Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Naturvetenskap i förskolan - nya perspektiv

Skickas följande arbetsdag

Naturvetenskap i förskolan - nya perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 285 kr inkl. moms
Studora e-bok 176 kr inkl. moms

Elefanter dricker 200 liter vatten om dagen. Dinosaurien Plateosaurus var växtätare. Det finns inget liv på månen. Barn möter många påståenden av den här typen i böcker, TV-program och filmer riktade till barn. De möter många gånger sådana påståenden även i förskolan. Men hur vet man egentligen att påståendena är sanna? Hur har man tagit reda på det? Vem har varit involverad? Och varför har människor intresserat sig för att ta reda på det? Den här boken handlar om varför, vad och hur ...

Läs mer

Elefanter dricker 200 liter vatten om dagen. Dinosaurien Plateosaurus var växtätare. Det finns inget liv på månen. Barn möter många påståenden av den här typen i böcker, TV-program och filmer riktade till barn. De möter många gånger sådana påståenden även i förskolan. Men hur vet man egentligen att påståendena är sanna? Hur har man tagit reda på det? Vem har varit involverad? Och varför har människor intresserat sig för att ta reda på det? Den här boken handlar om varför, vad och hur sådana frågor kan ha en plats i förskolans naturvetenskap. Genom boken får du som läsare lära dig mer om hur naturvetenskap fungerar, men du får också möta många olika exempel på barns och förskollärares samtal och arbete. I boken kopplas naturvetenskap till förskolans demokratiuppdrag och till barns agens, kreativitet och nyfikenhet. Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen samt verksamma förskollärare som är intresserade av att utmana och bredda sina bilder av vad naturvetenskap i förskolan kan vara.

Stäng

Förord 5

Författarpresentation 7

Inledning 9

1 Naturvetenskap i förskolan – varför, vad och hur? 13

Naturvetenskap, ett innehållsområde under konstruktion 13

Varför naturvetenskap i förskolan? 14

Dagens undervisning av naturvetenskap i förskolan 16

Förslag för förskolans naturvetenskap 17

Naturvetenskap i förskolans läroplan 18

2 Naturvetenskap i förskolan för demokrati och rättvisa 21

En undervisning i naturvetenskap som bidrar till förskolans demokratiska uppdrag 21

Agens 22

Naturvetenskap och agens 23

3 Naturveten­skapernas karaktär – ett innehåll i förskolan? 25

Varför arbeta med naturvetenskapernas karaktär i förskolan? 25

Bredda bilden av naturvetenskap och forskare  26

Naturvetenskapernas karaktär – ett redskap för agens 28

Vad kan naturvetenskapernas karaktär innebära? 30

Hur kan naturvetenskapernas karaktär undervisas? 32

4 Möt några forskare inom olika naturvetenskapliga områden! 43

Elisabeth Einarsson forskar om förhistoriska växter och djur  43

Pär Söderquist forskar om gräsänder  47

Celia Cabaleiro Lago forskar om nya material 49

Ingemar Jönsson forskar om björndjur 52

Sammanfattande reflektion kring forskarintervjuerna 55

5 Naturveten­skapernas arbetsprocesser och redskap 57

Vad kan temat innebära på förskolan? 57

Hur har man tagit reda på detta? 58

Erbjuda breda bilder av forskningsmetoder och redskap 62

Observationer och slutsatser – hur hänger det ihop? 67

Barns undersökande 69

6 Mänskliga aspekter av naturvetenskap 75

Vem har tagit reda på det? 76

Forskare är vanliga människor 76

Många olika sorters människor deltar och samarbetar även om det finns strukturella hinder 81

Drivkrafter på både personlig nivå och samhällsnivå  85

7 Naturvetenskapernas ­kännetecken och gränser 89

Vad kan temat innebära i förskolan? 89

Naturvetenskap kan inte svara på alla frågor 90

Forskning pågår och kunskaper förändras 91

8 Vi ­återvänder till frågan om vad natur­vetenskapernas karaktär kan bidra med i förskolan 97

Naturvetenskapernas karaktär och agens 97

Naturvetenskapernas karaktär och barns nyfikenhet 97

Engagemang i undersökande 100

Kritiskt granskande och undersökande 101

Avslutning 105

Referenser 107

Sakregister 113

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144159386

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45287-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

114
 ;

Elefanter dricker 200 liter vatten om dagen. Dinosaurien Plateosaurus var växtätare. Det finns inget liv på månen. Barn möter många påståenden av den här typen i böcker, TV-program och filmer riktade till barn. De möter många gånger sådana påståenden även i förskolan. Men hur vet man egentligen att påståendena är sanna? Hur har man tagit reda på det? Vem har varit involverad? Och varför har människor intresserat sig för att ta reda på det? Den här boken handlar om varför, vad och hur ...

Läs mer

Elefanter dricker 200 liter vatten om dagen. Dinosaurien Plateosaurus var växtätare. Det finns inget liv på månen. Barn möter många påståenden av den här typen i böcker, TV-program och filmer riktade till barn. De möter många gånger sådana påståenden även i förskolan. Men hur vet man egentligen att påståendena är sanna? Hur har man tagit reda på det? Vem har varit involverad? Och varför har människor intresserat sig för att ta reda på det? Den här boken handlar om varför, vad och hur sådana frågor kan ha en plats i förskolans naturvetenskap. Genom boken får du som läsare lära dig mer om hur naturvetenskap fungerar, men du får också möta många olika exempel på barns och förskollärares samtal och arbete. I boken kopplas naturvetenskap till förskolans demokratiuppdrag och till barns agens, kreativitet och nyfikenhet. Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen samt verksamma förskollärare som är intresserade av att utmana och bredda sina bilder av vad naturvetenskap i förskolan kan vara.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144181851

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45287-SB01

Upplaga:

Första
 ;