgår från mångfald som bas för utveckling av både undervisning och skolutveckling. Mot bakgrund i ett starkt engagemang och vilja att förbättra, utveckla och stärka dagens mångkulturella skola skriver författarna bl.a. om:lärares interkulturella attityder och kompetensermångkulturella utmaningar för gymnasieskolanföräldramöten på mångkulturella sko...

Läs mer

I den här boken beskriver författarna innovativa interkulturella utmaningar för dagens mångkulturella skola. Alla bidrag har det gemensamt att de utgår från mångfald som bas för utveckling av både undervisning och skolutveckling. Mot bakgrund i ett starkt engagemang och vilja att förbättra, utveckla och stärka dagens mångkulturella skola skriver författarna bl.a. om:lärares interkulturella attityder och kompetensermångkulturella utmaningar för gymnasieskolanföräldramöten på mångkulturella skolordidaktik för språk- och kunskapsutvecklingelevers tankar om musik och musikämnet i skolanrörelsen Gatans Röst och Ansikte som förebild och folkbildningnya tankar för förbättrad skolgång för romska barnutmaningar för framtidens mångkulturella skola. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare som vill utveckla sina kunskaper om interkulturell pedagogik och didaktik. Även andra som är intresserade av skolutveckling och mångfald, som skolledare, rektorer, kommunala utvecklingsledare, skolpolitiker, skoladministratörer m.fl. kan genom denna bok öka sin pedagogiska kompetens och därigenom skapa bättre förutsättningar för en mer samhällsförankrad och nutidsorienterad skolverksamhet.

Stäng
    • 7
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
    • 15
      kapitel 1 Mångfald som interkulturell utmaning
        • Pirjo Lahdenperä
        • 15
          Mångfald och lärarutbildning
        • 19
          Lärares medvetenhet om det mångkulturella
        • 21
          Monokulturellt synsätt
        • 23
          Flerspråkighet som interkulturell utmaning
        • 25
          Elevers interkulturella identitetsformeringar
        • 30
          Lärares interkulturella attityder och kompetenser
        • 33
          Att skapa gemenskap utifrån olikheter
        • 36
          Litteratur
    • 41
      kapitel 2 Att leva i ett mångkulturellt samhälle
        • Mujo Halilovic och Minka Huskic
        • 41
          Det mångkulturella Malmö
        • 43
          Kursens syfte och metod
        • 44
          Tre centrala begrepp
        • 46
          Kursens kunskapssyn
        • 50
          Det mångkulturella samhällets utmaningar
        • 51
          Ett Vi som erkänner ett unikt Du
        • 55
          Kunskap om vår gemensamma värld
        • 58
          Litteratur
    • 61
      kapitel 3 Interkulturella föräldramöten
        • Nabila Alfakir, Pirjo Lahdenperä och Max Strandberg
        • 61
          Vikten av föräldramöten
        • 63
          Projektet om förändrade föräldramöten
        • 66
          Från farhågor till planering
        • 70
          Erfarenheter av nya föräldramöten
        • 74
          Slutsatser och lärdomar
        • 77
          Att begripliggöra den svenska skolan
        • 79
          Litteratur
    • 81
      kapitel 4 Alla lärare är språklärare
        • Elisabeth Elmeroth
        • 81
          En gemensam språkpolicy
        • 84
          Alla dessa olikheter
        • 86
          Vägen till språken
        • 90
          Utbyggnad av förstaspråket
        • 95
          Bädda för kunskapsutveckling
        • 98
          Didaktik för språk- och kunskapsutveckling
        • 106
          Det kan bara bli bättre
        • 106
          Litteratur
    • 109
      kapitel 5 En musiklärares utmaningar
        • Eva Saether och Ylva Hofvander Trulsson
        • 109
          Skolans perspektiv
        • 110
          Lärarens perspektiv
        • 114
          Kulturernas mittemellan
        • 117
          Elevernas tankar om musik i skolan
        • 120
          Föräldrarnas syn på skolan och kulturen
        • 128
          Den mångbottnade bilden av verkligheten
        • 129
          Litteratur
    • 133
      kapitel 6 Hiphop som mångkulturell folkbildning
        • Johan Söderman
        • 133
          Rosengård i Malmö
        • 134
          Hiphop, samhälle och pedagogik
        • 140
          Rörelsen Gatans Röst och Ansikte (RGRA
        • 142
          Några teman från intervjun med Behrang Miri
        • 145
          Mångkulturell folkbildning i dagens samhälle
        • 146
          Litteratur
    • 149
      kapitel 7 Nya perspektiv på romska barns skolgång
        • Christina Rodell Olgaç, Mikael Demetri och Angelina Dimiter-Taikon
        • 149
          Romernas historia i Sverige
        • 150
          Skolsituationen för romer i Europa
        • 154
          Interkulturell pedagogik: en möjlig väg
        • 156
          Skolsituationen för romska barn i Sverige
        • 157
          Roma Kulturklass
        • 162
          Att återupptäcka språket och kulturen
        • 165
          Roma Kulturklass i ett interkulturellt perspektiv
        • 168
          Litteratur
    • 173
      kapitel 8 Mot framtidens mångkulturella skola
        • Hans Lorentz
        • 173
          Skolans plats i dagens samhälle
        • 177
          Pedagogikens målsättning
        • 182
          Utmaningar för framtidens mångkulturella skola
        • 182
          Mångfald
        • 185
          Ledarskap
        • 186
          Värdegrund
        • 190
          Postmoderna pedagogiska perspektiv
        • 196
          Litteratur
    • 201
      Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144054902

Utgivningsår:

2010

Artikelnummer:

33362-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

202

Författare

 ;