
Naturvetenskap i förskolan - nya perspektiv

Naturvetenskap i förskolan - nya perspektiv
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 5
Författarpresentation 7
Inledning 9
1 Naturvetenskap i förskolan – varför, vad och hur? 13
Naturvetenskap, ett innehållsområde under konstruktion 13
Varför naturvetenskap i förskolan? 14
Dagens undervisning av naturvetenskap i förskolan 16
Förslag för förskolans naturvetenskap 17
Naturvetenskap i förskolans läroplan 18
2 Naturvetenskap i förskolan för demokrati och rättvisa 21
En undervisning i naturvetenskap som bidrar till förskolans demokratiska uppdrag 21
Agens 22
Naturvetenskap och agens 23
3 Naturvetenskapernas karaktär – ett innehåll i förskolan? 25
Varför arbeta med naturvetenskapernas karaktär i förskolan? 25
Bredda bilden av naturvetenskap och forskare 26
Naturvetenskapernas karaktär – ett redskap för agens 28
Vad kan naturvetenskapernas karaktär innebära? 30
Hur kan naturvetenskapernas karaktär undervisas? 32
4 Möt några forskare inom olika naturvetenskapliga områden! 43
Elisabeth Einarsson forskar om förhistoriska växter och djur 43
Pär Söderquist forskar om gräsänder 47
Celia Cabaleiro Lago forskar om nya material 49
Ingemar Jönsson forskar om björndjur 52
Sammanfattande reflektion kring forskarintervjuerna 55
5 Naturvetenskapernas arbetsprocesser och redskap 57
Vad kan temat innebära på förskolan? 57
Hur har man tagit reda på detta? 58
Erbjuda breda bilder av forskningsmetoder och redskap 62
Observationer och slutsatser – hur hänger det ihop? 67
Barns undersökande 69
6 Mänskliga aspekter av naturvetenskap 75
Vem har tagit reda på det? 76
Forskare är vanliga människor 76
Många olika sorters människor deltar och samarbetar även om det finns strukturella hinder 81
Drivkrafter på både personlig nivå och samhällsnivå 85
7 Naturvetenskapernas kännetecken och gränser 89
Vad kan temat innebära i förskolan? 89
Naturvetenskap kan inte svara på alla frågor 90
Forskning pågår och kunskaper förändras 91
8 Vi återvänder till frågan om vad naturvetenskapernas karaktär kan bidra med i förskolan 97
Naturvetenskapernas karaktär och agens 97
Naturvetenskapernas karaktär och barns nyfikenhet 97
Engagemang i undersökande 100
Kritiskt granskande och undersökande 101
Avslutning 105
Referenser 107
Sakregister 113
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144159386Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
45287-01Upplaga:
FörstaSidantal:
114Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144181851Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
45287-SB01Upplaga:
Första