Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Interkulturell religionsdidaktik
Utmaningar och möjligheter

Interkulturell religionsdidaktik
- utmaningar och möjligheter
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Författarpresentation
- 15Inledning
- Olof Franck & Peder Thalén
- 123English Religious Education and the Development of European Policy Documents
- Robert Jackson
- 23Religious Education in England
- 27International and European Developments
- 31Religions and Education
- 32Other Activities on Religion and Education
- 33Exchanges on the Religious Dimension of Intercultural Dialogue
- 33Religious Diversity and Intercultural Education
- 37Conclusion: Aims of ”Inclusive” Religious Education
- 39References
- 245Religious Education in Europe – what can be learned for ”intercultural religious didactics” in Sweden?
- Peter Schreiner
- 45Introduction
- 46Intercultural Education and Religion
- 48Context Matters to Religious Education
- 56European Developments
- 59Perspectives and Challenges
- 61References
- 365Forskningen om interkulturell religionspedagogik
- Geir Skeie
- 65Bakgrund
- 68Interkulturell pedagogik och religionsdidaktisk forskning
- 70Objektiv religionsundervisning i mötet med mångfald
- 72Elevmångfalden och det flerkulturella klassrummet
- 77Materialet och undervisningen
- 78Konklusion
- 79Referenser
- 487Representera och bli representerad: elever med religiös positionering i möten med skolans religionskunskapsundervisning
- Carina Holmqvist Lidh
- 87Inledning
- 88Introduktion till intervjustudien
- 89Möten med ”klassrumsreligion”
- 93Motstånd
- 95En religionskunskapsundervisning som förfrämligar
- 96Undervisning med potential att överbrygga klyftor
- 97Att bli den andre
- 100Den ”neutrala” undervisningen
- 100Möten med en sekulär diskurs
- 102Majoritet och minoritet
- 103Mötesplats på lika villkor
- 104Möten som kan utmana
- 105Ett ämne som har potential att skapa förståelse
- 105Referenser
- 5109Det oförutsägbara klassrummet – utmaningar och möjligheter
- Staffan Nilsson
- 109Förutsättningar
- 114Kulturpräglade kategorier och berättelser
- 120Beskrivningar och identitetsskapande
- 124Religion och religiösa lokaler i närområdet
- 128Avslutning
- 129Referenser
- 6131Interkulturell religionsundervisning i praktiken
- Hedvig Jannert & Charlotte Persson
- 131Inledning
- 133Klassrumssituation 1 – Introduktion till religionskunskap (första lektionen)
- 142Klassrumssituation 2 – Kalenderårshjul med traditioner och högtider
- 147Klassrumssituation 3 – Existentiella perspektiv
- 153Klassrumssituation 4 – Ämnesövergripande arbete (fyra veckors projekt)
- 163Klassrumssituation 5 – Sex- och samlevnadsundervisning med religiösa elever
- 168Klassrumssituation 6 – När krutdurkar exploderar
- 177Referenser
- 7179Att vara religionslärare i en tid av radikal mångfald
- Peder Thalén
- 179Ismernas kamp
- 181Ismernas kamp i Lgy65
- 183Kulturer i dialog
- 185Radikal versus hyperradikal mångfald
- 187Dialog i Gy11
- 189Skapa versus överbrygga skillnader
- 193Referenser
- 8195Att samtala kring sanning och kunskap i interkulturell religionsundervisning
- Olof Franck
- 195Inledning
- 197Sanningsfrågor i undervisning
- 198Ansats
- 199Religion och vetenskap
- 204Wrights modell: de fem kriterierna
- 207Om vikten av att kritiskt analysera religiösa sanningsanspråk
- 209Sanningsbegrepp i religiösa språkspel
- 211Interkulturella samtal om religiösa sanningsfrågor
- 213Epistemic beliefs
- 214En ansats till undervisningsstrategi
- 215Slutsats
- 215Referenser
- 9217Livsfrågor och etik i interkulturell religionsundervisning – för självreflektion och samreflektion
- Malin Löfstedt
- 217Inledning
- 218Religionsundervisning i ett mångkulturellt samhälle
- 219Interkulturell pedagogik
- 220Religious literacy
- 223Livsfrågor och etik
- 224Moralens existentiella dimensioner
- 226Självreflektion som förmåga
- 228Självreflektion genom livsfrågor i undervisningsvardagen
- 231Självreflektionens och samreflektionens literacy och interkulturell förståelse
- 233Referenser
- 10235Språkliga redskap för en gränsöverskridande interkulturell religionsundervisning
- Caroline Gustavsson
- 235Inledning
- 238Begreppet livsåskådning
- 239En bakgrund till begreppsutvecklingen
- 243Meningsskapande i samtiden
- 246Begreppen i praktiken
- 250Avslutning
- 250Referenser
- 11253Könsskillnadens religionskunskapsundervisning
- Lovisa Bergdahl
- 253Inledning: språket och seendet
- 254Feministfilosofiska utgångspunkter
- 255Talet om religion i samtidsdebatt och forskning
- 259Könsskillnadens språk och etik
- 262Undervisningens kodning
- 271Avslutning: Könsskillnadens religionskunskapsundervisning
- 273Referenser
- 12275Islamundervisning i det oförutsägbara klassrummet
- Jenny Berglund
- 276Islam som exempel
- 277Religion och tro
- 278Islam som livsstil
- 278Islam som tillhörighet
- 280Islam som praktik
- 280Islam som tro
- 281Jämförelser
- 283Kalejdoskopisk komplexitet
- 285Tolkningsprocessen
- 286Ramadan och betydelsen av plats
- 289Förändring och utveckling
- 290Referenser
- 13293Kulturarven, skolan och museerna: Bidrag till en kritisk kulturpedagogik
- Carola Nordbäck
- 293Pedagogik för publika rum
- 295Museer som lärmiljöer
- 297Museernas roll i förhållande till skolan
- 299Perspektiv på kulturarv
- 305Interkulturalitet
- 310Nya perspektiv och tolkningar av kulturbegreppet
- 313Slutord
- 315Referenser
- 14323När interkulturella perspektiv möter religionsdidaktikens utmaningar
- Hans Lorentz & Bosse Bergstedt
- 323Skolans och samhällets förvandling
- 326Begreppen pedagogik och didaktik
- 328Interkulturella pedagogiska perspektiv
- 333Interkulturell pedagogisk forskning
- 343Religionens plats i dagens mångkulturella skola
- 348Referenser
- 353Person- och sakregister
Det vi tar med oss från boken är en påminnelse om att det förändrade klassrummet erbjuder stora möjligheter och att klassen bör ses som en resurs, där man kan ta tillvara den religiösa och kulturella mångfald som finns.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144120720Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39674-01Upplaga:
FörstaSidantal:
360Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144174259Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39674-SB01Upplaga:
Första